آذربایجان شرقی

پروژه ای برای تمام دوره ها/سرانجام پارک بزرگ تبریز در هاله ای از ابهام

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، «پارک بزرگ تبریز» در شمال غرب این کلان شهر، از جمله طرح های نام آشنای مدیریت شهری تبریز در پنج دهه گذشته محسوب می شود که اجرای آن در دهه های اخیر به دلایلی همچون کشاورز بودن اراضی محل اجرای طرح، تغییر مداوم مدیران شهری و نبود اجماع در بین نهادهای مسوول و تصمیم ساز درباره تسریع در اجرای آن در محاق مانده بود. 

نبود عزم جدی و هم افزایی بین نهادهای تصمیم گیر برای اجرای طرح  ۶۰۰ هکتاری «پارک بزرگ تبریز» در دهه های اخیر باعث شد که شهرداری میلیاردها تومان برای تملک چندباره اراضی کشاورزی واقع در محدوده طرح که از زمان های قدیم برای کاشت صیفی جات و سبزیجات کاربرد دارد، هزینه کند. 

 

 طرح پارک بزرگ تبریز موضوع چند دوره‌ اخیر شورا

فریدون بابایی‌اقدم رییس کمیسون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: از مهم‌ترین موضوعاتی که هم در دوره قبلی شورا و هم این دوره موضوع بحث است، مبحث پارک بزرگ است که بعضا جسته گریخته و بعضا به صورت جدی مطرح می‌شود.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه این پروژه به  قرارگاه خانم الانبیا سپرده شده است، ادامه داد: جلساتی برای بررسی میزان کم و کیف اقدامات و طراحی‌ها تشکیل شده و در جریان امر قرار گرفتیم.

وی افزود: متعاقب جلساتی که با آقای شهردار داشتیم مقرر شد بازنگری اساسی صورت گیرد و جلسات کارشناسی در این خصوص برگزار شد.

بابایی‌اقدم تاکید کرد: در جلسه نهایی گزارشی که ارائه شد نگران کننده بود و طرح شسته رفته و پخته‌ای ارایه نشد.

ابراز نگرانی از  ساخت و ساز غیرمجاز در محدوده پارک بزرگ تبریز

شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: در خصوص پارک بزرگ برخی از پیشنهادات برای بهبود کیفیت طرح‌های ارائه شده در نظر داریم.

عباس رنجبر اضافه کرد: این آیتم‌ها را به عنوان رویکرد طراحی برای فاز یک پیشنهاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: کانالیزه کردن مسیر آجی چای اصلی‌ترین و هزینه‌بر ترین موضوع است و باید بتوانیم این پنج چاهی که  وجود دارد را از طریق شبکه آبیاری ساماندهی کنیم.

شهردار تبریز اضافه کرد: مبحث مالکیت از دیگر موضوعات بسیار حساس این پروژه است.

وی تاکید کرد: ساخت و ساز غیرمجاز همچنین از نگرانی‌های موجود در این مناطق است چرا که خانه‌های موجود در وضعیت بسیار خطرناکی است.

 

تملک در محدوده پارک بزرگ تبریز دیگر ممکن نیست

علیرضا نوای باغبان دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت:  موضوع این پارک بزرگ که مطرح شده طی چند دهه گذشته سعی داشتیم که این پارک را تملک کنیم و بعد از کش و قوس فراوان به این مرحله که امروز هستیم، رسیدیم.

وی افزود: کم کم توان شهرداری محدود شده و تملک دیگر ممکن نیست و از نظر من تملک بیشتر را انجام ندهیم و با این داشته ها کاری بکنیم.

وی با بیان اینکه طرح اولیه با تملک ۵۰۰ هکتار امکان اجرا ندارد، ادامه داد: اینجا تصمیمات اساسی احتیاج داریم و باید تملک‌های پراکنده را تعیین تکلیف کنیم و تملک‌ها را یکپارچه کنیم.

باغبان اظهار داشت: آیتم های موجود در قرارداد با قرارگاه مورد تجدید نظر و بررسی دوباره قرار گیرد.

عضو شورای شهر تبریز گفت: باید منابعی برای پشبرد طرح در نظر گرفته شود چرا که نباید مثل سال‌های قبل این پروژه دچار اطاله شود.

حکیمه غفوری در ادامه سخنان دیگر اعضا اضافه کرد: اتخاذ تدابیر برای مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در این محل یک موضوع اجباری است.

غفوری همچنین گفت: پیشنهاد می‌کنم که در این مکانها درخت کاری را به سمت کاشت درختان میوه و ایجاد درآمد پایدار پیش ببریم.

وی افزود: پیش از اجرا جریان مناسب سازی برای افراد سالمند و معلول در نظر گرفته شود.

 

وضعیت تاسف بار محدوده پارک بزرگ تبریز

روح الله رشیدی نیز ضمن قدردانی از پیگیری جدی این موضوع پس از گذشت سال‌ها در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در بدو ورود به شورا حل موضوع پارک بزرگ در میان طرح های مختلف دیگر دغدغه اعضا ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز بود و در این خصوص خودمان را متعهد کردیم که اقدامات جدی صورت گرفته و طرح به شکل معقول و با توجه به نیازهای شهری اجرایی شود.

وی با اشاره به وضعیت تاسف بار این محدوده از شهر تبریز به دلیل تملک‌های صورت گرفته و شرایط ساخت و ساز اضافه کرد: باید تغییراتی در طرح صورت گیرد و بر اساس لایحه ای این تغییرات بررسی و اجرایی شوند.

رشیدی اظهار داشت: جزئیات طرح در گام بعدی و به موازات با مصوبه شورا مشخص شده و در گام‌های اولیه متوقع است نحوه سرمایه گذاری و مشارکت مشخص شود.

وی ادامه داد: پیوست اقتصادی طرح با جزئیات و ایده‌ها ارائه شود.

روح الله رشیدی همچنین با اشاره به موضوع مردم سپاری و مدیریت مردم گفت: در بسیاری از موارد در جریان مردم سپاری طرح، شهرداری در میانه راه وسوسه شده و خود اقدام به مدیریت می‌کند.

وی افزود: چهارچوب و قواعد مدیریت مردمی باید مشخص شده و نحوه اجرای آن نیز باید مشخص شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: بحث پارک بزرگ تبریز یک ابر پروژه ای است که در صورت مدیریت صحیح و اجرای طرح مناسب می‌تواند به بهترین و بزرگ‌ترین ظرفیت گردشگری تبدیل شود.

یاسین بجانی تصریح کرد: مطالعات طرح باید به صورت جامع باشد، اما در اجرا فاز به فاز پیش برویم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی گفت: اگر به این شکل پیش برویم این طرح ها در نهایت فقط به شکل یک پاور پوینت باقی خواهد ماند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: باید این پروژه را به عنوان پروژه ملی معرفی کنیم و از ظرفیتهای ملی استفاده کنیم.

بجانی افزود: با جذب بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این مکان می‌توان این مکان را بهترین قطب گردشگری تبدیل شد.

در ادامه فریدون بابایی اقدم همچنین اضافه کرد: شهرداری در یک پک اقدامات خود  را ارایه دهد و برای پیشبرد این طرح باید مدیریت مجزا تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: در این دوره امیدوارم اقدامات کلان انجام دهیم، در شهر خودمان کارهای خوبی انجام شده اما از تجربیات جهانی می‌توان استفاده کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری اضافه کرد: دو طرح جهانی مشابه که میتوان به آنها اشاره کرد، یکی در کشور باکو که یکی از بافت‌های فرسوده شهری را به یک فضای سبز تبدیل کردند.

وی افزود: دومین طرح در ترکیه انجام شده که باز آفرینی محیطی انجام شده است.

بابایی اقدم تصریح کرد: ایجاد باغ‌های سرگرمی در دنیا بسیار مرسوم شده است و در این جریان پارک بزرگ در طراحی‌ها می‌واند مد نظر قرار گیرد.

«پارک بزرگ تبریز» کجاست؟

طرح احداث «پارک بزرگ» تبریز در منتهی الیه شمال غرب تبریز در سال ۱۳۵۰ تصویب شد و  آن هنگام قرار بود این پارک در مساحت ۸۸۰ هکتار احداث و به «پارک بزرگ خاورمیانه» تبدیل شود؛ پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در سال ۱۳۷۰، طرح احداث این پارک مطرح و مقرر شد، سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز، احداث آن را بر عهده بگیرد؛ در اوایل سال ۱۳۸۰ فازهای اول و دوم این طرح در روبه‌روی فرودگاه تبریز و در سمت کارخانه شیر پگاه احداث شد.

پارک بزرگ در صورت تکمیل و بهره‌برداری، ریه تنفسی شهر تبریز بوده و همچنین یکی از مناطق جذب گردشگران داخلی و خارجی در آینده خواهد بود. این پارک که ۲ رودخانه مهران رود و تلخه رود از وسط آن عبور می‌کنند، در محل پیشین زمین‌های کشاورزی احداث خواهد شد.

به دلیل مرغوب بودن خاک و قابلیت تبدیل سریع به فضای سبز مناسب و کاشت انواع درختان، توسعه و تکمیل این پارک، از سال‌های گذشته یکی از اهداف شهرداری تبریز بوده است؛ ولی به دلیل وسعت زیاد منطقه و زیر کشت بودن قسمت‌هایی از این پارک (صیفی کاری)، مشکل تملک، تأمین اعتبار و سایر هزینه‌ها باعث شده است تا روند تکمیل این پارک به کندی پیش برود.

پارک بزرگ دارای امکاناتی همچون پیست‌های اتومبیل سواری، اسب‌سواری و دوچرخه سواری، دریاچه‌های قایق رانی، رستوران‌های متعدد، سالن‌های سرپوشیده تفریحی، شهربازی و هتل ۵ ستاره خواهد بود.

اعتلای جایگاه فرهنگی و تاریخی غرب تبریز، گسترش فضای سبز شهری، تلطیف وضعیت آب و هوایی محدوده صنعتی غرب تبریز، معرفی چهره‌ای زیبا و بانشاط از شهر با توجه به همجواری با مسیر فرودگاه بین‌المللی شهر و ایستگاه راه‌آهن، روان‌سازی ترافیک شهری، ارتقای سرانه فضای تفریحی و ایجاد فرصت‌های متنوع اشتغال از اهداف کلان این پروژه بزرگ است.

طبق اعلام شهرداری تبریز، پروژه پارک بزرگ تبریز در دو فاز اجرا می‌شود که فاز نخست آن در کاربری‌های تفریحی و ورزشی و فاز دوم آن شامل مجموعه گردشگری، تفریحی و تجاری است؛ بخشی از عملیات اجرایی این پروژه در سال ۱۳۹۵ آغاز اما به دلیل مشکلات بودجه‌ای پس از مدتی رها شد.

انتهای پیام/۶۰۰۲۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا