هرمزگان

پیری جمعیت جدی‌ترین چالش اجتماعی نسل آینده است/ رفع تنگناهای اقتصادی بر فرزندآوری اثر مستقیم دارد

مجتبی رادمنش صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: جدی‌ترین چالش اجتماعی آینده کشور، مسأله پیری است و راهکار آن نیز هدایت نسل جوان امروز به سوی ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

وی با بیان این که دیگر با توصیه نمی‌توان نسبت به تقویت فرزندآوری در جامعه کاری را پیش برد، خاطرنشان کرد: مجلس در گذشته نیز قانونی برای حمایت از فرزندآوری به تصویب رساند اما چون قانون جامع و مدونی نبود و همین طور ضمانت اجرایی مناسبی نداشت و منابع و مصارف آن نیز به هم نمی‌خورد، لذا به نتیجه نرسید اما اکنون در طرح جدید مجلس جدید، راهکارهای خوبی تدوین شده است.

این استاد دانشگاه با تصریح بر این که مهم‌ترین دغدغه در زمینه تشکیل خانواده و فرزندآوری مسأله تأمین مسکن است و لذا اگر چه مجلس در طرح جدید خود نسبت به تأمین مبلغی برای مسکن و اختصاص زمین اقدام کرده، ادامه داد: انتظار آن است که خانواده‌ها در پیش از فرزندآوری از این امکانات برخوردار باشند و این تصمیمات جدید عمدتا نقش وعده‌ای دارند.

رادمنش گفت: جامعه پیر مشکلات فراوانی با خود به همراه خواهد داشت و غفلت از فرزندآوری می‌تواند در آینده حتی کانون‌های خانوادگی را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد و بار اصلی هدایت جامعه را چه کسی بر عهده خواهد گرفت؟

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: پاره‌ای از جمعیت باید کار کنند تا پاره‌ای دیگر نیز بتوانند در مقطع بازنشستگی به استراحت بپردازند و اگر این نسبت ۴ تا ۴.۵ برابری جمعیت جوان نسبت به جمعیت پیر کاهش یابد، عملا آفتی برای توسعه کشور است و خلق سرمایه، خلق رشد اقتصادی و … تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این استاد دانشگاه در هرمزگان همچنین بیان داشت: بهترین راه برای فرزندآوری، حمایت از ازدواج و تلاش برای رشد اقتصادی جامعه و توانمندسازی خانواده‌ها است و بانک‌ها باید هدایت منابع خود را در زمینه تسهیلات تکلیفی با دقت بیشتر و نظارت دقیق‌تری اقدام کنند تا منابع مالی کشور به سمت و سوی رشد و بالندگی جریان یابد و جلوی سوداگری گرفته شود.

رادمنش افزود: سالانه ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها ابلاغ می‌شود که اگر فقط ۱۰ درصد این مقدار با دقت در زمینه رشد جمعیت، حمایت از فرزندآوری و توانمندسازی خانوارها پرداخت شود، عملا جامعه در یک دوره ۷ تا ۱۰ ساله از شاخص رشد جمعیتی کنونی به دو برابر ارتقا خواهد یافت و نرخ فرزندآوری در کشورمان به آسانی به ۲.۱ تا ۲.۴ درصد خواهد رسید که عدد قابل قبولی خواهد بود چرا که اکنون حدود ۱.۵ درصد است.

وی همچنین عنوان کرد: وضعیت در استان هرمزگان به لحاظ تمایل به فرزندآوری در مقایسه با متوسط کشوری بهتر است و یکی از عمده‌ترین دلایل آن نیز همکاری خانواده‌ها با هم در زمینه نگهداری فرزند، زندگی در روستاها و تأثیر مستقیم آثار فرهنگی بر این مسأله است و هرچه از زندگی‌های  روستایی به سمت زندگی‌های شهری حرکت می‌کنیم، جز در مواردی شاهد کاهش فرزندآوری هستیم.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا