تهران

وعده‌های نافرجام احداث قطار شهری غرب استان تهران/ آیا مترو در این دهه به «مشق» می رسد؟

خبرگزاری برگزیده های ایران از تهران؛ امیرحسین اسماعیلی: مسئله حمل و نقل ریلی با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و تراکم در شهرها، یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های زیربنایی است که دولت‌ها با آن مواجه هستند. 

در استان تهران ۱۴ میلیون نفری که تراکم جمعیتی در آن ۲۰ برابر میانگین کشوری بوده ( ۱۰۰۰ نفر در کیلومتر مربع) و از هر ۴ خودرو و موتورسیکلت، یک دستگاه در این استان قرار دارد، قطعا این موضوع بیش از  پیش به عنوان چالشی اساسی قلمداد می‌شود.

طی سال‌های اخیر به ویژه یک دهه اخیر با وجود مسائل و مشکلات مختلف به ویژه رشد قیمت مسکن در شهر تهران، بخش مهمی از مردم استان تهران و مهاجران، شهرهای اطراف پایتخت را به عنوان محل سکونت خود انتخاب ‌کرده‌اند و در این میان غرب استان تهران شامل شهریار، قدس و ملارد بخش مهمی از این موج مهاجرتی را پذیرا بوده‌اند.

امروزه در این ۳ شهرستان که جمعیتی در حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارد، ترافیک به جزء لاینفکی از زندگی مردم تبدیل شده و در ساعات ابتدایی صبح و عصر ترافیک‌های طولانی در مسیر رفت و برگشت از شهر تهران و کرج به چشم‌اندازی معمولی در محورهای تردد از جمله اتوبان شهید لشگری، آزادراه تهران-کرج و اتوبان شهید حکیم بدل شده است.

موضوع احداث قطار شهری در غرب استان تهران و اتصال به شبکه ریلی پایتخت از دهه ۸۰ مطرح بوده و به ویژه از ابتدای دولت دوازدهم این مسئله به کرات از سوی مسؤولان عالی وزارت راه و شهرسازی، استانی و شهرستانی مطرح شد.

طبق طرح کلی، اجرا و تامین اعتبار این پروژه با پیش‌بینی اجرای ۶۰ کیلومتر خط ریلی بر عهده وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت راه‌آهن بوده و تملک اراضی محور بر عهده شهرداری‌های غرب استان می‌باشد.

 

وزیر سابق راه: برای احداث قطار حومه‌ای غرب استان تهران تعهد می‌دهیم

محمد اسلامی، وزیر سابق راه و شهرسازی خرداد ماه ۹۸ در خصوص قطار شهری غرب استان تهران گفت: احداث و توسعه راه‌آهن و ایجاد شهرهای جدید در شهرستان‌های غرب استان تهران در دستور کار قرار دارد تا از این طریق بتوان دسترسی مردم را تسهیل بخشیده و وضعیت ترافیکی این مناطق بهبود پیدا کند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و مشارکت‌هایی که در راستای احداث قطار حومه‌ای در شهرستان‌های غرب استان تهران وجود دارد تعهد می‌دهیم که این قطار حومه‌ای احداث و دیگر موارد مورد نیاز غرب استان تهران نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 

استاندار سابق تهران: اجرای قطار حومه‌ای غرب تهران منوط به مشارکت سرمایه‌گذار

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه شورای ترافیک استان تهران در دی ماه ۹۹ اظهار کرد: طرح مطالعات اولیه قطار حومه‌ای تهران، قدس، شهریار، اندیشه و ملارد جهت اخذ سرمایه گذار ارائه شده است.

وی ادامه داد: این پروژه شامل ۱۸ کیلومتر خط جدید و ۲۳ کیلومتر خط موجود تا ایستگاه ملکی و در مجموع به طول ۴۱ کیلومتر است و فرمانداری ها و شهرداری‌های این مسیر آمادگی برای همکاری لازم جهت اجرایی شدن این پروژه را دارند.
 
استاندار تهران تاکید کرد: احداث و اجرای قطار حومه‌ای غرب استان تهران مطالبه جدی شهروندان است که اقدامات لازم برای تسریع در اجرای این پروژه و جذب سرمایه گذار در دست پیگیری است.

محسنی بندپی گفت: در خصوص مترو غرب تهران نیز جلسه‌ای با حضور مدیرعامل راه آهن کشور برگزار شد و سرمایه‌گذار پروژه آمادگی خود برای اجرای این پروژه با بازگشت سرمایه ۲۰ ساله اعلام کرد.

آغاز مطالعات قطار غرب تهران از سال ۸۶/ برآورد ۱۶۰۰ میلیارد تومانی پروژه در دهه ۸۰

محمدعلی صحرایی مدیرکل دفتر فنی استانداری تهران خرداد ماه ۹۹ در خصوص قطار شهری غرب استان تهران گفت: مطالعات احداث قطار بین شهری غرب این استان که از سال ۸۶ آغاز شده بود، به اتمام رسید.

وی افزود: بر همین اساس، بنا شد شرکت ملی راه آهن تا پایان هفته جاری، برآورد اولیه برای اعتبار مورد نیاز و مدت زمان اجرا را ارائه کند. برآورد اولیه برای سرمایه گذاری در چنین طرحی یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۸۶ بود اما این رقم نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارد.
 

 

با قطار شهری غرب تهران موافق نیستم!/ حرفی از مترو برای منطقه ۲ میلیونی مطرح نیست 

حسین حق‌وردی نماینده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در تهران اظهار کرد: حوزه غرب استان تهران با بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، در تمامی زمینه‌ها متناسب با جمعیت جزو محرومترین مناطق کشور است.

وی با اشاره به محرومیت در سرانه حمل و نقل افزود: ترافیک مسئله روزانه در این منطقه بوده که صبح‌ها از غرب استان تهران به سمت پایتخت و عصرها از تهران به سمت این ۳ شهرستان است.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای مترو برای این سه شهرستان تا کنون به صورت جدی مطرح نشده است، بیان کرد: تمرکز مسئولان بیشتر بر استفاده از قطار شهری است که آنهم هنوز مسئله‌ای قطعی نیست.

حق‌وردی با اشاره به عدم اتصال طرح فعلی به خط مترو پایتخت، گفت: بنده نمی‌توانم با قطار شهری موافق باشم زیرا هیچ تأثیر مثبتی در وقت و هزینه شهروندان این ۳ شهرستان ندارد؛ مطالعات اجرای مترو را حق مردم این منطقه می‌دانم.

وی با اشاره به عدم برنامه‌ریزی دقیق حوزه ریلی برای غرب استان تهران با ۲ میلیون نفر جمعیت در مقایسه با برخی شهرهای جدید، گفت: بهره‌مند شدن از مترو حقی است که از مردم ضایع شده و پیگیر هستیم که در دوره فعلی مجلس حداقل قرارداد اجرای مترو غرب استان تهران منعقد شود.
 

معاون استاندار تهران: مباحث قطار شهری غرب تهران نتیجه‌ای برای مردم نداشته است

عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران هم در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در این خصوص گفت: پروژه‌های حمل و نقل ریلی اولا اهمیت بسیار زیادی در مباحث ترافیکی و تردد دارد و ثانیا به دلیل هزینه بالا، مستلزم کار جمعی است و نمی‌شود که یک مسیر مترو را به تنهایی بر گردن یک شهرداری یا شرکت مترو بگذاریم به همین جهت حضور بخش خصوصی مهم است.

وی با اشاره به پروژه حمل و نقل ریلی غرب استان تهران افزود: بخش خصوصی در جلسات متعددی حضور پیدا کرده و پیشنهادات آنها نیز بررسی شده است و از راه‌آهن درخواست اعلام نظر قطعی شده که تا به اینجا این مسئله محقق نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به تکمیل مطالعات اولیه این پروژه بیان کرد: بحث اول قطار شهری بود و البته به دلیل ایمنی و سرعت انتقال، موضوع مترو نیز مطرح است و قرار شد به صورت ترکیبی از این موارد استفاده شود و نقاطی که موانع جغرافیایی و مالکیتی زیادی وجود ندارد، از قطار شهری و نقاطی که این مشکلات وجود دارد، از زیرگذر یا مترو استفاده شود.

چراغعلی گفت: ما در حال حاضر منتظر اعلام نظر نهایی راه‌آهن هستیم تا پیشنهاد بخش خصوصی مغایر با سیاست‌های توسعه‌ای و کلی شرکت راه‌آهن نباشد.

وی با بیان اینکه به تنهایی قادر به پیشبرد این برنامه‌ها از لحاظ مالی نیستیم، ادامه داد: موضوع حمل و نقل ریلی در استان تهران، پروژه‌ای ملی است و انتظار ما آن است که وزارتخانه‌ها و سازمان‌های همچون راه‌آهن این مسائل را ببیند.

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: حقیقت آن است که در خصوص مترو و حمل و نقل ریلی غرب استان تهران از چند سال گذشته اقدامات آغاز شده است اما تا کنون نتیجه‌ و بهره‌ای برای مردم نداشته است.

چراغعلی تصریح کرد: در خصوص مترو نیز، مثلا در اسلامشهر این پروژه با منابع شهرداری در حال انجام است و واقعا حد و اندازه شهرداری اسلامشهر به قدری نیست که مترو را احداث و به تهران متصل کند و بایستی این پروژه‌ها به صورت ملی دیده شوند.

آبی از این مطالعات برای مردم گرم نشد/ وزارت راه دولت رئیسی با این چالش چه می‌کند؟

با توجه به بررسی مسائل و موضوعات مطرح شده در این خصوص، باید گفت اجرای حمل و نقل ریلی غرب استان تهران که در دهه ۸۰ یا نهایتا دهه ۹۰ بایستی آغاز به کار می‌کرد، امروز بدون هیچ‌گونه نتیجه‌گیری مشخص باقی مانده و با توجه به تغییرات مدیریتی داخل دولت، مسوولان نیز یکی پس از دیگری با حجم زیادی از وعده‌ها در این زمینه، جای خود را با نفر بعدی عوض می‌کنند.

به نظر می‌رسد در صورت نتیجه‌گیری و تصویب ردیف اعتباری برای احداث قطار شهری غرب استان تهران توسط وزارت راه و شرکت راه‌آهن، هم در خوشبینانه‌ترین حالت تا چند سال آینده هم این پروژه در فاز بهره‌برداری قرار نخواهد گرفت و مبحث مترو نیز خود حدیث مفصلی است که گویا نیاز به فکری اساسی و آینده‌پژوهانه دارد.

باید منتظر بود و دید در دوران مدیریت جدید وزارت راه و شهرسازی و مجموعه‌هایی چون شرکت راه‌آهن و شرکت عمران شهرهای جدید و با حضور استاندار جدید تهران، موضوع پرچالش قطار حومه‌ای و حتی مترو غرب استان تهران برای استفاده مردم شهرستان‌های شهریار، قدس و ملارد به کجا منتهی می‌شود و آیا مردم این منطقه در دهه حاضر بر مترو غرب استان سوار می‌شوند یا خیر.

انتهای پیام/ش


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا