اخبار روز

وزیر علوم: منابع خاکی قابل کشت ایران محدود است؛ مدیریت کنیم

وزیر علوم: منابع خاکی قابل کشت ایران محدود است؛ مدیریت کنیم

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اهواز، وزیر علوم ایران برای هجدهمین کنگره علوم خاک ایران که به میزبانی استان خوزستان برگزار می‌شود، پیامی صادر کرد که به شرح زیر است:

“بسم الله الرحمن الرحیم”

با سلام و درود به مهمانان گرامی کنگره ملی علوم خاک ایران 
منابع خاک جایگاهی بی بدیل در امنیت غذایی، اقتصاد، سلامت انسان و حفاظت محیط زیست دارند.

با توجه به مستندات داخلی و بین‌المللی، اراضی قابل کشت ایران محدود است که سالانه با توجه به محدودیت‌های موجود، فقط بخشی از آن زیر کشت انواع محصولات می‌رود. به این معنی که غذای جمعیت در حال رشد کشور از اراضی محدود با وسعت ثابتی از مساحت کشور حاصل می‌شود.

بنابراین، نه تنها حفاظت از منابع خاک حاصلخیز محدود، برای تولید حداکثری و پایدار محصولات غذائی مورد نیاز جامعه لازم و ضروری است، بلکه بهره‌برداری از این منبع باید با مدیریت درست و بر مبنای ظرفیت‌های اکولوژیک صورت پذیرد.

استان خوزستان با دارا بودن منابع ارزشمند خاک و آب، جایگاهی کلیدی در امنیت غذایی ایران عزیز دارد و برگزاری هجدهمین کنگره ملی علوم خاک ایران، در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان فرصتی ارزشمند برای گردهمایی، بحث و تبادل نظر متخصصان و کارشناسان حوزه خاک در سطح ملی و منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین محترم دانشگاه و همه دست اندرکاران اجرائی کنگره از جمله کمیته‌های علمی و اجرائی آن، امیدوارم این کنگره با نگرشی جدید، زمینه توسعه دانش و فناوری‌های نوین در حوزه خاک کشور را فراهم کرده و موجب شکوفایی در آموزش، پژوهش و فناوری علوم خاک شود.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش برگزیده های ایران، هجدهمین کنگره ملی علوم خاک ایران ۱۰ تا ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری در خوزستان برگزار می‌شود.

/۷۳۵/؛

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا