علمی و فناوری

ویدیوی جدید ایلان ماسک از یک ماهواره جدید جنجالی شد!

ویدیوی جدید ایلان ماسک از یک ماهواره جدید جنجالی شد!


دریافت ۲ MB

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، خبر ارسال ماهواره‌های استارلینک که همین الان هم بیش از ۳ هزار عدد از آن‌ها در مدار است، برای پیگیران اخبار حوزه فناوری جذاب است چه رسد به اینکه پای نسل جدیدی از آن‌ها در میان باشد.

با انتشار خبر در مدار قرار گرفتن ماهواره‌های جدید، اخباری درباره قابلیت‌های این ماهواره‌ها در فضای مجازی پیچید. اینکه این ماهواره‌های جدید «اتصال مستقیم گوشی‌های تلفن همراه به اینترنت استارلینک» را ممکن می‌کنند.

شاید هیجان‌انگیز باشد اما فعلا چنین چیزی ممکن نیست. شبکه‌ ماهواره‌ای استارلینک در حال حاضر چنین قابلیتی ندارد و به نظر نمی‌رسد که حداقل تا سال ۲۰۲۵ به این قابلیت دست پیدا کند.

ایلان ماسک بهار گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرد که توان عملیاتی ماهواره‌های نسل دوم استارلینک بسیار بیشتر از ماهواره‌های فعلی است اما برای پرتابشان نیاز به موشک استارشیپ است. موشک غول‌پیکری که هنوز هم عملیاتی نشده و در نتیجه ماهواره‌های نسل دوم که ماسک می‌گفت هنوز در مدار قرار نگرفته‌اند.

چند ماه بعد در پاییز کمپانی اسپیس‌ایکس تعریف ماهواره‌های نسل دوم را گسترش داد و آن‌ها در سه پیکربندی اف۹ – ۱، اف۹- ۲ و استارشیپ طبقه‌بندی کرد. بنا بر تعریف جدید ماهواره‌های مورد اشاره ایلان ماسک در بهار ماهواره‌های استارشیپ هستند چرا که ماهواره‌های اف۹- ۱ و اف۹ -۲ با موشک فالکون به فضا پرتاب می‌شوند.

اسپیس ایکس اطلاعاتی در مورد ماهواره های Gen 2 F9-2 منتشر کرده است. آنها از آنها به عنوان ماهواره های “V2 Mini” یاد می کنند و می گویند که ظرفیت آنها چهار برابر ماهواره های Gen 1 است. تصویر نشان داده شده در اینجا ۲۱ ماهواره را نشان می دهد که احتمالاً تعداد قابل پرتاب توسط موشک فالکون ۹ فعلی است. ایلان ماسک پیش بینی می کند که ماهواره های Starship حدود ده برابر ظرفیت ماهواره های فعلی خواهند بود.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به موبایل‌ها رسید؟

جدای از این نامگذاری‌ها تا زمانی که تعداد کافی از ماهواره‌های نسل دوم به ویژه ماهواره‌های بزرگی که نیاز است با موشک استارشیپ به فضا فرستاده شوند، در مدار قرار نگیرند امکان استفاده از اینترنت ماهواره‌ای روی موبایل‌ها فراهم نخواهد شد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا