آذربایجان شرقی

پاییز دودی تبریز، هر روز بدتر از دیروز/ تراژدی روزهای خاکستری

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، بوی دود می‌دهد هوای این شهر، هر دمی که فرو می‌رود سنگین است و بازدمش سنگین‌تر. انگار سنگی بزرگ گذاشته‌اند روی سینه هرکدام از ما یا مثل اینکه در فضای شهر دارند پیاز خرد می‌کنند که چشم‌ها این همه می‌سوزد. با اینکه محیط زیست آذربایجان‌شرقی شاخص آلودگی هوای  امروز را عدد ۱۳۱ اعلام کرد که برای چندمین روز متوالی ادامه دارد.

از تولد نوزاد نارس تا مرگ خاموش شهروندان!

به گفته پزشکان و کارشناسان محیط زیست اثرات آلاینده‌ها بر جنین شامل عوارضی مانند وزن پایین نوزاد در زمان تولد، تأخیر رشد داخل رحمی و مرگ داخل رحمی است که آلاینده‌های منواکسید کربن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق، بیشترین تاثیر را در این میان دارند.

ابتلا به بیماری‌های ریوی، اعصاب و روان و همچنین انواع بیماری‌های پوستی از دیگر تبعات شدت گرفتن آلودگی هوا و ناسالم بودن شرایط جوی محسوب می‌شود و البته خیلی از افراد نیز بدون داشتن بیماری قبلی در اثر قرار گرفتن در معرض هوای آلوده دچار بیماری شده و جان خود را از دست می‌دهند.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل محیط زیست آذربایجان‌شرقی، گفت: شاخص کیفیت هوای تبریز امروز سه‌شنبه برای چندمین روز متوالی در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

تبریز زیر سایه «مازوت»!

گاز نیروگاه تبریز با تصمیمی عجیب از سوی شرکت ملی گاز قطع شده، تصمیمی که نتیجه آن استفاده کامل از مازوت به عنوان سوخت این نیروگاه و در نتیجه تشدید آلودگی هوای باغ شهر ایران شده است.

در حالی که نیروگاه حرارتی تبریز به عنوان یکی از دلایل اصلی و قطعی آلودگی هوای این کلان‌شهر و نیز اسکو، ایلخچی، خسروشهر و آذرشهر محسوب می‌شود، گاز این نیروگاه به همراه نیروگاه سهند در بین تمام نیروگاه‌های حرارتی کشور با تصمیمی عجیب از سوی شرکت ملی گاز قطع شده، تصمیمی که نتیجه آن استفاده کامل از مازوت به عنوان سوخت این نیروگاه‌ها و در نتیجه تشدید آلودگی هوای مناطق یاد شده است.

نیروگاه حرارتی و گازی تبریز که در منطقه صنعتی غرب تبریز در کنار بسیاری از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و مجاور به مناطق پرجمعیتی چون سردرود، کوجوار، شهرک اندیشه و حتی راه‌آهن واقع شده، با ظرفیت تولید ۸۰۰ مگاوات برق دارای ۲ واحد بخار و ۲ واحد گازی تولید برق است که معمولاً در فصل زمستان و در مواقع افت فشار گاز از سوخت مازوت برای تداوم فعالیت خود استفاده می‌کند.

موضوعی که از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای تبریز و البته آذرشهر، اسکو، ایلخچی و خسروشهر به دلیل تولید و انتشار میزان بالایی گاز آلاینده و سمی دی‌اکسید گوگرد یاد می‌شود.

بازگشت سوخت گاز به نیروگاه تبریز، به تنهایی هوای آلوده شهر را سالم نمی‌کند

رئیس حفاظت محیط زیست تبریز با اشاره تشدید روند آلودگی شهر طی روزهای اخیر، متذکر شد: بازگشت سوخت گاز به نیروگاه تبریز، به تنهایی نمی‌تواند هوای آلوده شهر را سالم کند و در این راستا نیازمند همراهی مردم هستیم.

شهنام اشتری اظهار کرد: با توجه به تشدید روند آلودگی کلان‌شهر تبریز، کارگروه کاهش آلودگی هوا به ریاست استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مصوبات این کارگروه، جایگزینی سوخت مازوت نیروگاه تبریز به گاز بود که این امر از هفته جاری عملی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به دلایل آلودگی هوای شهر طی روزهای گذشته، تاکید کرد: همه مردم باید در جهت کاهش انتشار آلودگی در سطح شهر همکاری کنند.

 اشتری با اشاره به اجرای طرح‌هایی چون ممنوعیت و برخورد با ورود خودروهای فرسوده و دودزا به مرکز شهر توسط شهرداری، افزود: طرح ترافیکی زوج و فرد نیز همچنان در تبریز ادامه دارد.

پائیز دودی تبریز

داوود قاسم‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: میانگین شاخص کیفیت هوای تبریز امروز، برابر با ۱۳۰ و برای گروه‌های حساس ناسالم است.  

وی افزود: در وضعیتی که کیفیت هوا ناسالم است، توصیه می‌شود با مشارکت عمومی از هرگونه فعالیت منجر به افزایش آلودگی هوا، خودداری شود.

 قاسم‌زاده ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان از فعالیت  در خارج از منزل خودداری کنند.

وی، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پرهیز از ترددهای غیرضروری درون شهری، مدیریت زمانی و مکانی سفرهای درون شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و عمل به توصیه‌های زیست‌محیطی را از راه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا دانست.  

 شاخص آلودگی از ۰ تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰هوای سالم، از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و همچنین از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمام گروه‌ها و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

سهم ۴۱۲ هزار تنی آلاینده.های متحرک در آلودگی هوای تبریز

معاون اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی بیان داشت: براساس مطالعات دانشگاه تبریز در سال ۱۳۹۶ در خصوص سهم منابع مختلف در تولید آلایندگی شهر تبریز، کل آلاینده‌ها ۴۵۴ هزار تن در سال است که شامل منابع ساکن و منابع متحرک می‌باشد.

رضا فدایی ادامه داد: از این میزان آلودگی ۴۱۲ هزار تن مربوط به آلاینده های تولیدی از منابع متحرک شامل انواع خودروها از جمله سواری شخصی، تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس، وانت، اتوبوس‌های بین شهری، کامیون، کامیونت و موتور سیکلت می‌باشد.

وی گفت: در این مطالعه پنج آلاینده عمده شامل منواکسیدکربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیب‌های عالی فرار و ذرات معلق مورد بررسی قرار گرفته است.

فدایی اظهار کرد: براساس این تحقیق سهم آلایندگی اتوبوس‌های داخل شهری حدود یک درصد و اتوبوس‌های بین شهری حدود ۲ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: عمده آلاینده در منابع متحرک مربوط به خودروهای شخصی است که حدود ۶۶.۷ درصد را شامل می‌شوند و ۱۵ درصد مربوط به موتورسیکلت، ۷ درصد وانت بارها و سهم تاکسی ‌ها نیز ۱.۸ درصد می باشد.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: براساس مطالعات انجام شده برای کاهش آلایندگی‌ها پیشنهاداتی به دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه شده که نوسازی ناوگان‌های اتوبوس‌های شهری از جمله پیشنهاداتی است که ارائه شده ولی متاسفانه به دلیل محدودیت منابع اجرایی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: از نظر وضعیت فنی اتوبوس‌های شهری دارای مشکل هستند به‌طوریکه در ترددهای شهری با چشم غیر مصلح نیز می‌توان وضعیت آلایندگی اتوبوس ها را مشاهده کرد.

فدایی با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های شهری  باید نوسازی شوند، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل کمبود اتوبوس سن فرسودگی را در اتوبوس‌های داخل شهری چند سال افزایش داده‌اند که جای بحث دارد.

وی افزود: با وجود اینکه اتوبوس‌ها سهم اندکی که در آلایندگی دارند ولی باید اقدامات لازم انجام گیرد تا بخشی از آلودگی هوای تبریز کاهش یابد و هر قدمی که برای کاهش آلودگی برداشته شود مهم است.

جولان ۶۰۰ دستگاه  اتوبوس‌های فرسوده در خیابان‌های تبریز

جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، استقرار صنایع آلاینده مانند نیروگاه در نزدیکی شهر و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از مهم‌ترین دلایل تشدید آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز ذکر کرد و  بیان داشت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تبریز، تصمیم دیسپاچینگ مرکزی گاز برای استفاده از مازوت به جای گاز طبیعی در نیروگاه تبریز است.

وی افزود: با وجود اینکه قانون استفاده از سوخت مازوت به خصوص در هنگام آلودگی هوا را منع کرده، ولی از ۱۵ شهریور امسال، برخلاف سال‌های گذشته که از پایان آبان‌ماه سوخت جایگزین استفاده می‌شد، نیروگاه تبریز به دلیل تصمیمات مرکزی مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده است.
 
وی اضافه کرد: به همین دلیل، افزایش میزان آلاینده‌های هوا در تبریز، نسبت به سال گذشته زودتر شروع شده و با آلودگی هوا در این کلان‌شهر مواجه هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به فعالیت ۶۰۰ اتوبوس شهری در تبریز با میانگین عمر بالای ۱۵ سال، گفت: این اتوبوس‌ها بسیار فرسوده هستند و حداقل سه برابر این تعداد نیاز به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در تبریز داریم.

رحمتی یادآور شد: متاسفانه بیش از هشت سال است که سهمیه‌ای برای افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی به استان‌ها تعلق نگرفته و به رغم اینکه تولیدات داخلی برای تامین نیازها جوابگو نیست، برای واردات اتوبوس نیز مجوز صادر نشده است.

کمی که به عقب برگردیم یادمان می‌آید که تبریز از اول این طور نبود. باغ شهر بود و به سرسبزی و درختان پر هیبتش شهره. آن روزها که هنوز درخت‌ها جای برج‌ها و ساختمان‌ها را تنگ نکرده بودند و آدم‌ها برای نفس کشیدن جای دوری نمی‌رفتند. 

بعدها که برج‌ها اولویت پیدا کردند، درخت‌ها از ریشه زده شدند و دیگر نه تبریز نفس کشید و نه شهروندانش،

انتهای پیام/۶۰۰۱۲/س/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا