خراسان رضوی

پشه سالک در داورزن جولان می‌دهد

مهدی سلیمانی رئیس شبکه بهداشت و درمان داورزن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در داورزن گفت: چند مورد بیماری پوستی سالک در چند روستای این شهرستان مشاهده و به مرکز درمان رایگان سالک سبزوار معرفی شدند.

وی با بیان اینکه پیشگیری‌ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری در شش ماه اول سال با اقداماتی نظیر سم‌پاشی، جونده‌کشی و کلاس‌های آموزشی انجام می شود، اذعان کرد: متاسفانه امسال ابتلا به این بیماری از حد نرمال در سطح شهرستان گذشته است.

سلیمانی با اشاره به اینکه کنترل این بیمار نیازمند همکاری مردم و مسئولان است، افزود: مواردی مانند آموزش، رعایت بهداشت محیط و دفع زباله‌ها از جمله مسائلی است که باید از طرف مردم و مسئولان رعایت شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان داورزن با بیان اینکه عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است، ادامه داد: سالَک یا لیشمانیاز پوستی شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود.

وی متذکر شد: چند هفته پس از گزش پشه(بسته به تعداد محل گزش) زخم‌های متعددی در نقاط باز بدن که مورد گزش قرارگرفته‌اند پیدا می‌شود؛ ضایعات معمولاً ترشح‌دار و مرطوب هستند و معمولاً پس از ۴ تا ۶ ماه بهبود می‌یابند و از خود جوشگاه و آثار پوستی پایدار و نامناسبی به جا می‌گذارند.

سلیمانی افزود: پشه خاکی جنس ماده خونخوار است و با مکیدن خون این انگل را می‌بلعد و سپس با نیش‌زدن، این انگل به انسان یا حیوان سالم منتقل شده و باعث بروز زخم سالک می‌شود.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا