اجتماعی

پزشک متخصص در شهرهای محروم نیست/ پزشکان موجود پاسخ‌گوی تقاضای بازار نیستند

غلامرضا مرحبا نماینده مردم آستارا در گفت وگو با خبرنگار سلامت برگزیده های ایران با اشاره به عادلانه نبودن سیستم توزیع پزشک در کشور گفت: طبق قانون اساسی همه ی آحاد ملت ایران حق استفاده از امکانات کشور به صورت یکسان را دارند . ما شهروند درجه یک و دو نداریم .هر کس تابعیت کشور ایران را دارد از حقوق یکسان برخوردار است,حتی اگر شخص اول مملکت باشد. خدمات پزشکی و درمانی یکی از اولیه ترین نیازهای بشر است و ما به عنوان دولتمردان و نمایندگان مردم وظیفه داریم که این خدمات را به طور نسبی به تمام شهرهایمان برسانیم.اما عملا شرایطی که ما شاهد آن هستیم با توجه به گستردگی کشور و و جود فاصله شهرستانها با مراکز استان و یا استان‌های پیشرفته تر از نظر پزشکی این نیاز به صورت عادلانه‌ای گسترده نمی‌شود.

وی افزود: کسی که پزشک متخصص شده به صورت تقریبی بیست تا سی سال درس خوانده و حق دارد به فکر تامین آینده خود و خانواده‌اش باشد. باید شرایط را به نحوی آماده کنیم که پزشک متخصص با کمال میل, علاقه به زندگی و خدمت در مناطق محروم را داشته باشد. این در صورتی اتفاق می‌افتد که تجهیزات لازم در اختیارش گذاشته بشود و اجازه تأسیس مطب را داشته باشد. در این صورت مطمعنا در آن شهر می‌ماند و منشأ خدمات می‌شود. در این صورت یک شرایط برد برد بوجود می‌آید که هم آینده پزشک تأمین میشود و هم بیماران به راحتی درمان می‌شوند.

مرحبا با اشاره به انحصار موجود در بخش پزشکی و لزوم افزایش ظرفیت پزشکی گفت: متاسفانه در مسئله کمبود پزشک بحث حفظ بازار انحصاری برای عده‌ای است که در حال حاضر در بازار ارائه خدمات پزشکی با ظرفیت‌های موجود به نصف ظرفیت اشباع بازار هم نرسیده است و برای رفاه مردم باید شرایطی را محیا کنیم تا ظرفیت پزشکی افزایش یابد. این امر نیاز به اعتبار و بودجه خاصی ندارد و فقط کمی‌ حسن تدبیر می‌خواهد که مسئولین کشور و مسئولین دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان این امر باید راهگشا باشند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در شهرستان‌ها نیاز به پزشک متخصص داریم‌، دانشگاه‌ها فضا برای افزایش ظرفیت دارند و دانشجوی متقاضی رشته های تخصصی پزشکی وجود دارد؛ گفت: با چیدن این پازل در کنار هم متوجه می‌شویم که این بازار به نصف ظرفیت اشباع خود هم نرسیده است. شهرها و روستاهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این پزشکان در این مناطق خدمت کنند .

نماینده مردم آستارا افزود: کمبود ظرفیت پذیرش پزشک متخصص و نبود امکانات از یک طرف باعث پراکندگی نامتوازن پزشک متخصص در کشور و از سوی دیگر باعث از دست رفتن فرصت‌های پیشرفت در زمینه توریسم سلامت می‌شود که امیدواریم مسئولین وزارت بهداشت پاسخ قانع کننده‌ای هم برای افکار عمومی ‌و هم برای قوه نظارتی که مجلس شورای اسلامی ‌می‌باشد، داشته باشند .

وی در پایان با تاکید بر توانایی بالقوه آقای دکتر عین اللهی وزیر بهداشت دولت جدید گفت: در چندین جلسه‌ای که در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد و با توجه به اینکه ایشان فردی دلسوز‌، علاقه مند و توانمند هستند طبیعتا اگر این اراده وجود داشته باشد این توانمندی هم وجود دارد که به این مهم دست پیدا کنند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا