خراسان شمالی

پتروشیمی بعد از سال ۱۴۰۳ اجازه برداشت از آب چاه را ندارد/ بجنورد سالانه ۷ میلیون مترمکعب به سایر منابع آبی نیاز دارد

سید عقیل مرتضوی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد در رابطه با وضعیت فعلی آب بجنورد، اظهار کرد: یکی از وظایف قانونی وزارت نیرو تأمین آب برای مصارف مختلف مانند، شرب، صنایع، کشاورزی و… است.

وی با اشاره اینکه یکی از وظایف وزارت نیرو تأمین آب صنایع است، گفت: اولویت اول در تأمین آب با آب شرب است و سایر مصارف نیز اولویت‌بندی‌های خاص خود رادارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تصریح کرد: در آغاز ساخت پتروشیمی خراسان، ۲ فرمول استفاده برای این شرکت تعریف‌شده است،که استفاده از آب رودخانه اترک و استفاده از آب چاه، این دو مدل هستند.

مرتضوی افزود: از ابتدای فروردین تا انتهای شهریورماه هرسال به دلیل استفاده کشاورزان از آب رودخانه اترک، پتروشیمی حق استفاده از آب چاه‌ها را دارد و از ابتدای مهر تا انتهای اسفند نیز که آب رودخانه بلااستفاده است، این شرکت می‌بایست از آب رودخانه اترک استفاده کند.

وی گفت: تمام این مراحل به‌دقت رصد خواهد شد و هیچ تخطی در این موضوع نشده و نخواهد شد.

این مقام مسئول با اشاره به  اینکه در سال‌های اخیر رودخانه اترک به‌شدت کم آب‌شده است بیان داشت: پساب تصفیه‌شده شهرستان بجنورد از طریق رودخانه شاهجوب به سمت باباامان و درنهایت به بند قارلق ریخته می‌شود که پتروشیمی این بند را برای استفاده از آب اترک ایجاد کرده است، این آب به همراه پساب تصفیه‌شده بجنورد برای استفاده این صنعت استفاده می‌شود.

مرتضوی افزود: مواردی در شبکه‌های اجتماعی بر این موضوع که پتروشیمی آب باکیفیت شهر بجنورد را برداشت می‌کند مطرح می‌شود، باید به این نکته توجه شود که وزارت نیرو برای هر مصرف‌کننده یک افق تعیین کرده است، برای پتروشیمی بجنورد نیز قوانینی مشخص‌شده است.

وی گفت: در رابطه با آب شرب بجنورد نیز باید اشاره کرد، پس از تقسیم استان خراسان و افزایش جمعیت بجنورد و مصرف آب، چاه‌هایی را در محل روستای ارکان برای افزایش ظرفیت آب بجنورد حفر شد و تا بهره‌برداری از آب سد شیرین دره، از آن چاه‌ها استفاده شد.

مرتضوی تصریح کرد: در سال ۹۲ از سد شیرین دره ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب برداشت می‌شد که این عدد هم‌اکنون به ۴۵۰ لیتر در ثانیه و در تابستان تا ۶۰۰ لیتر نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی بیان داشت: در افق ترسیم‌شده برای آب بجنورد (تا ۱۴۱۰) مشخص‌شده است که تأمین آب بجنورد از محل چاه‌های اطراف بجنورد و کمبود ایجادشده نیز از محل سد شیرین دره تأمین شود اما با توجه به سهولت بهره‌برداری و ضعف آب‌های زیرزمینی بجنورد، از آب سد به‌عنوان آب اصلی و دائمی مورداستفاده قرارگرفته است.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی افزود: هم‌اکنون مصرف آب بجنورد سالانه ۲۱ میلیون مترمکعب در سال است که ۱۴ میلیون مترمکعب آن توسط سد شیرین دره و مابقی نیز توسط چاه‌های اطراف تأمین می‌شود.

مرتضوی گفت: با توجه موضوعات پدافند غیرعامل باید پیش‌بینی آب رزرو برای شهرستان بجنورد صورت گیرد به همین دلیل در سال ۹۶ در منطقه پلنگ دره مجوز حفر ۱۱ چاه داده‌شده است که ۸ چاه تاکنون حفرشده است.

وی بیان داشت: در سال ۹۸ پیشنهادی به وزارت خانه داده شد که صنایعی که آب اضافی استفاده کنند و باید به سمت استفاده از سایر آب‌ها هدایت شوند که این پیشنهاد موردقبول واقع شد و به همین دلیل ۵ سال به صنایع مهلت داده شد تا جایگزین آب که همان پساب است برای خود تأمین کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: تاکنون ۳ جلسه با مشاورین پتروشیمی در جهت تعیین مسیر خط لوله، سایز لوله و… برگزارشده است و هم‌اکنون در یک شمارش معکوس برای حل این مشکل قرار داریم.

مرتضوی گفت: برخی  شایعاتی در خصوص مدل و میزان مصرف آب پتروشیمی وجود دارد که باید این موضوع را نیز گفت که ظرفیت و مجوز این صنعت  حدود ۲ و نیم میلیون مترمکعب در سال و یا حدود ۹۰ لیتر در ثانیه است و همین میزان را استفاده می‌کند و سایر اعداد اعلام‌شده صحیح نیست.

وی افزود: طبق مصوبه هیات وزیران، پتروشیمی تا سال ۱۴۰۳ مجوز استفاده از آب چاه را دارد و بعدازآن باید پساب بجنورد را جایگزین این آب کند که می‌بایست پساب را از خروجی تصفیه‌خانه دریافت و برای مصرف آن نیز هزینه پرداخت کند.

مدیرکل آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی تصریح کرد: برای بررسی عملکرد پیشرفت اینکه پتروشیمی چه میزان اقدام در این رابطه کرده است، در جلساتی که با وزرا و معاونین وزارتخانه‌ها برگزار شد، نامه‌ای به استان‌ها ابلاغ شد که کدام صنعتی که می‌تواند از پساب استفاده کند ولی این کار را نکرده است، این موضوع به وزارت خانه اعلام شود و پیگیری این موضوع نیز در همان سطح وزارت خانه انجام می‌شود.

وی بیان داشت: با این مصوبه جنس تخصیص آب برای این صنعت تغییر می‌کند و بجای استفاده از آب آهکی مرغوب از پساب تصفیه‌شده استفاده می‌شود و پس از اتمام زمان تعیین‌شده یعنی سال ۱۴۰۳ چاه‌های استفاده‌شده برای پتروشیمی خاموش می‌شود.

این مقام مسئول افزود: شرایط کم‌آبی به صنایع این موضوع را  تکلیف می‌کند و این مطالبه نیز مطابه صحیحی است.

مرتضوی در خصوص کیفیت آب بجنورد نیز گفت: با توجه به اقداماتی که انجام‌شده هم‌اکنون بوی آب در حال مرتفع شدن است و در آینده نزدیک این مشکل کاملاً رفع خواهد شد.

انتهای پیام/ن/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا