خراسان شمالی

پرداخت ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان خراسان شمالی

به گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، عصر امروز حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در بجنورد با اعلام پرداخت ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان خراسان شمالی اظهار کرد: در ایام کرونا، مباحث مربوط به حمایت از هنرمندان جایگاه بالایی داشته و بیمه هنرمندان، مولفه های مهم در معیشت کاری آنها است، که پیگیری ها انجام و طی دو سال گذشته ۱۵۰ نفر از هنرمندان بیمه شان نهایی شده است.

وی ادامه داد: تسهیلات کرونایی موضوع مهم دیگری بود که به نتیجه رسید و مبلغ ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات در اختیار هنرمندان خراسان شمالی قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی همچنین به حمایت هنرمندان برای پیگیری تسهیلات کم بهره، اشاره کرد و گفت: این افراد باید در سامانه تحفه طرح هایی را ارائه می دادند، که در این رابطه طرح کارآفرینی استان همکاری خوبی داشت و به میزان جذب تسهیلات کم بهره که به استان ها اختصاص داده بودند، جذب بالایی داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات شاخص و خوبی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران زیان ها و همچنین برای ایجاد انگیزه و تمایل بیشتر برای تداوم کار فرهنگی و هنری انجام دادند، هنرکارت بوده است، ادامه تصریح کرد: هنرکارت به این صورت بوده که واریزی هایی را برای بیش از ۳۰۰هنرمند خراسان شمالی در دو نوبت و هر نوبت مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان انجام شده تا بخش کوچکی از زیان ها جبران شود.

فرخنده گفت: هنرکارت و تسهیلات اقدام موثری در ایام کرونا بوده که امید است به این شیوه تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکران فیلم در سینماهای استان براساس دستورالعمل های بهداشتی در حال اجرا است، افزود: لازم به ذکر است در خصوص اجرای موسیقی دستورالعملی به استان ها ابلاغ نشده، در حالی که درخواست های زیادی از طرف هنرمندان برای اجرا بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با هدف ترویج مطالعه در مناطق محروم به خصوص مناطق روستایی، چندین طرح در دستور کار بوده، که در سال گذشته اعتبار ویژه ای برای این طرح با محوریت کودک و نوجوان در دستور کار در اختیار یکی از موسسات به نام پژواک قرارگرفت و با توافق نامه منعقد شده این مرکز موظف است که تا دورترین نقاط روستایی نیز حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز اهدای کتاب، کتاب خوانی و مسابقات را در دستور کار دارد و تاکنون دو دوره این برنامه اجرایی شده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی بیان داشت: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با رایزنی های صورت گرفته، یک کامیون کتاب کمک آموزشی تهیه کرده که مختص استان است و تاکنون سه دوره در تمامی روستاها هر روستا یک پک کامل کتاب کمک اموزشی توزیع شده است.

حسین فرخنده هزینه کتاب برای اهدا، ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده معادل ۳۳ هزار جلد کتاب بوده است، گفت: اهدایی ها با اولویت کتابخانه های عمومی، مدارس و تخصصی سطح استان انجام می شود که تاکنون ۱۱ هزار جلد کتاب اهدا شده است.

وی در ادامه به پیمایشی که در سطح ملی و استانی در خصوص مطالعه افراد انجام شده، اشاره کرد و گفت: در این پیمایش مردم خراسان شمالی ۴۶ درصد به سوال آیا کتاب می خوانید پاسخ مثبت دادند که در مقایسه با میانگین کشوری ۶ دهم درصد کمتر است.

فرخنده شمار افراد مطالعه کننده کتاب های غیردرسی را نسبت به میانگین کشوری بیشتر دانست و گفت: ۸۲.۵ درصد کتاب های مطالعه شده غیردرسی و ۱۷.۵ درصد، درسی است که میانگین کشوری آن ۷۴.۵ درصد غیر درسی و ۲۵.۵ درصد کتاب های درسی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: براساس بررسی های انجام شده گرایش بیشتر مطالعه کنندگان در استان کتاب های رمان و داستان بوده و کتاب های با موضوع روانشناسی و کتاب های تربیتی و معارف در اولویت دوم و شعر و ادبیات نیز در اولویت سوم افراد بوده است.

انتهای‌پیام/د


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا