علمی و فناوری

پیشرفت بزرگ چین در ساخت موشک هایپرسونیک

پیشرفت بزرگ چین در ساخت موشک هایپرسونیک

پل فرایستلر محقق ارشد بخش تحلیل آژانس اطلاعات دفاع آمریکا در بیانیه ای در این باره گفت: چین تصمیم دارد یک موشک بالستیک قاره پیما با کلاهک هایپرسونیک بسازد که از سال ۲۰۱۴ میلادی در حال آزمایش است.

حتی امکان دارد این کشور هم اکنون اسلحه‌ای را به کار گرفته باشد که قادر به هدف گیری در مقرهای نظامی آمریکا در اقیانوس آرام است.

فرایستلر در این باره به کمیته زیرمجموعه نیروهای مسلح مجلس آمریکا گفت: البته چین و روسیه تسلیحات هایپرسونیک را به طور موفقیت آمیزی آزمایش کرده و احتمالاً سیستم‌های عملیاتی را به میدان آورده اند. چین در حوزه پشتیبانی زیرساخت و همچنین سیستم‌ها از روسیه برتر است.

با توجه به سرمایه گذاری وسیع و هدفمند و توسعه و آزمایش‌های مختلفی که چین انجام می‌دهد این کشور به شدت در زمینه توسعه فناوری موشک‌های معمولی و هایپرسونیک هسته‌ای خود پیشرفت کرده است.

به گفته فرایستلر آکادمی آیرودینامیک چین ادعا می‌کند ۳ تونل باد هایپرسونیک را راهبری می‌کند که می‌توانند سرعت ۸،۱۰ و ۱۲ ماخ را ایجاد کنند.

هایپرسونیک چیست؟

موج صوتی با سرعتی برابر با ۱۲۳۵ کیلومتر بر ساعت در ماده سیال حرکت می‌کند. واحد سنجش سرعت صوت ماخ است و به سرعت‌های بالاتر از یک ماخ مافوق صوت می‌گویند.

در آیرودینامیک سرعت‌های بالاتر از ۵ ماخ را سرعت هایپرسونیک می‌نامند. بنا بر این تعریف یک موشک برای هایپرسونیک بودن حداقل باید به سرعتی فراتر از ۵ برابر سرعت صوت دست پیدا کند.

سلاح هایپرسونیک چیست؟

سلاح‌های اصلی در این دسته‌بندی، موشک‌های کروز هایپرسونیک، بالستیک‌های هواپرتاب و گلایدرهای هایپرسونیک هستند. همانطور که پیش از این اشاره شد، این موشک‌ها با سرعتی فراتر از ۵ ماخ حرکت می‌کنند با این تفاوت که موشک‌های کروز هایپرسونیک با موتور اسکرم‌جت ارتفاع پروازی کمتری نسبت به گلایدرهای بالستیک هایپرسونیک دارند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا