گیلان

پرداخت بخشی از مطالبات کارگران آهن و فولاد لوشان/فرمانداری رودبار پیگیر طلب شرکت از مشتریان شد

هوشنگ عباسقلی زاده فرماندار شهرستان رودبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تعویق ۹ ماهه حقوق کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان، اظهار کرد: این شرکت تولیدکننده انواع سوله‌های آماده سبک، از مجموعه شرکت‌های تحت مدیریت گروه امیر منصور آریا (مه آفرید خسروی) است.

وی با بیان اینکه شرکت آهن و فولاد لوشان تا سال ۹۰ حدود ۴۰۰ نفر کارگر بیمه‌شده داشت، افزود: با توجه به مسائل قضایی مربوط به گروه امیر منصور آریا در سطح کشور، واحد مذکور نیز دچار مشکلات متعددی حتی بیش از سایر واحدها شامل تعطیلی، بیکاری اکثر کارگران و انباشته شدن بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای و کاهش اعتبار تولیدی و بازاریابی و سفارش مشتریان و گردشکار بانکی و سایر شد.

فرماندار شهرستان رودبار با اذعان به اینکه روند مشکلات مالی شرکت امیر منصور آریا تا چند سال ادامه یافت و در راستای رد دیون بابت بدهی بانکی موردمحاسبه در جریان رسیدگی دستگاه محترم قضایی به پرونده، تعدادی از واحدهای گروه به طلبکار عمده (بانک ملی) واگذار شد، گفت: واحدهایی نظیر آب‌معدنی داماش، مجتمع MDF لوشان (تدبیرمنصورگیلان)، معدن شکافان تهران و برخی واحدهای دیگر ازجمله واحد شفاف شیمی پلاست و ” آهن و فولاد لوشان ” در اختیار خانواده و سایر سهامداران قبلی گروه باقی ماند‌.

نماینده عالی دولت در شهرستان رودبار با بیان اینکه شرکت آهن و فولاد لوشان فراز و نشیب زیادی را تاکنون داشته، گفت: این مشکلات عمدتاً به دلیل تعداد زیاد نارضایتی کارگری در طی چندین سال گذشته، بدهی موردمحاسبه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی مالیاتی ناشی از مبنا قرار گرفتن معاملات و تراکنش‌های گروه فولاد خوزستان (اهواز) و عدم پیگیری از ابتدای رسیدگی به پرونده قضایی و قطعی شدن پرونده‌های مالیاتی شرکت آهن و فولاد لوشان و بدهی انباشته‌شده تأمین اجتماعی لوشان به مبلغ حدود چهار میلیارد تومان و از طرفی عدم توان پرداخت کامل مطالبات کارگران اعم از حقوق و مزایا و عدم پرداخت مطالبات شرکت توسط مشتریان، مشکلات واحد مذکور پیچیده‌تر شده است.

عباسقلی زاده با بیان اینکه مشکلات شرکت آهن و فولاد لوشان علیرغم پیگیری‌های مکرر، حل‌نشده، بیان کرد: در طی سنوات برای حل مشکلات شرکت آهن و فولاد لوشان چندین مرحله در جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان در رودبار و جلسات کمیسیون کارگری این شهرستان و استان مطرح و باوجود همکاری دستگاه‌هایی همچون تأمین اجتماعی برای رفع مشکلات بیمه‌ای کارگران و پیگیری اداره کار و تذکرات مکرر به مدیران برای پرداخت مطالبات کارگران با توجه به حجم بالای بدهی‌ها و ارتباط موضوع به سطح ملی، تاکنون نتیجه خاصی حاصل نشده است.

وی با اشاره به پیشگام بودن فرمانداری رودبار در جهت پایداری شرکت آهن و فولاد لوشان نیز، گفت: پیگیری‌های زیادی برای سفارش کار پروژه‌های داخل استان برای واحد مذکور هم توسط فرمانداری از طریق مبادی استانی شده است.

فرماندار رودبار از تشکیل جلسه کمیسیون کارگری این شهرستان با محوریت شرکت آهن و فولاد لوشان طی روزهای اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در آخرین جلسه کمیسیون کارگری شهرستان رودبار که ۲۷ آذرماه امسال برگزار شد، مقرر شد بخشی از مطالبات کارگری از حجم بالای بدهی معوق به‌صورت علی‌الحساب پرداخت و از طریق مبادی استانی نیز بر اساس درخواست شرکت، طلب واحد از محل فروش تولیدات، از مشتریان مختلف توسط فرمانداری پیگیری شود.

نماینده عالی دولت در رودبار همچنین در خصوص تعیین تکلیف شرکت نیز در شرایط کنونی، گفت: مقررشده تا نتایج و اقدامات انجام‌شده ظرف یک هفته مشخص و بر اساس آن تصمیمات بعدی برای تعیین تکلیف وضعیت ادامه فعالیت و مسائل کارگری اتخاذ شود.

به گفته عباسقلی زاده، فرماندار شهرستان رودبار تعداد کارگران شاغل در شرکت آهن و فولاد لوشان حدود ۳۰ نفر و حدود ۷ نفر نیز در دفاتر رشت و تهران حضور دارند و میزان مطالبات کارگران مربوط به سال جاری و طلب دی و بهمن سال ۱۳۹۹ است که در مقاطعی مبالغی به‌صورت علی‌الحساب به آنان پرداخت‌شده که مسلماً در شرایط اقتصادی موجود، کارگران ناگزیر به ادامه فعالیت در شرکت و بعضاً به‌صورت پاره‌وقت در خارج از محیط شرکت به‌صورت روزمزد و غیره برای کسب درآمد جایگزین و استمرار فعالیت در شرکت بوده‌اند.

نماینده عالی دولت در شهرستان رودبار گفته است که بر اساس اعلام مدیران شرکت، میزان طلب از مشتریان در حدود یک میلیارد تومان است.

به گزارش فارس، کارگران شرکت آهن و فولاد لوشان در پی ۹ ماه تعویق در دریافت حق‌وحقوق و پیگیری‌های مستمر از سوی متولیان امر، اخیر طی نامه‌ای دست یاری به‌سوی استاندار دراز کرده و خواستار توجه نماینده عالی دولت به آن‌ها و رفع مشکلاتشان شدند.

انتهای پیام/۳۳۸۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا