گلستان

پای دلالان به بازار توتون گلستان باز شد/ دندان طمع قاچاقچیان با افزایش قیمت دلار تیز شد

مهران یونسی امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در گرگان اظهار کرد: دخانیات استان با یک‌هزار و ۴۴۶ کشاورز توتون کار قرارداد کشت دارد و یک‌هزار و ۲۸۷ هکتار از اراضی گلستان زیر کشت توتون رفته است.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات توتون کشور به طور سالانه حدود ۱۰۵ بذر را در بانک بذر نگهداری می‌کند و بعد از اصلاحاتی که روی بذر انجام می‌دهند بذرهای مقاوم به کشاورزان معرفی می‌شود.

مدیر مجتمع دخانیات استان گلستان ابراز کرد: «کارخانه قرق» جزو شکیل‌ترین و زیباترین کارخانه سیگارت‌سازی کشور است و مساحتی بالغ بر ۳ هزار متر را داراست.

یونسی با بیان اینکه دو ماشین سیگارت‌سازی جدید در کارخانه قرق مستقر است، خاطرنشان کرد: ظرفیت خوبی برای کشت توتون در اراضی گلستان وجود دارد به شرطی که بتوانیم مراکز مصرف را مشخص کنیم.

وی با بیان اینکه در شرکت دخانیات گلستان تعداد ۳۶۶ نفر نیروی رسمی و قراردادی مشغول به کار هستند، اظهار کرد: عمده فعالیت مجتمع دخانیات به دو بخش اصلی کشاورزی و تولید اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرمجتمع دخانیات استان گلستان افزود: وظیفه نگهداری از توتون‌های استحصالی در یکی از ادارات شهرستان بندرترکمن انجام می‌شود.

یونسی با بیان اینکه کمیسیون خرید در شهرستان‌ها فعال است، افزود: با توجه به میزان خرید، کشت توتون را در اراضی گلستان انجام می‌دهیم در شهرستان‌های علی‌آبادکتول و گرگان بر روی توتون‌های تیپ غربی که شامل رقم‌های «ویرجینیا» و «بارلی» است انجام می‌شود و همچنین در شهر مینودشت و دوزین، توتون «باسما» انجام می‌شود.

وی از فعال بودن دو کمیسیون خرید در شهر مینودشت و دوزین خبر داد و تصریح کرد: به طور میانگین سه کمیسیون خرید در شهرستان گرگان فعال است که شامل دو رقم «ویرجینیا» و یک رقم «بارلی» است و در شهرستان علی‌آبادکتول دو کمیسیون خرید رقم «ویرجینیا» فعال است.

مدیر مجتمع دخانیات استان گلستان با تاکید بر اینکه از کشاورزان گلستانی باید حمایت شود، ابراز کرد: دلال‌هایی وارد منطقه دوزین و مینودشت شدند که با توجه به افزایش قیمت دلار، دلالان به هر قیمتی توتون را خریداری می‌کردند که باید در این زمینه از کشاورزان حمایت جدی صورت گیرد.

یونسی گفت: ۲ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان در شهرستان مینودشت و ۹۹۰ میلیون تومان در شهر دوزین مساعده کشت توتون صورت گرفت.

وی در خصوص نهاده‌های توتون گفت: در شهرستان مینودشت ۵۸۵ میلیون تومان نهاده و در شهر دوزین ۹۵۰ میلیون تومان نهاده بین توتون‌کاران توزیع شد.
انتهای پیام/۸۳۰۱۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا