Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
وقتی پای عشق به وطن باشد نمی‌توان از آن دل کند/ سفارش خرید «پاورآنالایزر» نخبه ایرانی توسط آلمان - خبرگزاری برگزیده های ایران
آذربایجان شرقی

وقتی پای عشق به وطن باشد نمی‌توان از آن دل کند/ سفارش خرید «پاورآنالایزر» نخبه ایرانی توسط آلمان

برگزیده های ایران، معصومه درخشان– تصور اینکه کشورمان با داشتن ذخایر عظیم انرژی نفت و گاز دنیا، در ۲۰ سال آینده به واردکننده انرژی تبدیل شود تصور دور از ذهن و شاید غیرقابل قبولی است که به ذهنمان نیز خطور نمی‌کند، چراکه بسیاری از ما شهروندان فکر می‌کنیم هر چقدر دلمان بخواهد می‌توانیم مصرف‌کننده انرژی باشیم.

ولی بر خلاف عقیده ما متخصصان حوزه انرژی معتقدند انرژی‌های فسیلی مانند نفت، گاز، بنزین و …طی سال‌های آینده تمام می‌شوند و ما میراثی برای انتقال به نسل آینده نداریم.

دکتر مرتضی آهنگری‌حساس یکی از متخصصان حوزه انرژی است که با صراحت تمام اعلام می‌کند اگر امروز برای مصرف بهینه انرژی فکری نکنیم قطعا در ۲۰ سال آینده یعنی در سال ۱۴۲۰ به وارد کننده محض انرژی تبدیل می‌شویم.

در حالی که نخبگان علمی حوزه انرژی نسبت به اتمام سوخت‌های فسیلی و الزام مصرف بهینه آن هشدار می‌دهند ولی متاسفانه هشدارهای داده شده جدی گرفته نمی شود.

در یک گفت‌وگوی دو ساعته با مرتضی آهنگری حساس دارای تحصیلات دکترای برق  گرایش قدرت، دبیر کل انجمن انرژی ایران و عضو بنیاد ملی نخبگان و عضو باشگاه پژوهشگران جوان کشور که دارای بیش از ۲۰ مقاله علمی در ژورنال‌های معتبر ملی و بین‌المللی است همکلام شده‌ایم تا از طرح‌ها و پژوهش‌های علمی خود و چالش های پیش روی مصرف و کمبود انرژی سخن بگوید.

تولیدات هایتک و فناورانه این نخبه جوان علمی دارای چندین طرح و اختراع است که صحبت‌های خود را با تشریح طرح‌ها آغاز کرد و اظهار داشت: نخبگان کشور با استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور محصولات هایتک و فناورانه تولید می‌کنند و تیم علمی ما نیز به ساخت دستگاه «میکسر اولتراسونیک» موفق شده است.

معمولا دو مایع مثلا آب و روغن باهم ترکیب نمی‌شوند این دستگاه تولیدی ما به‌گونه‌ای طراحی شده است که این دو مایع را با هم ترکیب می‌کند. این دستگاه در صنایع لبنی، داروسازی، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد و هم اکنون در مرحله معرفی محصول و جذب حمایت ها هستیم.

دومین دستگاه تولیدی تیم علمی این متخصص جوان ساخت دستگاه “پاورآنالایزر” به صورت پرتابل برای اولین بار در کشور است که پیش از این، نوع تابلوئی این دستگاه وجود داشته و حالا این متخصصان نوع پرتابل آن را تولید کرده‌اند که این دستگاه نیز در انواع اندازه گیری‌ها کاربرد دارد. این محصول نمونه مشابه داخلی ندارد و هزینه تمام شده آن از نمونه خارجی به مراتب کمتر ‌و قابلیت رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را دارد به‌طوریکه در همین مدت کوتاه از کشور آلمان سفارش خرید داشته‌ایم.

دبیرکل انجمن انرژی ایران با اشاره به قدرت صنایع آلمان در دنیا خاطرنشان کرد: وقتی کشوری مثل آلمان که ابرقدرت صنعت دنیا محسوب ‌می‌شود به تیم علمی ما  خرید محصول را از طریق ایمیل درخواست می‌کند این نشان می‌دهد، محصول تولید شده چقدر در رعایت استانداردهای بین‌المللی موفق عمل کرده است. یکی دیگر از دستگاه‌های تولید شده این تیم تخصصی ساخت دستگاه “دیتا لاگر” است.

این نخبه علمی در مورد نحوه کار این دستگاه گفت: با توجه به الزام نگهداری برخی از داروها در یخچال و بر اساس تاکید سازمان غذا و دارو، اگر برق قطع شود، داروی شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود. با تولید این دستگاه ما موفق شدیم هر کجا و هر لحظه که به دما و رطوبت نیاز است آن را در اختیار داشته باشیم و در صورت بروز مشکل می‌توانیم با اقدام به موقع از فاسد شدن داروها جلوگیری کنیم.

به قوی شدن کشورم کمک می‌کنم

این نخبه جوان با وجود اینکه دعوتنامه‌های متعددی از کشورهای حوزه خلیج فارس، آلمان، کانادا، آمریکا، ترکیه داشته است ولی اعلام می‌کند به دلیل وابستگی به کشورش و اینکه می‌خواهد به قوی شدن کشورش کمک کند حاضر نیست از کشور خارج شود.

آهنگری حساس حرف‌هایش را به این صورت ادامه داد؛ ” به کشورم و شهرم علاقه زیادی دارم، با همه محدودیت‌هایش دوستشان دارم، می‌خواهم اینجا بمانم تا به رفع محدودیت‌ها کمک کنم و شاهد روزی باشیم که کشور ما با تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان با قدرت روی پای خود ایستاده و جلو می‌رود.

 

نخبگان تکریم نمی‌شوند ترک وطن می‌کنند

دبیرکل انجمن انرژی ایران با بیان اینکه بسیاری از نخبگان چون تکریم نمی‌شوند کشور را ترک می‌کنند، افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری عدم حمایت از نخبگان و تشویق آنها برای رفتن از کشور خیانت بزرگ در حق این کشور است. وقتی ایشان می‌فرمایند “من در حمایت از نخبگان تا جان در بدن دارم فروگذار نخواهم کرد” این یک پیام بسیار مهم برای مسوولان و نخبگان دارد. بر این اساس مسولان باید نخبگان جامعه را تکریم کنند. 

عضو باشگاه پژوهشگران جوان کشور تصریح کرد: نخبگان به دنبال میز و صندلی نیستند آنها به دنبال مفید بودن در جامعه‌اند، چراکه فکر و اندیشه نخبگی یعنی حرکت در راستای پیشرفت و توسعه جامعه، وقتی نخبگان در جامعه مورد تکریم واقع نمی‌شوند و نمی‌توانند طرح‌های علمی خود را به منصه ظهور و بروز برسانند مجبور به رفتن می‌شوند.

حمایت از نخبگان در اعطای وام خلاصه نشود

وی با اشاره به اینکه برخی مسوولان اعطای وام به نخبگان را مهم‌ترین راهکار حمایتی می‌دانند، اظهار داشت: حمایت از نخبگان با اعطای وام‌های بدون سود و داشتن تنفس برای بازپرداخت راهکار خوبی است ولی همه حمایت‌ها در اعطای وام خلاصه نمی شود.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های نخبگان عدم برخورد مناسب و پیچیدگی‌های بسیار سخت اداری و بروکراسی است که نخبگان را آزرده می‌کند. در حالی که مدیر ارشد یک وزارتخانه مجوز قطعی تولید را صادر می‌کند ولی مدیران میانی برای اجرای آن صدها بهانه و اشکال تراشی می‌کنند.

آهنگری حساس در ادامه با اشاره به چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های معتبر گفت: نوشتن یک مقاله ISI یک نوآوری است، کشورهای اروپایی از مقالات متخصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف استفاده کرده و از آن مقاله علمی تولید ثروت می‌کنند. خروجی مقالات علمی ما در زمینه برق، مکانیک، شیمی، فیزیک و … تولید ثروت برای کشورهای دیگر است.

انرژی شاخص توسعه

دبیر‌کل انجمن انرژی ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود انرژی را شاخص توسعه کشورها دانست و یادآور شد: اکنون در دنیا بر روی زنجیره آب، انرژی و غذا بحث می‌شود، یعنی این سه موضوع ابزار قدرت کشورهای دنیاست و وجود انرژی یک شاخص برای توسعه جوامع است.

وی تصریح کرد: ایران در مجموع سوخت فسیلی نفت و گاز رتبه اول را در دنیا دارد و این یک نعمت خدادادی است ولی نباید فراموش کنیم این نعمت همیشه در دست ما نیست  از خود بپرسیم آیا نسل بعدی به این سوخت نیاز ندارد؟، سوختی که در افزایش قیمت آن بسیاری از موارد دخیل است، اتفاقات سیاسی و اقتصادی آن را دچار نوسان قیمت می‌کند در حالی که اکنون در دنیا انرژی های تجدیدپذیر را مطرح می کنند.

 

سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری در صنعت برق ضروری است

 نخبه علمی کشور  با اشاره به برنامه ششم توسعه در مورد انرژی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه هر سال باید حدود یک‌هزار مگاوات از محل انرژی‌های تجدیدپذیر برق تولید می‌شد یعنی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ باید پنج هزار مگاوات برق تولید می‌شد در حالی که الان در طی این چهار سال کمتر از ۸۰۰ مگاوات برق تولید شده است و این موضوع بسیار ناامید کننده است.

 عضو باشگاه پژوهشگران کشور ادامه داد: اکنون ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشورمان حدفاصل  ۶۵ تا ۸۵ هزار مگاوات است ولی به علت کاهش راندمان نیروگاه‌ها، توان عملی دردسترس بسیار کمتر از این مقادیر  است. در نتیجه مجبور هستیم در ماه‌های گرم سال برق صنایع و واحدهای مسکونی را قطع کنیم. قطعی برق صنایع به معنای کاهش میزان تولید در ماه‌های گرم سال بوده و این موضوع تاثیر خود را در نیمه دوم سال نشان می‌دهد.

 در دورنمای سال۱۴۲۰ میزان نیاز برق کشور حدود ۱۶۰ هزار مگاوات است، بنابراین باید بیاندیشیم که  چگونه می‌توان برق مورد نیاز را تامین و کمبودها را جبران کرد، باید سالانه به طور متوسط هفت میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه‌گذاری شود. صنعت برقی که از سه بخش “تولید، انتقال و توزیع” تشکیل شده است.

توانمند‌سازی صنایع برای خود تامین بودن

عضو بنیاد ملی نخبگان بهترین راهکار در شرایط کنونی کشور را “توانمند‌سازی صنایع برای خودتامین بودن”  ذکر کرد و افزود: کارخانه فولاد مبارکه و فولاد خوزستان دو درصد برق تولیدی کشور را مصرف می‌کنند در حالی که توانمندسازی صنایع برای تولید برق خودشان بهترین روش برای کاهش مصرف انرژی کشور و افزایش راندمان و بهره وری است. یعنی صنایع با استفاده از مولدهای مقیاس کوچک نیازهای انرژی خود را تامین کنند. توسعه تولید نیازمند زیرساخت‌ انرژی (برق و گاز) است، تولید اگر توسعه یافت باعث رونق صنعت شده و رونق صنعت نیز باعث بهبود اوضاع اقتصادی جامعه می‌شود.

تولید ۴۹ هزار مگاوات برق در آلمان 

نخبه علمی ‌کشورمان با تاکید بر تولید برق از انرژی خورشیدی تصریح کرد: در کشور آلمان بهترین مکان از نظر نورگیری و آفتاب، بدترین مکان نورگیری از نظر تابش خورشید در ایران است ولی آلمان از این مکان که نورگیری خوبی نیز ندارد سالانه ۴۹ هزار مگاوات برق تولید می‌کند و این ناشی از توجه دولت به منابع انرژی تجدیدپذیر دارد در حالی که در کشور ما  دولت بحث انرژی‌های تجدیدپذیر را رها کرده و به عهده مردم گذاشته است. از منابع مالی در نظر بگیرید که از مصرف‌کنندگان ۱۰ درصد عوارض می‌گیرند، نصف آن را به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و نیمی را هم به توسعه برق‌رسانی به روستاها اختصاص داده‌اند. ما در کشورمان بین سازمان‌ها این هماهنگی را نداشتیم که از رو آوردن سرمایه‌های خارجی استفاده کنیم. 

ضد و نقیض‌های‌تاسیس‌نیروگاه‌ خورشیدی

برای تاسیس نیروگاه خورشیدی باید از چندین سازمان مجوز بگیرید، سازمان محیط زیست، منابع طبیعی، آب و فاضلاب، اداره برق، مخابرات، گاز و … هر اداره‌ای که به ذهنتان می‌رسد. اداره محیط زیست می‌‌گوید به شرطی مجوز می‌دهیم که  ۱۵ درصد این زمین را فضای سبز ایجاد کنید.

اداره منابع طبیعی می‌گفت جایی مجاز هستید نیروگاه خورشیدی بسازید که هیچ‌گونه پوشش گیاهی نداشته باشد. اداره آب می‌گفت، نباید درخواست آب داشته باشید، همه این موارد که با هم در تناقص هستند را باید رعایت کنید تا بتوانید مجوز تاسیس نیروگاه را بگیرید. این یکی از نمونه ناهماهنگی‌ها بود. 

موضوع تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز نیز در ادامه هیچ تمایلی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد نکرده است.

فعالیت‌های انجمن انرژی ایران

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت  انجمن انرژی ایران خاطرنشان کرد: این انجمن از چند کمیته و شاخه تشکیل شده است. 

انجمن انرژی ایران در حال حاضر دارای ۱۹ شاخه استانی در سراسر کشور و ۳ شاخه خارجی در کشورهای ترکیه، کانادا و ونزوئلا است. این انجمن بیش از ۸۰۰ عضو حقیقی و ۳۵ عضو حقوقی داشته و از انجمن‌های فعال وزارت علوم است که در طی سه سال گذشته با رتبه A ارزیابی شده است که بالاترین رتبه انجمن‌های علمی در ایران است. 

تاکنون ۷ کنفرانس بین‌المللی توسط انجمن انرژی ایران برگزار شده است، که میزبان آخرین دوره برگزار شده دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۴۰۰ بود و دانشگاه علوم و فنون مازندران نیز ان‌شاءالله میزبان هشتمین کنفرانس بین‌المللی انجمن انرژی ایران در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

گسترش، پیشبرد و ارتقاء علمی مباحث انرژی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های منابع انرژی، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی انرژی در بخش‌های عرضه و تقاضا، مدیریت و خدمات انرژی و مسائل مرتبط با موضوعات انرژی و محیط زیست، اقتصاد انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، سیستم‌های انرژی و … از جمله رویکرد‌های فعالیت انجمن انرژی ایران است.

انتهای پیام / ۶۰۰۲۰/س/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا