سیاسی

پاسخ دفتر حسن روحانی به روزنامه دولت: روحانی نه پیش‌شرط برای بازگشت به برجام را پذیرفت نه «دیدار نمایشی» را /ترامپ ده‌ها بار درخواست ملاقات داشت

پاسخ دفتر حسن روحانی به روزنامه دولت: روحانی نه پیش‌شرط برای بازگشت به برجام را پذیرفت نه «دیدار نمایشی» را /ترامپ ده‌ها بار درخواست ملاقات داشت

به گزارش خبرگزاری برگزیده، دفتر حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور پیشین کشورمان در شبکه اجتماعی اکس اعلام کرد:

۱/ روزنامه ایران در شماره پنجشنبه و در واکنش به مطلب «دیداری که رخ نداد» (درباره سفر سال ۹۸ روحانی به نیویورک)، از ۱۲شرط ترامپ برای مذاکره نوشته است؛ لازم به یادآوری است در سال ۹۸ که بحث شرکت روحانی و ترامپ در جلسه‌ای با تمام طرف‌های برجام بود، مطلقا شرطی از سوی ترامپ مطرح نشد.

۲/ سال ۹۷ هم از ۱۲ شرطی که وزیر خارجه وقت ایالات متحده گفته بود، ترامپ فقط ۲ شرط مذاکره موشکی و منطقه‌ای را برای بازگشت به برجام بیان کرد و در حاشیهٔ مجمع عمومی آن سال نیز در یک روز ۸ بار درخواست ملاقات داد که با توجه به شرایط مطرح شده، تقاضای او از سوی روحانی پذیرفته نشد.

۳/ ترامپ در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ مجموعاً ده‌ها بار درخواست ملاقات کرد و چندین رئیس کشور را هم واسطه کرد از رئیس‌جمهور فرانسه، نخست‌وزیر ژاپن، نخست‌وزیر ایتالیا، نخست‌وزیر پاکستان، نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و دبیرکل سازمان ملل تا حتی رئیس‌جمهور روسیه!

۴/ روحانی نه پیش‌شرط برای بازگشت به برجام را پذیرفت و نه «دیدار نمایشی» را و بر این موضع اخلاقی و مبتنی بر منافع ملی ایستاد آنچنانکه در نطق نیویورک ۹۸ هم به صراحت تأکید کرد: «عکس یادگاری، آخرین ایستگاه مذاکره است نه اولین آن».

۵/صبر راهبردی ایران و ایستادگی در برابر فشار حداکثری سبب شد تا توهم تسلیم ایران و سودای پذیرش ۱۲ شرط هرگز محقق نشود. امید این بود که ثمرهٔ آن صبر خردمندانه و آن ایستادگی شجاعانه، در ماه‌های پایانی دولت روحانی، به کام ملت شود که متأسفانه فرصت احیای برجام از دولت دوازدهم گرفته شد.

۲۱۹۲۱۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا