چهارمحال و بختیاری

وزیر نیرو از پروژه‌های آبی چهارمحال و بختیاری بازدید می‌کند/ مرور ۳ پروژه اصلی انتقال آب

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد وزیر نیرو فردا در سفری یک روزه از مناطق مختلف و منابع آبی چهارمحال و بختیاری بازدید خواهد کرد.

بازدید هوایی از پروژه‌های مورد مناقشه خوزستان، اصفهان، یزد و کرمان که مبدا تمام این پروژه‌ها در چهارمحال و بختیاری است از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزیر نیرو در چهارمحال و بختیاری است.

به همین بهانه برخی از پروژه‌های مهم آبی که در چهارمحال و بختیاری باید اجرا شوند را مرور می‌کنیم.

بن بروجن

یک پروژه مهم و مطالبه اصلی مردم چهارمحال و بختیاری است که قرار است بخشی از آب زاینده‌رود را با خط لوله و از روی زمین به طول تقریبی ۱۱۰ کیلومتر از بن به بروجن منتقل کند و به این ترتیب آب شرب ۴۵۰ هزار نفر از مردم این استان (تقریبا نیمی از جمعیت استان) را تامین کند؛ بن، سامان، بروجن، شهرکرد، فرخشهر، فرادنبه، سفیددشت، بروجن و نقنه شهرهایی هستند که قرار است در این طرح آبرسانی شوند.

این طرح مصوبه دو دولت نهم و یازدهم و سایر مجوزات زیست‌محیطی را دارد ولی به دلیل اینکه حدود ۶۰۰ متر ابتدایی این طرح در استان دیگری است، مردم محلی اجازه اجرای این پروژه را تاکنون نداده‌اند و مصوبه شورای امنیت کشور مبنی بر لزوم تامین امنیت پروژه چندین بار نقض شده است.

بهشت‌آباد

شاید این پروژه را بتوانیم جنجالی‌ترین پروژه آبی در کشور هم بنامیم؛ پروژه‌ای که هنوز اجرا نشده ولی هربار در فضای مجازی طرح شده موافق و مخالفان متعددی را در استان‌های خوزستان، اصفهان و چهارمحال به کف خیابان کشانده و تجمعات مختلفی در خصوص رد یا تایید آن برگزار شده است.

بهشت‌آباد یک پروژه آبرسانی است که قرار است آب رودخانه بهشت آباد را با یک تونل خاکی از زیرزمین به باغبهادران منتقل کند؛ کارشناسان زهکشی قنوات و چشمه‌ها، تخریب محیط‌زیست و کاهش آورد کارون را مهم‌ترین دلیل مخالفت با این پروژه اعلام کرده‌اند.

کوهرنگ ۳

پس از احداث تونل‌های کوهرنگ ۱ و ۲، اکنون نوبت به کوهرنگ ۳ رسیده و این تونل ۲۱ کیلومتری قرار است آب سد بیرگان را که در حوضه کارون قرار دارد به حوضه آبریز زاینده‌رود منتقل کند.

تونل سوم کوهرنگ هم اکنون کاملا حفر شده و تقریبا عملیات اجرایی آن تمام شده اما ساخت سد بیرگان بنا به دلایل متعددی هنوز به اتمام نرسیده و پیشرفت چشم‌گیری نداشته است؛ وجود تپه‌های نمکی در اطراف سد مهم‌ترین دلیلی است که محیط‌زیست با ساخت این سد مخالفت کرده است.

انتهای پیام/۳۳۳۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا