سلامت

پنجم دی ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار استان های برگزیده های ایران، مسوولان بهداشت و درمان به تمامی هموطنان بالاتر از ۱۸ سال توصیه می کنند که هر چه سریع تر به مراکز واکسیناسیون مراجعه و دُز سوم  واکسن کرونا را بزنند تا ایمنی در بدن آنان به وجود آید.

به گفته وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ، افرادی که دُز سوم واکسن را تزریق می‌کنند ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود.

در همین حال سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت از شناسایی ۶ مورد بیمار جدید مبتلا به سویه اُمیکرون در کشور تا شب گذشته خبر داد.

محمد هاشمی گفته است که پس از آزمایش های انجام شده، ۶ بیمار دیگر مبتلا به سویه جدید اُمیکرون در کشور شناسایی شدند که ۵ نفر از آنها در هرمزگان و یک نفر در بابل بوده است. 

وی ادامه داد که تا پیش از این، هفت مورد ابتلا به این سویه جدید و یک مورد نیز در مشهد مقدس شناسایی شد و با احتساب موارد جدید، تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به اومیکرون در کشور به ۱۴ نفر رسید. 

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت یادآورشد که تقاضای ما از مردم علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات، تزریق دُز سوم واکسن کرونا در اسرع وقت است.

به گفته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز، «با توجه به این که اومیکرون در کشور ما هفته گذشته شناسایی شده و با توجه به زمان تکثیرش که حدود یک ونیم تا سه روز است، انتظار می‌رود که اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا چهار هفته آینده با اوج اومیکرون در ایران مواجه شویم؛ از این رو بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام واکسیناسیون دُز سوم در زمان طلایی دو هفته پیش رو تاکید داریم.»

اکنون۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهری در کشور در وضعیت قرمز و نارنجی نیست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، ۵۲ نفر از هموطنانمان  طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۲۷۷۴ بیمار نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از دیروز(شنبه) تا امروز(یکشنبه) پنجم دی ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۶ نفر از آنها بستری شدند.

همچنین در شبانه رو گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ و میر صفر و یک داشته اند اما بیشترین تعداد موارد فوت بیماران کرونایی مربوط به استان های تهران با ۹ نفر، اصفهان با هفت نفر و کرمان با پنج نفر بوده است. 

همچنین تا کنون ۵۹ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۴۷ نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۵۵۵ نفر دُز دوم و ۵ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۲۱۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۶ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۷۱۵ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۶۶۸ هزار و ۳۶۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

پنجم دی ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

آخرین خبرهای کرونایی استان ها 

بر اساس اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، ۳۳ فرد جدید مبتلا به کرونا در ادامه روند پایدار شیوع کرونا، طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند که این میزان بستری روزانه مبتلایان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه قبل، ۱۵۴ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

هم اکنون شاخص شمار ابتلای جدید، بستری همزمان و تعداد فوتی‌های کرونا در استان اردبیل روند ثابتی را طی می کند و بر این اساس مجموع مبتلایان بستری کرونا در مراکز درمانی این استان طی شبانه روز گذشته ۱۴۲ نفر بوده است.

بررسی آمار شیوع کرونا نشان می‌دهد که این میزان بستری همزمان مبتلایان کووید۱۹ در استان اردبیل، ۷۵۵ نفر کمتر از بالاترین آمار ثبت شده در ۳.۵ ماه پیش است.

بنا به اعلام ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان کرونا طی شبانه روز گذشته، مجموع شمار جان باختگان پنج موج شیوع کووید۱۹ در این استان به رقم ۲ هزار و ۶۰۴ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز با اشاره به افزایش مختصر مراجعه افراد مشکوک به ابتلای کووید۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل گذشته بیان کرد: امیدواریم که این استان دچار موج ششم کرونا نشود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز گفت: در حال حاضر ۴۸۶ نفر در استان مبتلا به کرونا هستند که ۴۰۷ نفر از آنها در قرنطینه خانگی به سر می برند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: از ۷۹ نفر بستری فعلی در بیمارستان های هرمزگان، ۱۸ نفر در شبانه روز گذشته بستری شدند.

به گفته نوروزیان ۱۲ نفر از بستری شدگان در بیمارستان های هرمزگان در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال چهار نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

در همین حال معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: ۱۰۰ هزار نفر معادل ۹ درصد از جمعیت استان مرکزی هنوز نوبت نخست واکسن کووید ۱۹ را دریافت نکرده‌اند.

علی علی‌محمدی افزود: ۱۷ و نیم درصد از جمعیت استان مرکزی نیز معادل ۲۰۰ هزار نفر نوبت دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند.

وی اظهار داشت: ۶۰۰ هزار نفر هم معادل ۱۱ درصد جمعیت استان مرکزی، نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: میزان مراجعه شهروندان استان مرکزی به مراکز واکسیناسیون نسبت به هفته قبل به علت شیوع اُمیکرون ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز گفت: این استان برای دومین روز متوالی فوتی کرونایی نداشت و بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع این ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۸۲۳ نفر رسیده است.

دکتر محمدرضا صائینی  افزود: هم اکنون ۸۳ بیمار کرونایی در بیمارستانهای این استان بستری هستند که از این تعداد سه نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

وی اضافه کرد: هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.

بر اساس اعلام رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران ، از آغاز طرح واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا تاکنون ۱۷۸ هزار و ۲۷۳ دُز واکسن به گروه های هدف این شهرستان تزریق شده است.

 محمد صادق رضایی افزود: در این مدت  ۸۸ هزار و ۵۱۸نفر  دُز نخست و ۸۰هزارو ۶۷۰ نفر  دُز دوم و ۹ هزار و۸۵ شهروند گچسارانی دُز سوم واکسن کرونا  را دریافت کرده اند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش یزد نیز گفت: کرونا موجب ترک تحصیل یک‌هزار و ۵۰۰ نفر از دانش‌آموزان این استان به دلیل نیازهای مالی، نداشتن شرایط مناسب یا ورود به بازار کار شد.

سعیده بهادرزاده افزود: به رغم تمامی اقدام‌ها و تلاش‌ها هنوز  ۴۳۴ دانش‌آموز به گردونه تحصیل بازنگشتند که توسط فرهنگیان و کادر مدارس مشغول شناسایی این عده هستند تا مجدد به تحصیل برگردند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به استقبال خوب مردم از واکسیناسیون گفت: تاکنون هشت درصد جمعیت هدف در خوزستان نسبت به دریافت دُز سوم واکسن کرونا اقدام کرده اند.

دکتر محمدحسین سرمست اظهار داشت: روند واکسیناسیون در خوزستان افزایشی است اما از هم استانی ها انتظار می رود همچنان واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند.

وی افزود: قبل از اینکه سویه اُمیکرون وارد استان خوزستان شود بهتر است مردم دُز دوم و سوم واکسن را تزریق کنند زیرا واکسن معمولا ۲ هفته بعد از تزریق تاثیر خود را نشان می دهد.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۳۲مورد جدید کرونا طی۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۳ هزار و ۸۴۱ نفر رسید.

سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: در شبانه‌روز گذشته بافوت یک نفر دیگر شمار فوت شدگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۵۳ نفر رسید.

بر اساس اعلام استاندار سمنان نیز کلیه مراکز و خانه های بهداشت استان سمنان آمادگی تزریق دُزهای سه گانه واکسن کرونا برای مقابله با سویه اومیکرون ویروس را دارند و افراد می توانند اقدام به تزریق نوبت سوم واکسن کرونا کنند.

سیدمحمدرضا هاشمی اظهار داشت: بیش از ۳۵ هزار نفر در استان سمنان دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند و مراکز درمانی شهری و روستایی استان سمنان آمادگی تزریق دُزهای سه گانه واکسن کرونا را دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: یک مورد مرگ ناشی از کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان ثبت شد و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۶۸۲ نفر رسیده است.

مریم کوشکی اعلام کرد: ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه‌روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۹۶ هزار و ۹۹۶ نفر رسید.

مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان نیز از افزایش ۲۳ درصدی تزریق دُز سوم واکسن کرونا طی یک هفته اخیر در این استان خبر داد و گفت: با توجه به سویه جدید ویروس تزریق دُز سوم واکسن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

دکتر حسن رخ‌شاد با بیان اینکه در زمان حاضر، تزریق دُز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال انجام می شود، افزود: تزریق دُز سوم واکسن کرونا در استان گیلان به ۲۴۵ هزار و ۵۰۲ نفر رسیده که نشانگر افزایش افزون بر ۲۳ درصدی تزریق طی یک هفته اخیر است.

پنجم دی ماه و مهمترین خبرهای کرونایی استان ها

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا