خراسان رضوی

پایان حاشیه های بیمارستان حاشیه مشهد

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد، چند سال پیش بود که زمزمه تاسیس یک بیمارستان در منطقه شهرک شهید رجایی یا به قول قدیمی ترها منطقه «ساختمان» در مشهد به گوش رسید. ناحیه ای وسیع، محروم و پرجمعیت در منطقه ۶ شهرداری مشهد که با وجود جمعیت زیاد، از کمترین امکانات شهری برخوردار بوده است.

فرورین ۱۳۹۵ در جلسه ستاد راهبردی مدیریت شهری که با حضور استاندار وقت خراسان رضوی برگزار شد، مقرر شد که بیمارستانی ۵۴۰ تختخوابی در این نقطه از شهر ساخته شود. آستان قدس رضوی، ۵ هکتار زمین برای این کار در نظر گرفت و قرار بر این بود که کار با صدور پروانه رایگان از سمت شهرداری آغاز شود. اما این سرآغاز، سرانجامی نداشت. تا سال ۱۳۹۷ چیزی جز علف هرز در این منطقه نروئید و نبود بودجه، شاید بهانه‌ای شد که دانشگاه علوم پزشکی هم قدمی برای انجام کار برندارد.

بازی کودکانه «اول تو»!!

اما این همه ماجرا نبود. سال ۹۷ توافق وزارتین بهداشت و راه و شهرسازی، منجر به این شد که هر کدام از این ۲ وزارتخانه عریض و طویل، ۵۰ درصد هزینه ساخت بیمارستان را تامین کنند. اما این بار بازی کودکانه «اول تو» مانع از انجام کار شد. هر یک از عوامل اجرایی وزارتخانه های مذکور، ادعا می کردند که اول باید آن دیگر وزارتخانه کار را آغاز کند و همین شد که باز هم کار بی سرانجام ماند و فقط بر حجم علف های هرز منطقه محصور بیمارستان افزوده شد.

حتی بعد از آن و در شهریورماه ۱۳۹۸، وزیر وقت بهداشت از فاینانس چینی هم برای ساخت این بیمارستان سخن گفت. اما این وعده هم دولت مستعجل بود و برگی دیگر بر وعده‌های بی سرانجام ساخت بیمارستان افزود.

تغییر محل احداث بیمارستان!

گره ساخت این بیمارستان به اندازه ای کور ماند که در اواخر کار شورای پنجم شهر مشهد، زمین دیگری برای ساخت این بیمارستان در منطقه‌ای حاشیه‌ای تر در نظر گرفته شد. اما این زمین جدید هم مشکل تملک پیدا کرد و باز هم وعده ها بر زمین ماند. جالب این بود که در این میان و در دوره فعالیت رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، صحبت از تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این بیمارستان به میان آمد. اعتباری که با بی همتی مسئولان ذیربط، در حال برگشت خوردن بود.

حرکت از نو

اما تلاش های فراوان باعث شد در ضرب الاجل تعیین شده برای جذب اعتبار، ورق برگردد و این اعتبار برای ساخت بیمارستان بماند. بالاخره با همت استاندار جدید و همراهی تولیت آستان قدس رضوی و پیگیری های رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کلنگ ساخت بیمارستان هم روز ۲۹ آبانماه امسال بر زمین خورد.

این بار اما کلنگ ساخت بیمارستان، محکم تر بر زمین کوبیده شده است. بنا بر شهادت ساکنان منطقه، بیش از یک ماه است که عملیات اجرایی ساخت بنای بیمارستان در این منطقه، به صورت شبانه روزی آغاز شده است؛ کار با گودبرداری محل آغاز شده و تردد زیاد کامیونها برای خارج کردن خاک گروه جدیدت در انجام این پروژه است.

اهالی منطقه از نیاز به وجود بیمارستان می گویند

یکی از اهالی شهرک شهید رجایی درباره این بیمارستان می گوید: وقتی شنیدیم قرار است اینجا بیمارستان درست کنند خیلی خوشحال شدیم. در این منطقه ما حتی یک درمانگاه درست و حسابی نداریم. خیران زیادی بوده اند که حاضر به وقف زمین به شرط ساخت درمانگاه بوده اند، ولی هیچ مسئولی پای این کار نیامده است. نمی دانم چطور است که پای خدمات درمانی به منطقه ما باز نمی شود. الان اگر یک نفر از آخر شهرک شهید باهنر (قلعه خیابان) مشکلی پیدا کند، تا رسیدن به بیمارستان امام رضا (ع) در مرکز شهر باید درد بکشد و شاید هم در مسیر طولانی راه دوام نیاورد.

یکی دیگر از هالی ساکن در خیابان بسکابادی می گوید: اگر این بیمارستان را ساخته بودند در این شرایط کرونایی خیلی گره گشا می بود. هرمسئولی که می آید اینجا یک کلنگی می زند و می رود. اگر به کلنگ زدن و آبمیوه دادن باشد ما خودمان بلدیم هرماه از این کارها بکنیم. کاش مسئولان کمی هم به حاشیه شهر توجه کنند اگر این بیمارستان بالای شهر بود باز هم همین قدر روی زمین می ماند.

دیگری که از معتمدان محله است نیز می گوید: ما که توقع خدمات رایگان نداریم. توقع امکانات و خدمات هست. حاضریم برای آن هزینه بدهیم، ولی در دسترس باشد. می دانید که الان چه جمعیتی در این منطقه زندگی می کند؟ نیاز به خدمات درمانی هست، اما خدمات به شکل حداقلی وجود دارد و کلی باید هزینه رفت و آمد بدهد. حالا چند روزی است که انگار باز کارها راه افتاده است و انگار باز جان گرفته است. خدا کند دیگر این بار به بار بنشیند.

اعتبار مناسب برای ساخت بیمارستان در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی شده است

حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی که از جمله افرادی است که از ابتدا پیگیر کار ساخت بیمارستان بوده، به خبرنگار فارس می گوید: بعد از مشکلاتی که در سالهای گذشته بر سر راه عملیات اجرایی بیمارستان حاشیه شهر مشهد قرار داشت، بالاخره پیگیری ها به نتیجه رسید و با وفاق و همدلی که بین مجموعه هایی از جمله آستان قدس رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استانداری خراسان رضوی و سایر دستگاه های ذیربط شکل گرفت، عملیات اجرایی این بیمارستان آغاز شد.

وی با تشکر ویژه از مساعدت تولیت آستان قدس رضوی در این موضوع خاطرنشان می کند: عملیات اجرایی آغاز شده و امیدواریم بر مبنای زمان بندی های موجود این کار به نتیجه برسد. اعتبار تخصیص داده شده برای این بیمارستان به دلیل انجام نشدن عملیات اجرایی قرار بود برگشت بخورد که با تلاش صورت گرفته مانع شدیم.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر می افزاید: در پیوست بودجه ۱۴۰۱ هم عدد و رقم قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی همچنین درباره نیازهای استان به تامین منابع مناسب برای ارائه خدمات درمانی به مردم یادآور می شود: استان خراسان رضوی حدود ۲۸۰۰ تخت بیمارستانی نیاز دارد تا به میانگین کشوری برسد و تلاش می کنیم اعتبار مورد نیاز برای این موضوع نیز تامین شود.

۵۰ میلیارد تومان اعتبار بیمارستان تخصیص یافته است

اما دکتر محمد پهلوان کاشی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با اشاره به جزئیات فعالیت های در حال اجرا برای ساخت این بیمارستان می گوید: عملیات گودبرداری توسط پیمانکار در حال انجام است. مناقصات خرید میلگرد مورد نیاز در جریان است و کارهای مقدماتی برای مناقصات اجرای سازه و اسکلت بیمارستان نیز به جریان افتاده است.

وی می افزاید: تا کنون ۵۰ میلیارد تومان از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار امسال ساخت بیمارستان تخصیص یافته است. با تخصیص مابقی اعتبار، کارها سرعت بیشتری می گیرد که پیگیری برای آن در جریان است.

پهلوان تاکید می کند: رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد از زمان حضور در این مسئولیت جلسات متعدد داشت تا کار ساخت این بیمارستان آغاز شود. لطف و پیگیری استاندار محترم نیز باعث شد که این اتفاق خوب رقم بخورد.

رسیدگی به وضع محرومان در اولویت باشد

رسیدگی جدی به وضعیت محرومان در منطقه اسماعیل آباد با حضور مکرر فرمانده کل سپاه و مسئولان استانی و کشوری، ایجاد مراکز تفریحی در منطقه شهرک شهید رجایی و منطقه شهید آوینی، فعال شدن نیروهای جهادی و بسیج در مناطق محروم نواحی مختلف مشهد و رسیدگی به وضعیت معیشتی آنها، توجه ویژه به حاشیه نشینان در زمان شیوع کرونا و … را شاید بتوان بخشی از اتفاقات رقم خورده برای حاشیه نشینان مشهد در این سالها برشمرد که پس از تاکیدات رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است.

شاید اگر تاکیدات رهبر معظم انقلاب و پیگیری های ایشان نسبت به رسیدگی به وضعیت مردم حاشیه شهر نبود، همین اتفاقات خوب چند سال اخیر هم در این منطقه رقم نمی‌خورد و همین میزان خدمات شهری هم نصیب آنها نمی شد.

انتهای پیام/۷۰۰۷۹/ع


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا