اصفهان

پایان‌نامه‌ها متناسب با نیاز کشور طراحی شود

محمد شایان‌نژاد، معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار برگزیده های ایران در اصفهان با اشاره به اهمیت نقش دانشجویان اظهار داشت: دانشگاه برای آنکه  بتواند رسالت اصلی خود یعنی تربیت نیروهای متخصص و متعهد در تراز انقلاب اسلامی را انجام دهد و نخبگانی را پرورش دهد که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند نیاز است اصالت را به دانشجو بدهد.

وی با بیان اینکه دیگر مؤلفه‌های دانشگاهی مانند اساتید، کارمندان، فضاهای آموزشی و… همگی فرع موضوع هستند، توضیح داد: همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شده‌اند تا این رسالت را انجام دهند و در این مسیر محوریت و اصالت دانشجو است.

شایان‌نژاد با اشاره به اینکه اگر دانشگاه‌های ما بدون دانشجو باشد تبدیل به یک پژوهشکده می‌شوند و هدف تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: نیاز است تمام دغدغه دانشگاه این باشد که دانشجو در دانشگاه اصالت داشته باشد و این موضوع نگاه مدیریت جدید دانشگاه است.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: روز ۱۶ آذر روز استکبارستیزی است و نیاز است دانشجویان بدانند فلسفه این روز چیست و در شرایط فعلی نیز همان صحنه‌ها به اشکال دیگر وجود دارد.

وی در خصوص نقش دانشجویان در شرایط فعلی جامعه تصربح کرد: خانواده، فامیل، محله، جامعه و… همگی انتظاراتی از دانشجو دارند و نیاز است دانشجو توانمند باشد تا نیازهای این بخش تأمین شود.

دانشجویان سربازان جبهه جهاد تبیین هستند

شایان‌نژاد تأکید کرد: نیاز است که دانشجو به عنوان یک سرباز در جبهه، تبیین افکار عمومی را انجام دهد و این موارد شامل موضوعات مختلف از جمله مذاکرات، دفاع از جبهه مقاومت،‌فشارهای اقتصادی و… می‌شود؛ در این مسیر برخی افراد کد غلط می‌دهند و مشکلات را به جایی ربط می‌دهند که ارتباطی با آن ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اگر دانشجو حرف نزند عوام نیز نمی‌توانند، حرف بزنند و شخصی باقی نمی‌ماند، اظهار کرد:  تنویر افکار عمومی جامعه در مباحث سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به عهده دانشجو و نخبگان جامعه است.

وی درخصوص تمهیدات پیش‌بینی شده برای دانشجویان توسط دانشگاه صنعتی گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان جزو دانشگاه‌های خوب کشور است و نیاز است شرایط را به گونه‌ای تنظیم کنیم که امکانات را با وجود هزینه‌های گران در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

بر موضوع ارتباط بین صنعت و دانشگاه سرمایه‌گذاری شود

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه نباید خروجی دانشگاه‌هایمان برای دیگر کشورها کار کنند، توضیح داد: اگر دانشجویان در این مسیر برای ادامه تحقیق و تحصیل بروند اشکالی ندارد اما اینکه انسان‌ها را برای آن سوی آب پرورش دهیم شاید نوعی خیانت باشد و نیاز است ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به‌گونه‌ای باشد که دانشجو حس کند می‌تواند در ایران کار کند و نیاز است بر این موضوع سرمایه‌گذاری شود تا مهاجرت نخبگان کاهش پیدا کند.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: گران‌بهاترین چیزی که در کشور داریم فکر و نیروی انسانی است که آن‌ها را به‌طور رایگان صادر می‌کنیم و نیاز است تمام امکانات دانشگاه به این سمت بروند که از این موضوع جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اهمیت مطالبه‌گری توسط دانشجویان تصریح کرد: موضوع مطالبه‌گری از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و یکی از روش‌هایی است که باعث پیشرفت کشور وجلوگیری از فساد می‌شود؛ وقتی پشت سر مسؤولی مطالبه‌گری عاقلانه باشد باعث پیشرفت دانشگاه و جامعه می‌شود و نیاز است این مطالبه‌گری اتفاق بیفتد.

شایان‌نژاد یادآور شد: اگر روزی دانشجو دست از مطالبه‌گری بردارد دانشگاه‌مان به سمت سرازیری هلاکت نزدیک می‌شود و اصالت دانشجو نیز در همین مورد است.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان تأکید کرد: دانشجویان در سنی قرار دارند که می‌توانند مطالبه‌گری کنند و مطالبه‌گری آن‌ها می‌تواند آینده دانشگاه و کشور را آینده‌ای درخشان کند.

پایان‌نامه‌ها به سمت تقاضامحوری برود

وی با تأکید بر اینکه نیاز است به سمتی برویم که هر کدام از پایان‌نامه‌هایمان تقاضا محور باشد و هزینه‌ای که صرف می‌شود باعث حل مشکلات شود تصریح کرد: در بسیاری از دانشگاه‌ها پایان‌نامه‌ها تقاضا محور نیست و بیش‌تر به سمتی است که مقاله‌ای از آن استخراج شود در صورتی که نیاز است پایان‌نامه‌ها در راستای نیازهای کشور باشد یعنی نیاز است که ارتباط بین صنعت و دانشگاه قوی شود و پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بر اساس تقاضای بخش صنعت باشد و در هر بخشی که تقاضا مطرح شد دانشجو گرفته شود.

شایان‌نژاد در پایان عنوان کرد: نیاز است دانشگاه از سمت آموزش و پژوهش فراتر رود و  به سمت کارآفرینی پیش برود.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا