اخبار روز

وزیر دفاع آمریکا: دیدار شی–پوتین حاوی پیامی بسیار مشکل ساز است

وزیر دفاع آمریکا: دیدار شی–پوتین حاوی پیامی بسیار مشکل ساز است

به نقل از پایگاه خبری هیل، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در سفری سه روزه به روسیه رفت و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد؛ سفری که از سوی غرب به عنوان حمایت دو چندان پکن از کرملین در جنگ با اوکراین دیده می‌شود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جلسه کمیته فرعی امور دفاعی مجلس نمایندگان این کشور گفت: به نظر من سفر رئیس جمهوری چین به روسیه و دیدارش با پوتین و حضور سه روزه‌اش در مسکو حاوی پیامی بسیار مشکل‌ساز و همچنین بیانگر حمایت از پوتین است.

لوید آستین ادامه داد، درحالیکه ارتش آمریکا هنوز ارزیابی نکرده که آیا پکن تسلیحات نظامی یا تجهیزاتی به مسکو داده است یا خیر، این سفر به منزله حمایت از روسیه و بسیار مشکل ساز است.

وی خاطرنشان کرد، اگر شی جینپینگ تصمیم بگیرد از روسیه حمایت نظامی کند، این درگیری گسترش می‌یابد و به طور قطع هم در سطح منطقه‌ای و هم جهانی خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی ماه گذشته میلادی هشدار دادند که چین در صورت ارائه کمک کشنده به روسیه در جنگ اوکراین با پیامدهایی مواجه خواهد شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه رئیس جمهوری چین را به ایجاد “پوشش دیپلماتیک” برای پوتین در جریان سفر به مسکو متهم کرده بود اما چین با بیان اینکه سفر رئیس جمهوری به مسکو، “سفری دوستانه، برای همکاری و صلح” بوده مدعی شد که پکن همچنان در درگیری اوکراین نقش بی‌طرفی دارد و به دنبال راهی برای مذاکرات صلح است و برای روسیه سلاح تامین نمی‌کند.

پکن همچنین دولت واشنگتن را به دامن زدن به درگیری‌ها در حمله روسیه به اوکراین با کمک نظامی به کی‌یف متهم کرد.

سفر شی جینپینگ به روسیه نخستین سفر از زمان حمله این کشور به اوکراین محسوب می‌شود.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا