اجتماعی

پذیرش فرزندخواندگی در کمتر از ۶۰ روز برای واجدین شرایط

پذیرش فرزندخواندگی در کمتر از ۶۰ روز برای واجدین شرایط

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، محمد نصیری؛ مدیرکل بهزیستی استان تهران در نشست خبری خود به موضوع فرزندپذیری و فرزندخواندگی و تسهیل در فرآیند بررسی فرزندخواندگی اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۳ مرکز شبه‌خانواده در تهران فعال هستند که بنا بر برنامه‌ریزی صورت گرفته بنا داریم تعداد کودکان و نوزادان را در مرکز نگهداری و شیرخوارگاه‌ها کاهش بدهیم و آنها را در آغوش خانواده‌ها قرار دهیم؛ بر همین اساس در حال حاضر بررسی و پذیرش درخواست متقاضیان واجد شرایط در شیرخوارگاه‌های بهزیستی استان تهران به کمتر از ۶۰ روز رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: نخستین مرکز شبانه‌روزی نگهداری موقت طیف پسران بالای ۱۴ سال مبتلا به اوتیسم این مرکز همزمان با هفته بهزیستی در شرق تهران به بهره‌برداری رسیده و ان‌شاءالله طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سه ماه آینده مرکز دیگری برای دختران در همین محل راه‌اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدت‌ها جامعه هدف بهزیستی به خصوص جامعه هدف بهزیستی در تهران به دنبال راه‌اندازی چنین مرکزی بودند، افزود: با توجه به نوع مواجهه خانواده‌ها با طیف اوتیسم و مشکلاتی در باب این مسئله، راه‌اندازی این مراکز می‌تواند بخشی از مشکلات خانواده‌ها را برطرف کند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه ۱۷۲ مرکز معلولان ذهنی در استان تهران فعال هستند، تصریح کرد: تا به امروز هیچ مرکزی شبانه‌روزی برای نگهداری موقت کودکان بالای ۱۴ سال وجود نداشت و راه‌اندازی این مرکز فرصتی برای ارائه خدمات به خانواده‌های طیف اوتیسم خواهد بود.

نصیری ادامه داد: طبق هماهنگی‌های انجام شده در سه ماه آینده مرکز نگهداری موقت برای دختران بالای ۱۴ سال مبتلا به اوتیسم در همین محل راه‌اندازی خواهد شد و ان‌شاءالله این روند از سوی سازمان بهزیستی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی در ارتباط با خانه‌های کوچک و مراکزی به شکل اشاره شده هیچ مشکلی برای پرداخت یارانه ندارد، گفت: شاید ما برای پرداخت یارانه در مراکز بزرگ محدودیت‌هایی داشته باشیم اما در مراکز و خانه‌های کوچک این محدودیت وجود ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به هزینه تمام شده معلولان در سطوح مختلف در مراکز سازمان بهزیستی تصریح کرد: هزینه تمام شده این مراکز با توجه به نوع استان و شهرستان متفاوت است و اگر مشارکت مردم در اداره مراکز نباشد تنها با پرداخت یارانه مشکلات حل و فصل نمی‌شود؛ به طوری که هزینه تمام شده بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون متغیر است و همانطور که گفته شد این هزینه در استان‌ها و شهرستان‌ها متفاوت است.

نصیری ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که سازمان بهزیستی برای شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم به صورت جدی پیگیری خواهد کرد بحث غربالگری است چرا که بهترین بازه شناسایی طیف اوتیسم بین ۳ تا ۵ سال است و در این مسیر نیز سازمان برنامه‌های خوبی را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه تا پیش از این ما مراکز روزانه اوتیسم در سطح تهران و سایر شهرهای کشور داشته‌ایم، گفت: تعداد مراکز اوتیسم در تهران ۷ مرکز است که بسیار کم است همچنین ۷ مرکز روزانه سالمندان در استان تهران فعال هستند که ما بنا داریم با همراهی و همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران و صدور مجوز و پرداخت یارانه شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانیم تعداد مراکز را در سطح شهر تهران گسترش بدهیم که در همین بخش شهرداری تهران بنا دارد اماکن در اختیار خود را برای این موضوع در اختیار سازمان بهزیستی قرار بدهد.

وی توسعه مراکز نگهداری، سالمندان، معلولان، بیماران روانی را از جمله سیاست‌های سازمان بهزیستی استان تهران برشمرد و گفت: این مسئله به صورت جدی و با همکاری شهرداری تهران پیگیری خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در ادامه نشست خبری خود به تعداد زنان سرپرست خانواده تحت پوشش بهزیستی استان تهران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار خانوار از این گروه تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند همچنین ۸۸ هزار خانواده نیز به صورت ماهیانه از مستمری سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند؛ ضمن اینکه بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر نیز از خدمات مختلف سازمان بهزیستی در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنند.

نصیری همچنین به همکاری سازمان بهزیستی استان تهران با سازمان بیمه سلامت در خصوص پرداخت هزینه‌های درمانی به مددجویان اشاره کرد و افزود: بر اساس توافق و همکاری خوب این سازمان شاهد ستاره‌دار شدن خدمات درمانی به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی هستیم، به این عنوان که ۱۶۵ هزار نفر از مددجویان در قالب ستاره‌دار شدن تعریف شده‌اند و ۷۰ درصد از هزینه‌های درمانی آنها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی نظارت مستمر و دوره‌ای را بر عملکرد مراکز نگهداری دارد، گفت: در طول هفته کمیته نظارت استان تشکیل و موضوعات و موارد را در این کمیته مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورت نیاز تذکرات و اخطارهای لازم به مراکز داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به برنامه‌ریزی بهزیستی استان جهت افزایش تخت‌ها در بخش‌های مختلف گفت: تا پایان سال ۱۵۰۰ تخت سالمندی به مجموعه تخت‌های سازمان افزوده خواهد شد؛ همچنین در حوزه بیماران روانی تا پایان سال ۵۰۰ تخت به میزان تخت‌های سازمان بهزیستی افزوده خواهد شد.

نصیری با اشاره به اینکه در حوزه بیماران روانی ما به شدت نیازمند افزایش تخت هستیم، تصریح کرد: در این بخش نیاز به هزار تخت داریم که تا به امروز ۴۰۰ تخت تعیین تکلیف شده و انشاءالله مابقی در یک بازه زمانی و با مشارکت خیرین تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه با تمهیدات انجام شده و با همراهی خانواده‌ها روز پنج‌شنبه هفته گذشته، آخرین کودک شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) به فرزندخواندگی سپرده شد، گفت: این فرایند به صورت جدی از سوی سازمان در سایر شیرخوارگاه‌های استان تهران پیگیری و دنبال خواهد شد به طوری که متوسط ماندگاری کودکان در سال ۱۴۰۱ در شیرخوارگاه‌ها و مراکز سازمان ۲۰۰ روز بود که این آمار در سال جاری به ۶۰ روز رسیده، ضمن اینکه در برخی از شیرخوارگاه‌های استان تهران از جمله شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) این میزان به حدود ۲۰ روز رسیده است.

نصیری با بیان اینکه امیدواریم در نیمه سال جاری تعداد کودکان در مراکز و شیرخوارگاه‌ها کمتر و در فرایند فرزندخواندگی قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر ورود کودکان بالای سن ۱۲ تا ۱۶ سال به بهزیستی استان تهران بیشتر شده است که بخشی از این کودکان به دلیل درگیری خانواده‌ها و اعتیاد آنها و در نهایت به سازمان بهزیستی سپرده شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: در حال حاضر ۱۹۰۰ کودک و نوزاد در تمام مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند که همانطور که گفته شد قطعا با توجه به تمایل و تقاضای خانواده‌ها این تعداد کودک در آینده نزدیک در مرکز سازمان کمتر خواهند شد.

وی همچنین به اصلاح شیوه‌نامه فرزندپذیری و فرزندخواندگی اشاره کرد و افزود: طی روزهای آینده این شیوه‌نامه اصلاح و ابلاغ خواهد شد و می‌تواند گام موثری در فرزندپذیری و فرزندخواندگی خانواده‌های متقاضی داشته باشد.

نصیری با بیان اینکه در حال حاضر شناسنامه برای کودکان پذیرش شده در شیرخوارگاه‌های بهزیستی در بازه زمانی کمتر از یک روزه صادر می‌شود، گفت: بر اساس آمار هم اکنون هیچ خانواده‌ای در پشت نوبت برای فرزندخواندگی در استان تهران نداریم مگر اینکه خانواده‌ای متقاضی فرزندی خاص باشد که به هر ترتیب باید زمانی را بگذراند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا