چهارمحال و بختیاری

پرورش اسب در شرایط خشک‌سالی مناسب‌تر است

اصغر قائدامینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: حدود دو ماه قبل در مرکز باشگاه سوارکاری دانشگاه آزاد، کمیته اسب استان تشکیل شد تا با کمک نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف مانند ورزش و جوانان، دادگستری، نماینده مجلس، رئیس فدراسیون کمیته اسب سواری، اتاق بازرگانی و … که در این کمیته حضور دارند نقاط قوت و ضعف پرورش اسب در استان مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیته اسب استان ادامه داد: این کمیته در حال حاضر در مرحله تحقیقات و فناوری اطلاعات است تا یک برنامه راهبردی دقیق و راهکارهایی برای رفع مشکلات تنظیم کند.

قائد امینی هدف این کمیته را فراهم کردن بستر بازار اسب در استان دانست و گفت: قصد داریم استان را به یکی از قطب‌های پرورش اسب در کشور تبدیل کنیم زیرا که وجود ظرفیت‌هایی از قبیل ارتفاع، آب و هوا، دمای مناسب و … باعث می‌شود که اسب‌هایی که در این استان پرورش پیدا می‌کنند از نظر شش و قلب سالم‌تر باشند و در مسابقات رتبه اول تا سوم همیشه از آن این اسب‌ها خواهد بود.

 مقدمات صادرات اسب فراهم شود

 مسئول باشگاه سوارکاری دانشگاه آزاد شهرکرد افزود: توجه به این موقعیت‌ها شرایط برای صادرات اسب را نیز فراهم می‌کند اما تاکنون به این ظرفیت‌ها توجه نشده که با این برنامه راهبردی باشگاه‌داران به سمت تولید اسب‌های با کیفیت و بازارپسندتر حرکت خواهند کرد.

نیروی انسانی سرمایه فراموش شده استان

 وی نیروی انسانی را نیز یکی دیگر از مزیت‌های استان دانست و بیان کرد: آموزش این افراد برای تقویت نیروهای متخصص در باشگاه‌ها و استفاده به عنوان مربی از این سرمایه موفقیت ما در زمینه پرورش اسب را چندین برابر می‌کند.

از طرح جابجایی دام سنگین با اسب استقبالی نشد

قائد امینی با بیان اینکه قبلاً طرح جابجایی دام سنگین با اسب را مطرح کرده بودیم اما متاسفانه استقبالی از این طرح نشد، گفت: به طور معمول می‌توان گفت دامداری‌های استان به سمت پرورش اسب رفته‌اند که اگر شرایط از قبیل بیمارستان، میدان ورزشی، بازار فروش و … برای آن‌ها تهیه کنیم دامداران بیشتر به این سمت می‌روند و عملکردشان قانونی خواهد بود.

پرورش اسب نسبت به گاو به‌صرفه‌ است

وی ادامه داد: میزان مصرف آب اسب یک سوم یا یک چهارم برابر گاو و خوراکی که مصرف می‌کند کمتر از خوراک گاو است که با توجه به مشکل آب و کمبود علوفه در استان، اسب نسبت به گاو مقرون به صرفه‌تر است.

رئیس کمیته اسب استان گفت: اسب ضریب تولید ندارد یعنی قرار نیست برای خوراکی که دریافت می‌کند گوشت تولید کند بلکه به صورت تصاعدی رشد می‌کند و اگر در مسابقات مدال بیاورد برای خانواده و اقوامش ارزش مالی دارد.

اسب نسبت به گاو کم مصرف‌تر است

 قائدامینی گفت: با وجود اینکه اسب موجودی است که مصرف آب کمتری نسبت به گاو دارد اما باز هم عمده مشکلات ما برای احداث باشگاه و پرورش اسب تخصیص آب به این مجموعه‌ها است.

وی بیان کرد: سرمایه عظیمی از سمت سرمایه گذاران دریافت شده اما کمکی از سمت مسئولان و دولت دریافت نمی‌کنیم که این یکی از مشکلات اصلی محسوب می‌شود.

مسئول باشگاه سوارکاری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در پایان گفت: یک مجموعه ۶۰ رأسی اسب تنها ۴.۲ لیتر آب مصرفی نیاز دارد یعنی مجموعه خدمات نگهداری و سوارکاری هر اسب تنها ۷۰ لیتر آب لازم دارد.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا