لرستان

وزیر نیرو: تکمیل سد معشوره تا پایان دولت سیزدهم/ بخش بخار نیروگاه خرم‌آباد برای پیک تابستان ۱۴۰۱ به شبکه متصل می‌شود

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از خرم‌آباد، اکبر محرابیان امشب در جلسه شورای اداری لرستان که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، به وضعیت این استان در خصوص ظرفیت‌های برق و آ اشاره کرد و گفت: در این استان نیروگاه برق آبی رودبار لرستان با ظرفیت تولید ۴۵۰ مگاوات برق، نیروگاه خرم‌آباد با دو واحد گازی ۱۶۲ مگاواتی و نیروگاه دورود برای ظرفیت ۷۵ مگاوات را داریم که برنامه‌ریزی شده برای پیک تابستان ۱۴۰۱ بخش بخار نیروگاه خرم‌آباد نیز به شبکه متصل شود. 

وی افزود: با افتتاح این بخش از نیروگاه خرم‌آباد مجموع ظرفیت تولید استان از هزار مگاوات عبور می‌کند و مجموع مصرف استان ۹۲۰ مگاوات است که سال آینده استان در تولید و مصرف به تراز قابل قبولی می‌رسد.

وزیر نیرو گفت: در پروژه‌های پست و خطوط انتقال دو‌مداره و چهار مداره در استان ۱۳ پروژه در حال اجرا است.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری ۱۴۰۰ میلیارد تومان از منابع داخلی وزارت نیرو که پیش‌بینی کردیم، ۵۰ درصد این پروژه در سال ۱۴۰۱ به اتمام می‌رسد و تکمیل آنها در ۱۴۰۲ خواهد بود.

وزیر نیرو بیان کرد: ۲۱ روستا در لرستان داریم که تا به حال برق رسانی نشده‌اند که تا پایان امسال برق رسانی می‌شودند و در این صورت روستای بالای ۵ خانوار بدون برق در لرستان نخواهیم داشت. 

وی خاطر نشان‌کرد:در موضوع آب ۵۵۰ میلی متر متوسط بارش استان است که سال گذشته ۳۶۰ میلی متر بارش داشته‌ایم و  امسال نیز تا امروز ۸۸ میلی متر بارش داشتیم. 

وزیر نیرو گفت: با وجود منابع غنی آب در لرستان فقط ۶ سد در حال بهره‌برداری داریم که متاسفانه بخش قابل توجهی از شبکه‌ها و خطوط انتقال آنها اجرا نشده و نمی‌توانیم‌مدعی بهر‌برداری کامل از این سدها باشیم.

محرابیان بیان داشت: ۸ سد در حال ساخت نیز در لرستان داریم که از پیشرفت ۱۰ تا ۸۸ درصدی برخوردار هستند و با تکمیل آن‌ها آب کشاورزی، شرب و صنعت استان تا حد قابل توجهی در بخش آب‌های سطحی مهار می‌شود.

وی، سد معشوره را یکی از سدهای مهم لرستان عنوان و تصریح کرد: تاسف‌بار است که مجموع پیشرفت سدی که سال‌ها پیش کلنگ‌زنی شده، اکنون ۱۰ درصد پیشرفت داشته، به‌نحوی که تنها تونل انحراف آن ساخته شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: طی ۲ ماه گذشته جلسات متعددی برای طرح‌های نیمه‌تمام به ویژه این طرح برگزار شده است، بر اساس پیش‌بینی‌ها ۶ هزار میلیارد اعتبار برای این طرح نیاز داریم تا با تامین اعتبار، تا پایان دولت سیزدهم شاهد بهره‌برداری از این سد باشیم.

محرابیان با بیان اینکه برای تامین اعتبارات از ماده ۵۶ با یکی از بانک‌ها به توافق رسیدیم و همچنین از روش‌هایی غیر اعتبارات بودجه‌ای اعتبار لازم را تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۳ ایستگاه‌ پمپاژ در لرستان، تصریح کرد: با این وجود نیاز به ۶ ایستگاه جدید دیگر داریم.

وزیر نیرو در خصوص آبرسانی روستاها نیز گفت: ۳ هزار روستا داریم که ۵۰۰ روستا در تنش شدید آبی هستند، قراردادی هفته گذشته با قرارگاه خاتم بسته شده که نیازمند ۳۶۰ میلیارد تومان است، ضمن اینکه با حضور گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی تا یک ماه دیگر پروژه‌های آبرسانی شروع و امیدواریم طی سه سال مشکل آب روستاها را حل کنیم.

محرابیان اظهار داشت: همچنین اعتبارات خوبی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام فاضلاب پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ ق


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا