کهگیلویه و بویراحمد

پایان فرصت کودکی در زندگی نان‌آوران کوچک/ شناسایی ۳۰ کودک کار و خیابانی در گچساران

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران این روزها شاهد حضور کودکان کار در برخی از نقاط و میادین پر تردد در شهرها هستیم کودکان کار به گروهی از کودکان گفته می‌شود که به کارهای سنگین و سبک در بیرون از خانه اشتغال دارند، و برای امرار معاش خود و خانواده رنج های بسیاری را تحمل می کنند.

دسته‌ای از کودکان کار در کنار اشتغال از تحصیل جا نمانده و لزوماً در دام بزه نمی‌افتند اما برخی از آنها از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی بی‌بهره هستند و ارتباط‌شان با خانواده در شرف قطع شدن می باشد و سلامت روحی و جسمی آن‌ها را تهدید کرده و زمینه بزهکاری برای این دسته به راحتی فراهم می شود.

 به بچه‌هایی یک کودک کار گفته می‌شود که مشغول به فعالیتی باشند که برای سلامت فیزیکی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و شخصیتی آن کودک مضر باشد و با تحصیل کودک تداخل پیدا کند.

در جامعه کودکان کاراز آنها کارهای سختی طلب می‌‌شود که هرگز در تاب و توان دست‌های کودکانه‌ شان نیست، کارهایی دشوار، با پرداخت‌های ناچیز که در مقابل کودکی‌شان را از آن‌ها می‌دزدند و به رشد جسمی و ذهنی آن‌ها، آسیب می‌رساند.

کودکان کار اغلب دارای خانواده‌هایی هستند که درگیر آسیب‌های گوناگون اجتماعی، همچون حاشیه ‌نشینی، فقر، بیکاری، مشکلات حاد معیشتی، اعتیاد و خشونت هستند، خانواده‌هایی که اغلب ناآگاه و ناتوان در انجام مسئولیت‌های سنگین پدری و مادری می باشند و وظایف خطیر خود را بر گردن این نهال های کوچک گذاشتند.

نیافتن فرصت کودکی، بزرگ‌ترین ظلم و غم‌انگیزترین اتفاقی است که برای کودکان کار رخ می‌دهد، کودکانی که بازی‌شان، پشت چراغ‌ قرمز، دویدن میان خودروها و اطراف کوره‌ها یا زباله ها می باشد.

بیماری هایی از قبیل آرتروز، دیسک کمر بر اثر کارطاقت فرسا و سنگین و آسیب‌هایی دیگر که از همان کودکی گریبانگیرآنها می شود.

 

به گزارش خبرنگار فارس در گچساران این بام نفتی ایران که در کنار رودخانه ای از طلای سیاه واقع شده و بخش اعظمی از نفت ایران را تهیه و تولید می کند و در چرخه اقتصادی و خود کفایی ایران اسلامی نقش به سزایی را دارد، شاهد حضور کودکان کاردر برخی از نقاط این شهر نفتی هستیم.

کودکانی که به جای تحصیل و کارهای کودکانه، زود هنگام و ناخواسته پا به عرصه بزرگسالی نهاده و با جثه کوچک و نحیف خود رنج بزرگسالانه را در تأمین مایحتاج خانواده بر دوش می کشند.

گذر از دوره کودکی و نوجوانی و ورود به دنیای بزرگسالی، سرآغاز دور جدیدی از مشکلات این کودکان است، آن‌ها که هیچ آموزشی برای کسب درآمد، مدیریت زندگی و حضور اجتماعی ندیده‌اند، با انبوهی از مشکلات جدید روبرو خواهند بود.

هنوز در چشمهای آنها بارقه امید به آرزوهای کودکی و داشتن یک خانواده خوب با امنیت و فراغ خاطر موج می زند.

نگاه خسته و صورت های رنگ پریده با رگه هایی از احساس مسئولیت بزرگسالانه در چهره کودکانه که به نظر می رسید با زحمت بسیار تلاش می کند تا بتواند نان شب خود و گاه خانواده ای چند نفری را تامین کند به چشم می خورد.

بسته های حاوی آدامس یا پاکت های رنگارنگ و پارچه و شیشه پاک کنی برای تمیز کردن شیشه های اتومبیل ها در دستان این کودکان مظلوم به جای مداد رنگی و دیگر اسباب بازی هایشان به چشم می خورد و به بیننده فاصله آنها از کودکی که حق مسلم آنهاست را یاد آوری می کند.

نگاه های پر حسرت این کودکان به خودروهایی که همسن و سالانشان با نازو لباس های رنگارنگ و زیبا بر صندلی آنها تکیه زده اند دل هر رهگذری را به درد می آورد.

گاهی صدای خنده های گذرای آنها همراه با دویدن در چهارراه هایی که میتواند گذرگاه مرگ آنها باشد بیانگر این است که کودک درونشان لحظاتی هر چند کوتاه ظهور و رو به خاموشی می رود.

  یکی از آنها با جثه ای کوچک که سنش را حدودا ۹ یا ۱۰ ساله نشان می داد، در پشت چراغ قرمزبا پارچه و شیشه پاک کن که با اصرار به دنبال تمیز کردن شیشه های ماشین ها از این خودرو به آن خودرو می دود، در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران گفت: چند ماهی است که شده ام مرد خانه و برای در آوردن لقمه نان خود و خواهر کوچکم و مادرم تلاش می کنم.

این کودک کار افزود: کار عیب نیست، ولی آرزو داشتم من هم درس می خواندم و می توانستم مثل دیگر بچه های همسن خودم زندگی کنم.

وی عنوان کرد: پدرم در زندان است ولی مادرم هیچ وقت در خصوص اینکه او چه کرده که به زندان افتاده برای من و خواهرم حرفی نمیزند.

یکی دیگر از این کودکان کارکه پسری حدودا ۱۲ ساله بود عنوان کرد: اگر ما کار نکنیم کسی نیست که یک نان برایمان بخرد، باید روز را با گرسنگی سپری کنیم، پس خوشحالیم که حداقل به جای کار خلاف با تلاش نان حلال در می آوریم.

این بزرگ مرد کوچک بیان کرد: من از تحصیل جا ماندم ولی چاره ای نیست در عوض خوشحالم که دو خواهر دیگرم می توانند با شکم سیر بخوابند.

شناسایی حدود ۳۰ کودک کار و خیابانی در گچساران بام نفتی ایران

عزیزالله دیلمی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی در سطح این شهرستان از سوی مرکز اورژانس اجتماعی آغاز شده است.

وی بیان کرد: تا کنون حدود ۳۰ کودک کار و خیابانی در گچساران شناسایی و به مرکز ارجاع و برای آنها در خصوص رفع مشکلات تشکیل پرونده انجام شده است.

رئیس بهزیستی گچساران با اشاره به اینکه اکثر این کودکان از خانواده های بی بضاعت و آسیب پذیر هستند، تصریح کرد: متاسفانه والدین برخی از آنها به دلیل وابستگی شدید به مواد مخدر از همدیگر طلاق و جدا شده اند، یا به دلیل حمل و فروش مواد مخدر در حال حاضر در زندان به سر می برند.

دیلمی عنوان کرد: اکثر این کودکان در شرایط سنی ۸ تا ۱۴ سال قرار دارند و از روی ناچاری و تأمین مایحتاج اولیه خود به ناچار به کارهای سخت مانند پاک کردن شیشه های خودرو در میادین پر رفت و آمد مشغول هستند.

وی گفت: خانواده های کودکان شناسایی شده تحت پوشش بهزیستی شهرستان قرار خواهند گرفت و کمک های موردی به آنها هر کدام به مبلغ ۵ میلیون ریال اهدا خواهد شد.

رئیس بهزیستی گچساران خاطر نشان کرد: تا کنون از این تعداد کودک کار و خیابانی شناسایی شده ۶ نفر از آنها ترک تحصیل کرده اند که تلاش می شود تا دوباره آنها را به تحصیل و مدرسه باز گردانیم.

دیلیم بیان کرد: تلاش می شود تا وضعیت تحصیلی این کودکان بررسی و از آسیب های اجتماعی که ممکن می باشد آنها را تهدید کند جلوگیری شود.

وی افزود: بهزیستی برنامه های دراز مدتی برای این کودکان در دست اقدام دارد و به دنبال این هستیم تا دیگر این کودکان در خیابان و معابر نباشند.

==============

گزارش : ندا نعمتی

==============

انتهای پیام


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا