علمی و فناوری

پکن به دنبال غنی‌ترین مناطق ماه!

پکن به دنبال غنی‌ترین مناطق ماه!

امیرحسین فوقانی_ بین ایالات متحده و چین، مسابقه برای رسیدن به ماه رقابتی تر می شود و نتیجه ممکن است ظرف دو سال آینده مشخص شود. به گفته بیل نلسون، مدیر ناسا، پکن ممکن است سعی کند کنترل غنی ترین مناطق سطح ماه را در دست بگیرد یا حتی ایالات متحده را از آن دور نگه دارد.

بیشتر بخوانید:

کنترل دستگاه‌ها فقط با استفاده از مغز و خواندن افکار

پرنده‌ اسرارآمیز، شکارش را از آتش بیرون می‌کشد / عکس

برنامه فضایی چین از آغاز فروتنانه خود در دهه ۱۹۶۰ راه طولانی را پیموده است. امروزه، چین یک بازیگر اصلی در صنعت فضایی جهانی است و سهم قابل توجهی در اکتشاف و توسعه فضا داشته است.

یکی از دستاوردهای بزرگ چین در فضا پرتاب موفقیت آمیز اولین ماهواره خود به نام دانگ فانگونگ-۱ در سال ۱۹۷۰ بود. پس از آن اولین فضاپیمای سرنشین دار چین به نام Shenzhou-۵ در سال ۲۰۰۳ پرتاب شد. از آن زمان، چین تعدادی را ارسال کرده است. تایکونوردان (فضانوردان) به فضا رفته و یک ایستگاه فضایی با سرنشین دائمی به نام Tiangong-۲ ایجاد کرده است.

چین علاوه بر ماموریت های فضایی سرنشین دار خود، در اکتشاف ماه نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۱۳، فضاپیمای Chang’e-۳ چین با موفقیت بر روی ماه فرود آمد و چین تنها سومین کشوری بود که به فرود نرم روی سطح ماه دست یافت. فضاپیمای Chang’e-۴ اولین فضاپیمایی بود که در سال ۲۰۱۹ در سمت دور ماه فرود آمد.

چین همچنین در توسعه قابلیت‌های نظامی مبتنی بر فضای خود گام‌هایی برداشته است. در سال ۲۰۰۷، چین یک آزمایش موشکی ضد ماهواره ای انجام داد که محکومیت بین المللی را برانگیخت. با این حال چین اعلام کرده است که برنامه فضایی این کشور برای اهداف صلح آمیز و با هدف ارتقای دانش علمی و فناوری است.

پکن به دنبال غنی‌ترین مناطق ماه!

به طور کلی، برنامه فضایی چین در مدت زمان کوتاهی راه درازی را پیموده و سهم قابل توجهی در صنعت فضایی جهانی داشته است. به دلیل درگیری های سیاسی بین چین و ایالات متحده، برنامه فضایی چین به آرامی شروع به کار منزوی کرده است.

این لزوماً نشانه ای از قدرت چین نیست، اما آنها در تلاشند تا مشکل زیرساختی خود را حل کنند زیرا این کشور برای جمعیت زیادی که امروزه در آنجا زندگی می کنند بسیار کوچک است.

این موفقیت‌ها در پروازهای فضایی انسان، همراه با مأموریت‌های اخیر به ماه و مریخ، این ادعا را تقویت می‌کند که چین در رقابت مستقیم با ایالات متحده برای برتری فضایی شرکت نمی‌کند، بلکه در یک ماراتن فضایی پیش می‌رود. مصاحبه‌های طولانی با مقامات ارشد فضایی چین که توسط نیویورک تایمز در جریان بازدید نادر رسانه‌های خارجی از سایت موشک بیابانی چین برای پرتاب ۲۹ نوامبر انجام شد، تأیید کرد که برنامه فضایی این کشور به خوبی در راستای اهداف بلندمدت خود عمل می‌کند.

مقامات ناسا و همچنین اسپیس ایکس می گویند که چین در مسیر برنامه های آنها قرار دارد و اگر همه چیز مطابق با آن پیش برود، ممکن است در دو سال آینده ماه را مستعمره کنند.

منبع: هیستوری‌آف‌یستردی

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا