خراسان رضوی

وضعیت بازار خرید شب یلدا در مشهد/ از خرید گرمی آجیل تا افزایش۳۰ درصدی قیمت میوه

به گزارش برگزیده های ایران از  مشهد، یلدای امسال نیز همچون سالهای گذشته با افزایش قیمت‌ها در انواع میوه و آجیل برای برخی از افراد به غم و ماتم تبدیل شده؛ به‌گونه‌ای که برخی از افراد مجبور هستند برای حفظ آبرو در مقابل میهمانان، حتی با قرض یا نسیه میوه و آجیل خریداری کنند.

نوسان عجیب قیمت ها در مناطق مختلف شهر

خبرنگار فارس برای بررسی میدانی این موضوع، به سطح شهر رفته و قیمت میوه و آجیل را برای نمونه از چند نقطه شهر که به اصطلاح اعیان نشین هم نیست، پرس و جو کرده است. البته میوه در بازار هست و فراوان هم هست. اما نکته در قیمت آن است که هر خانواده ای، توان تامین اعتبار برای خرید آن را ندارد. قیمت‌ها نیز بسیار متنوع است؛ به طوری که هرچه از پایین شهر به سمت بالای شهر می‌رویم قیمت‌ها هم افزایش می‌یابد.

قیمت یک کیلو میوه و آجیل در خیابان پروین اعتصامی: موز ۱۷ تا ۲۳ هزار تومان، پرتقال تامسون ۹ تا ۱۶ هزار تومان، سیب ۷ تا ۱۳ هزار تومان، انار ۸ تا ۲۰ هزار تومان، پسته ۲۳۰ هزار تا ۲۸۰ هزار تومان، آجیل مخلوط ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، تخمه ۵۰ تا ۶۵ هزار تومان،  نخود برشته ۵۰ هزار تومان، بادام درختی ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار تومان، بادام هندی ۳۰۰ هزار تومان.

قیمت یک کیلو میوه و آجیل در خیابان شهید کریمی: موز۲۰ تا۲۴ هزار تومان، سیب ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان، پرتقال ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، انار۱۲ تا ۱۸ هزار تومان، نارنگی ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان، آجیل مخلوط ۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان، انجیر خشک ۱۲۰ هزار تومان، بادام هندی ۲۸۰ تا ۳۱۰ هزار تومان، تخمه کدو از ۵۵ تا۷۵ هزار تومان.

قیمت یک کیلو میوه و آجیل در خیابان شهید فلاحی: که موز ۲۳ تا ۲۹ هزار تومان، سیب ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، نارنگی ۱۲ تا ۱۸هزار تومان، انار۱۰ تا۲۰هزار تومان، پرتقال ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان، آجیل مخلوط ۲۰۰ هزار تومان، آجیل شیرین ۲۷۰ هزار تومان، بادام زمینی ۷۵ هزار تومان، بادام درختی ۲۸۰ تا۳۰۰ هزار تومان، پسته خام ۲۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان، تخمه از کیلویی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان.

افزایش سه برابری قیمت میوه نسبت به پارسال

در این میان، شنیدن گلایه های شهروندان نیز خالی از فایده نیست. شهروندی که خود را کارمند معرفی می کند می‌گوید: قیمت میوه نسبت به سال گذشته حدود سه برابر که با توجه به درآمد کارمندی و مخارج سنگین زندگی، به سختی می‌توان بین دخل و خرج زندگی تعادل ایجاد کرد. این افزایش قیمت با درآمد افراد تناسب ندارد و در حال حاضر شرایط سختی برای خانواده‌ها ایجاد شده است.

وی با بیان این که نظارت بر قیمت‌ها ضعیف است و مغازه دار، کالا را به هر قیمتی که بخواهد می‌فروشد، ادامه می‌دهد: قبلا افراد با درآمد متوسط نیز می‌توانستند مقدار کمی آجیل شب یلدا تهیه کنند. اما متاسفانه با وجود گرانی آجیل، دیگر این افراد نیز قادر به خرید نیستند و توان خرید مردم نسبت به گذشته خیلی کم شده است.

چرا با گران فروشان برخورد نمی‌شود؟

شهروند دیگری با اظهار نارضایتی از افزایش قیمت انواع میوه می‌گوید: قیمت‌هایی که در این روزها در سطح شهر مشاهده می‌کنیم نشان می‌دهد که اصلا نظارتی بر فروشندگان نیست. اگر نظارت می‌کنند چرا هر ساله شاهد افزایش قیمت‌ها در این ایام هستیم؟ چرا با گران فروشان برخورد نمی‌شود؟

وی با اشاره به داستان تکراری افزایش قیمت‌ها در شب یلدا می افزاید: تعجب آنجاست که مسئولان از ثبات قیمت می گویند، در حالی که مردم در خریدشان افزایش قیمت‌ها را لمس می‌کنند.

شهروند دیگری که خود را راننده یک شرکت خدماتی معرفی می کند، به افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: قیمت‌ها به‌قدری بالاست که برای خرید چند کیلو میوه خوب باید کلی هزینه کرد و مردم هم با توجه به آداب ‌و رسوم شب یلدا مجبورند میوه‌ها را با هر قیمتی که هست خریداری کنند و متأسفانه برخی فروشندگان با سوءاستفاده از شب یلدا میوه‌های نامرغوب خود را با قیمت بالا به فروش می‌رسانند.

خانم دیگری که فرهنگی بازنشسته است هم می‌گوید: شب یلدا فرزندان و نوه‌هایم به خانه ما می‌آیند با این قیمت‌های گزاف بیش از یک یا دو نوع میوه آن هم در حد یکی دو کیلو بیشتر نمی‌توان خرید کرد.

حذف آجیل از سفره پذیرایی

خانم میانسالی که برای تهیه آجیل شب یلدا وارد مغازه خشکبارفروشی شده، می‌گوید: سال به سال قیمت‌ها افزایش دارد و مردم توان خرید آجیل را بصورت کیلویی ندارند. الان فقط در حد ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم آجیل برای شب یلدا تهیه می‌کنند و برخی هم به دلیل قیمت بالا، آن را از سفره پذیرایی خود حذف کرده‌اند.  

مغازه داران هم شکایت دارند

یکی از مغازه داران نیز با گلایه از گرانی می‌گوید: چون گران می‌خریم باید گران بفروشیم وطرف مقابل از ما چک قبول نمی‌کند. این روزها همه فقط نقد خرید و فروش دارند. قبلا خرید خیلی بهتر بود و می‌توانستیم چکی خرید داشته باشیم.

خشکسالی و افزایش قیمت‌ها؛ علت کاهش تقاضای خرید مردم

رئیس اتاق اصناف مشهد در همین زمینه به خبرنگار فارس می گوید: از لحاظ عرضه محصولات مشکلی نداریم. ولی با توجه به وضعیت خشکسالی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی، امسال نیز همچون پارسال میزان تقاضای مردم کاهش داشته و در اوج خرید آجیل و خشکبار شب یلدا شاهد کاهش خرید مردم هستیم. میزان خرید مردم کاهش یافته که متاثر از افزایش قیمت‌هاست و امسال نیز فکر نمی‌کنم افزایش تقاضا در بازار داشته باشیم. اگر شهروندان قبلا به صورت کیلویی خرید می‌کردند در حال حاضر به مقدار خیلی کم و گرمی آجیل و خشکبار را می‌خرند.

محمود بنانژاد می افزاید: بعضی از اقلام آجیل با قیمت دلار خرید و فروش می‌شود و متاثر از قیمت جهانی هستند، ولی امسال شاهد کاهش قیمت بعضی از اقلام خشکبار بودیم.

وی با بیان اینکه اگر در محصولی مانند پسته شاهد تنوع قیمت‌ها هستیم به دلیل انواع مختلف این محصول است، ادامه می دهد: چون در اقلام خشکبار تنوع زیاد و قیمت‌های آن نیز به تناسب متفاوت است، همه در ظاهر می‌گویند پسته، در صورتی که پسته خودش انواع مختلفی دارد که از ۱۴۰ هزار تومان که نوع ارزان این محصول است تا ۳۰۰ هزار تومان می رسد که با توجه به کیفیت آن قیمت‌گذاری شده است که مقایسه قیمت‌ها را از جهت تنوع و کیفیت سخت می‌کند.

رئیس اتاق اصناف مشهد در خصوص نظارت و بازرسی‌های ویژه شب یلدا تصریح می کند: در طرح تشدید نظارت و بازرسی بر بازار و اقلام پر مصرف شب یلدا از جمله آجیل، میوه، شیرینی و گل با استفاده حداکثری از ظرفیت بازرسان اتحادیه‌ها در قالب گشت‌های ویژه شب یلدا انجام می‌شود و کارشناسان با مراجعه به واحدهای صنفی براساس فاکتور خرید و مقایسه اتیکت‌های قیمت و میزان درصد سود مجاز هر واحد صنفی را بررسی می‌کنند و در صورت تخلف هرگونه گران‌فروشی در این ایام با آنها برخورد و از حقوق مصرف کننده صیانت می‌شود.

بنا نژاد ادامه می دهد: شهروندان می‌توانند شکایات خود را از طریق شماره‌های ۳۰۰۰۱۲۴  شبکه پیامکی اطلاع دهند و همچنین از طریق شماره تلفن ۳۱۷۳۰ و۱۲۴ نیز می‌توانند گزارش تخلف واحدهای صنفی را اعلام کنند.

افزایش قیمت ۳۰ درصدی میوه نسبت به پارسال​

رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد نیز با اشاره به اینکه برای شب یلدا مشکلی در عرضه میوه در بازار نداریم و میوه هم مانند دیگر کالا‌ها دارای درجه کیفیت هستند، به خبرنگار فارس می گوید: قطعا قیمت میوه درجه یک با میوه درجه سه یکسان نیست و علت اصلی نوسانات قیمت میوه همین موضوع می‌باشد.

حسین مصدق حصار می افزاید: نرخ میوه بطور میانگین نسبت به سال گذشته بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است، مثلا هندوانه پارسال کیلویی ۲ تا ۴ هزار تومان قیمت داشت که امسال بین کیلویی ۴ تا ۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، همچنین انار سال گذشته ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بود که امسال با قیمت کیلویی ۱۴ تا ۳۰ هزار تومان افزایش داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که عده‌ای از فروشندگان با توجه به تقاضای مردم در شب یلدا سوء استفاده می‌کنند و میوه نامرغوب را با قیمت خوب می‌فروشند، می گوید: مردم خودشان با بررسی قیمت میوه‌ها بهتر می‌توانند تشخیص دهند که کدام میوه با قیمتی که بر‌ آن درج شده ارزش خریداری دارد و در واحدهای صنفی که میوه به صورت دستچین به فروش می‌رسد شاهد عرضه میوه نامرغوب در بین میوه مرغوب نیستیم و فقط در واحد‌های که به صورت درهم میوه می‌فروشند ممکن است این اتفاق بیفتد.

عدم پاسخگویی اتحادیه آجیل و خشکبار

برای اطلاع از میزان افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته و نرخ مصوب آجیل شب یلدا تماس‌های مکرر با رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد داشتیم که متاسفانه پاسخی دریافت نکردیم.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا