اخبار روز

وزیر دفاع روسیه: منابع نظامی اوکراین تقریباً تمام شده/ امکان تجدید نظر مسکو درباره مهمات خوشه‌ای

وزیر دفاع روسیه: منابع نظامی اوکراین تقریباً تمام شده/ امکان تجدید نظر مسکو درباره مهمات خوشه‌ای

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران به نقل از خبرگزاری «تاس»،  سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه امروز، سه شنبه در یازدهمین کنفرانس مسکو در مورد مسائل امنیت بین المللی اعلام کرد که ذخایر منابع نظامی کی‌یف عملاً تمام شده است و علیرغم کمک‌های همه جانبه کشورهای غربی، نیروهای مسلح اوکراین نتوانسته‌اند از ضد حمله خود  نتایجی به دست آوردند.

این مقام نظامی تاکید کرد: «علی رغم کمک همه جانبه  شرکای غرب، ارتش اوکراین نتوانسته به نتایجی دست یابند. نمونه آن، ضد حمله استراتژیکی تبلیغاتی آنهاست. نتایج بدست آمده در جریان خصومت‌ها نشان می‌دهد که منابع نظامی اوکراین تقریباً تمام شده است.»

به گفته وی، ایالات متحده با شعار حمایت از کی‌یف، “زرادخانه‌های نظامی شرکای خود در سراسر جهان را خالی و پاک می‌کند” اما در واقع بازار را برای محصولات مجتمع صنایع نظامی خود پاکسازی و آماده کرده است. شویگو افزود، و برای دست یابی به تسلیحات جدید، شرکای واشنگتن باید با محدود کردن حاکمیت خویش در حوزه امنیتی موافقت کنند. «نمونه بارز آن اروپا است، جایی که سیاست دفاعی آنها کاملاً تابع منافع واشنگتن است».

اکثر نمونه‌های تجهیزات غربی ارتش اوکراین حتی از نمونه‌های شوروی پایین‌تر است

وزیر دفاع روسیه در سخنرانی خود یادآور شد که در حال حاضر هیچ چیز آسیب ناپذیر و غیر قابل نفوذی در برابر تسلیحات نظامی روسی در میدان نبرد اوکراین وجود ندارد و در بسیاری از موارد، حتی تجهیزات نظامی ساخت شوروی از لحاظ کیفیت رزمی بر مدل‌های غربی آن برتری دارند. وی گفت: وزارت دفاع روسیه داده های دقیقی در مورد کنترل بر انهدام تسلیحات نظامی غربی دارد و روسیه آماده است تا ارزیابی‌های مربوط به نقاط ضعف فناوری‌های نظامی غربی را با شرکای خود در میان بگذارد.

ژنرال شویگو یادآور شد که وضعیت در مورد آموزش رزمی نیروها و برنامه ریزی عملیات نیروهای مسلح اوکراین نیز مشابه است. وی افزود: بر اساس اظهارات تعدادی از مقامات عالی رتبه ناتو، بیش از ۷۵ هزار نیروی نظامی اوکراینی طبق استانداردهای غربی آموزش دیده‌اند که بسیاری از آنها به خط مقدم جبهه اعزام شده، تعدادی از آنها نیز اسیر شدند و سپس به تفصیل در مورد روش ها آموزش ناتو صحبت کرده‌اند. اکثر اسرای اوکراینی نظر منفی درباره شیوه‌های آموزش نظامی غربی دارند.

وزیر دفاع ادامه داد: با وجود این، ارتش روسیه در حال مطالعه دقیق داده‌های برنامه های آموزشی برای پرسنل نظامی دشمن است. شویگو گفت: «تجربه به دست آمده هنگام توسعه برنامه‌های آموزشی برای متخصصان نظامی خارجی در مؤسسات آموزشی نظامی ما نیز در نظر گرفته خواهد شد.»

بی‌توجهی سازمان ملل و صلیب سرخ به گزارشات مربوط به نقض هنجارهای بشردوستانه در اوکراین

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در کنفرانس امنیت بین المللی در مسکو همچنین اعلام کرد که این کشور هر روز اطلاعاتی را در خصوص عدم رعایت قوانین انسان دوستانه توسط اوکراین به سازمان ملل و صلیب سرخ مخابره می کند، اما این گزارش‌ها همچنان نادیده گرفته می شوند.

وی گفت: ما هر روز اطلاعات مربوط به حوادثی را به ساختارهای سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ ثبت و ارسال می کنیم. متأسفانه تاکنون هیچ واکنشی نشان داده نشده و مقامات بین المللی اغلب ادعا می‌کنند که ظاهراً هیچ اطلاعاتی در مورد چنین نقض قوانین بشردوستانه در اوکراین ندارند. 

 غرب در حال تشدید اوضاع در نزدیکی تایوان است، بر اساس الگوی اوکراین است

به عقیده وزیر دفاع روسیه، کشورهای غربی به همان شکلی که روند اوضاع پیرامون اوکراین را رو به وخامت بردند،  به همین ترتیب درصدد تشدید اوضاع در اطراف تایوان هستند. 

سرگئی شویگو توضیح داد: «غرب در حال تشدید اوضاع در اطراف تایوان است. تشابهاتی در روش های کاری در هر دو مورد وجود دارد که قبلاً برای تضعیف اوضاع در اطراف اوکراین استفاده شده است. و قبل از هر چیز، این مسئله به دلیل عرضه سلاح، رشد احساسات ملی گرایانه در رسانه‌ها، تشکیل یک گروه از نخبگان حاکم طرفدار غرب است. اقدامات بدخواهانه در حالی است که بطور همزمان درخواست هایی از طرف واشنگتن برای گفتگو با پکن در سطوح مختلف وجود دارد.» 

کی‌یف از توافق غلات برای پوششی به منظور حمله به روسیه استفاده کرد

وزیر دفاع فدراسیون روسیه ابراز عقیده کرد که کی‌یف در اجرای طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه تمایلات بدخواهانه خود را نشان داد و از این توافق به عنوان پوششی در برابر حملات موشکی به روسیه استفاده کرد.

ژنرال شویگو گفت: «طرف اوکراینی نیات بدخواهانه خود را در اجرای ابتکار غلات دریای سیاه نشان داد. با استفاده از آن به عنوان پوششی برای انجام حملات موشکی به روسیه، ذخایر قابل توجهی از تسلیحات و مهمات در اودسا و سایر بنادر دریای سیاه ایجاد شد که به طور سیستماتیک به این کشور وارد شده بود. علاوه بر این، تولید پهپادها و وسایل نقلیه دریایی قابل کنترل راه اندازی شده است که برای ضربه زدن به تأسیسات زیرساختاری در شبه جزیره کریمه مورد استفاده قرار گرفته است.»

وی یادآور شد که این موضوع برای شرکای غربی اوکراین کاملاً روشن و شناخته شده بود، اما زمانی که سازمان ملل موضوع تمدید یا فسخ توافق غلات را بررسی کرد، اصلاً مورد توجه قرار نگرفت.

نیروهای اوکراینی از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند

به گفته وزیر دفاع روسیه، نیروهای نظامی اوکراینی از امکانات غیرنظامی برای پناه دادن به نیروها و تجهیزات خود استفاده کرده و مردم غیرنظامی به عنوان سپر انسانی برای پوشش سربازان مورد استفاده قرار می گیرند.

شایگو افزود: «من می خواهم به طور جداگانه در مورد مسائل مربوط به رعایت هنجارهای بشردوستانه بین المللی در طول جنگ صحبت کنم. از اولین روزهای درگیری، مقامات اوکراینی به طور گسترده از امکانات غیرنظامی برای پناه دادن به نیروها و تجهیزات نظامی استفاده کردند. مدارس  به پادگان تبدیل شد و مواضع مستحکم و موقعیت‌های تجهیزات سنگین در  کنار ساختمان‌های مسکونی قرار داده شد. در عین حال، مردم غیرنظامی از مناطق درگیری تخلیه نمی شود،  بلکه از آنها به عنوان سپر انسانی برای پوشش نیروها استفاده می شود.»

وی یادآور شد که در حال حاضر نیز گلوله باران روزانه مناطق غیرنظامی در دونتسک و سایر مناطق مسکونی که تحت کنترل کی‌یف قرار ندارد و همچنین مناطق مرزی روسیه توسط نیروهای مسلح اوکراین تشدید شده است.

شویگو: به لطف عملیات ویژه روسیه سلطه غرب در حوزه نظامی پایان یافت

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه همچنین ابراز عقیده کرد: «عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین به سلطه غرب در حوزه نظامی پایان داده و اکنون توانایی غرب برای تحمیل منافع خود در مناطق مختلف جهان کاهش یافته است.»

به گفته وی، اکنون و در سایه اقدامات روسیه امکانات غرب جمعی برای تحمیل منافع خود به جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این تغییرات منجر به افزایش نقش کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در نظام جهانی شده است.

روسیه ممکن است در تصمیم عدم استفاده از مهمات خوشه‌ای تجدیدنظر کند

وزیر دفاع روسیه همچنین یادآور شد که مقامات مسکو ممکن است در تصمیم خود برای عدم استفاده از مهمات خوشه‌ای 

به دلیل نقض قوانین بین المللی بشردوستانه توسط طرف اوکراینی تجدید نظر کند. سرگئی شویگو گفت: «من می خواهم این واقعیت را مورد توجه قرار دهم که ما هم مهمات خوشه‌ای زیادی در خدمت داریم. تا به امروز به دلایل بشردوستانه از استفاده از آنها خودداری کرده‌ایم. با این حال، این تصمیم هر زمان قابل بازنگری است.»

وی تاکید کرد که این مشکل انسانی با تصمیم آمریکا در خصوص تامین مهمات خوشه‌ای برای کی‌یف مرتبط است. «پیامدهای استفاده از چنین سلاح هایی برای مردم غیرنظامی به خوبی شناخته شده است. پیش از این، حتی نمایندگان آمریکایی بارها اعتراف کردند که استفاده از بمب های خوشه‌ای یک جنایت جنگی است. ولی امروزه واشنگتن و همدستانش این جنایت را در خاک اوکراین مرتکب می شوند. همانطور که انتظار می رود هیچ محکومیتی نیز از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر وجود ندارد.”

تحولات اوکراین| استفاده کی‌یف از مهمات خوشه‌ای علیه مردم غیرنظامی/ سرنگونی ۱۳ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه
کشته و زخمی شدن ۴ خبرنگار در پی استفاده اوکراین از مهمات خوشه‌ای
آمریکا همچنان از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین دفاع می‌کند

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا