اخبار روز

ویدیویی از غافلگیری نیروهای روسیه توسط اوکراین

ویدیویی از غافلگیری نیروهای روسیه توسط اوکراین

به گزارش برگزیده های ایران به نظر می رسد این اتفاق در باخموت رخ داده است. در ویدیوی منتشر شده به نظر می رسد یکی از دو عضو گروه واگنر کشته شده است.

وزارت دفاع انگلیس در آخرین به روزرسانی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین در پیامی توییتری اعلام کرد نیروهایی که برای دولت روسیه می‌جنگند اکنون کنترل اکثر بخش‌های شرقی شهر باخموت در دست گرفته‌اند.

در حالی که ماه‌هاست درگیری شدید در این شهر در جریان است، این وزارتخانه اعلام کرد رودخانه در بخش مرکزی شهر اکنون خط مقدم درگیری را نشان می‌دهد. نیروهای اوکراینی همچنان غرب باخموت را در کنترل خود دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، رکن اطلاعاتی وزارت دفاع انگلیس افزود: با تخریب پل‌های کلیدی و گرفتن موقعیت‌های تیراندازی در ساختمان‌های مستحکم، ارتش اوکراین پیشروی نیروهای تحت حمایت روسیه را دشوار کرده-حتی یک باریکه زمین باز را به «منطقه کشتار» تبدیل کرده است.

طبق این گزارش، با این حال، ارزیابی انگلیس می‌گوید خطوط تدارکات اوکراین همچنان در برابر حملات آسیب‌پذیر است.

میخائیل پودولیاک دستیار کلیدی ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفت به نظر می‌رسد روسیه در حال تغییر تاکتیک در باخموت است.

این مقام روس در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «لا استامپا» مدعی شد «بخش بزرگی از پرسنل نظامی آموزش‌دیده روسیه، بقایای ارتش حرفه‌ای آن و همچنین شرکت‌های خصوصی در باخموت جمع شده‌اند».

نیروهای گروه واگنر روسیه به شدت در نبرد برای باخموت مشارکت داشته‌اند. پودولیاک گفت کی‌یف در باخموت که عمدتاً متروک و ویران شده می‌جنگد تا نیروهای روس را از بین ببرد و گیر بیندازد.

اخیراً ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو ضمن بیان این که نمی‌توان احتمال سقوط باخموت در چند روز آینده را رد کرد، گفت: «باید اطمینان حاصل کرد که این امر، نقطه عطف در جنگ نخواهد بود».

«یوگنی پریگوژین» مدیر و موسس گروه نظامی واگنر روسیه چهارشنبه، هشتم مارس در پیامی تلگرامی خبر داد که شرق باخموت تحت کنترل نیروهای روس قرار گرفته است.

در روزهای اخیر خبرها از پیشروی نیروهای روسیه در باخموت و تنگ شدن حلقه محاصره نیروهای اوکراینی حکایت داشته است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه درباره درگیری‌ها در باخموت گفته این شهر «یک مرکز دفاعی مهم برای نیروهای اوکراینی در دونباس است. تصرف آن، امکان عملیات‌های تهاجمی بیشتر در عمق خطوط دفاعی نیروهای مسلح اوکراین را فراهم می‌کند».

پیش تر ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، نسبت به «سقوط» احتمالی این شهر طی روزهای آینده هشدار داد.

استولتنبرگ چهارشنبه ۱۷ اسفند در حاشیه نشست وزرای دفاع اروپا در استکهلم گفت: «نمی‌توانیم احتمال سقوط باخموت در روزهای آینده را در نظر نگیریم».

دبیرکل «ناتو» همچنین ضمن کاستن از اهمیت استراتژیک این شهر ویران‌شده در منطقه دونباس که روسیه به رغم خسارات سنگین، وعده تصرف آن را داده، به خبرنگاران گفت: «تصرف این شهر لزوماً بیانگر هیچ نقطه عطفی در جنگ نیست… اما در عین حال، ما نباید روسیه را دست کم بگیریم و باید به حمایت از اوکراین ادامه دهیم.»

دبیرکل «ناتو» همچنین هشدار داد که نیروهای روسی چه‌بسا پس از تصرف باخموت، روانه مناطق دورتر مانند کراماتورسک یا اسلوویانسک شوند که در این صورت، راه آنها به سوی دیگر شهرهای اوکراین، باز خواهد شد.

استولتنبرگ ضمن تقدیر از تلاش‌های اتحادیه اروپا در حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه، اعلام کرد که این جنگ به جنگی فرسایشی و نبردی لجستیکی تبدیل شده است. او خاطرنشان کرد: «تفاوت کنونی میان سرعت مصرف مهمات و ساخت آن نمی‌تواند ادامه یابد و مهمات بیشتری باید ساخته شود.

دبیرکل «ناتو» در عین حال اعلام کرد که کشورهای «ناتو» در سال ۲۰۲۲ ، حدود ۱۵۰ میلیارد یورو کمک مالی و نظامی به اوکراین ارسال کردند که ۶۵ میلیارد آن به تسلیحات تخصیص داده شده بود.

این گفته‌ها در حالی بیان شد که وزرای دفاع اتحادیه اروپا در استکهلم با استولتنبرگ و وزیر دفاع اوکراین دیدار کردند تا طرحی را به هدف تامین مهمات برای کی یف، به رغم فشار کنونی بر ذخایر مهمات، تدوین کنند.

این طرح با تحویل فاز نخست بسته یک میلیارد یورویی حمایت از ارتش اوکراین که با بحران حاد کمبود مهمات مواجه است، همزمان شده است.

در این راستا اتحادیه اروپا همچنین از عزم خود برای دادن آموزش‌های نظامی به ۳۰ هزار سرباز اوکراینی طی سال جاری خبر داد.

از سویی نبردهای سنگین در باخموت در راستای اصرار روسیه برای تصرف آن و امتناع اوکراین از عقب‌نشینی، ادامه دارد.

اصرار مسکو ناشی از این باور است که تصرف باخموت، راه را برای حملات جدید ارتش روسیه به عمق خاک اوکراین، هموار می‌سازد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا