اقتصادی

پیشرفت فیزیکی زیر ۱۰ درصد طرح اقدام ملی در ۲۰ استان/سیاست‌گذاری مقطعی مسکن دولت قبل مردم را سردرگم کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی برگزیده های ایران، دیوان محاسبات کشور گزارش خود پیرامون پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن از سال ۱۳۹۸ تا تیرماه سال ۱۴۰۰ را ارائه کرد.

بر مبنای این گزارش، بیشترین پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویر احمد با پیشرفت نزدیک به ۶۰ درصدی به ثبت رسیده است.

بر همین اساس پیشرفت فیزیکی طرح اقدام ملی در ۲۰ استان کمتر از ۱۰ درصد برآورد شده است. این مسئله در حالی است که وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی، وعده اتمام پروژه طرح اقدام ملی مسکن تا پایان سال ۱۳۹۹ را داده بود، حالا با گذشت ۴ ماه از سال ۱۴۰۰، شاهد پشرفت ناچیز واحدهای طرح اقدام ملی هستیم.

علاوه بر این پیشرفت فیزیکی واحدهای طرح اقدام ملی در ۶ استان کشور نیز کمتر است ۲۰ درصد برآورد شده و پیشرفت فیزیکی ۵ استان نیز بیش از ۲۰ درصد است. 

پیشرفت فیزیکی پروژه مسکن ملی در تهران تنها ۱۲ درصد برآورد می‌شود.

*سیاست‌های مسکنی دولت روحانی از نگاه دیوان محاسبات

بر مبنای گزارش دیوان محاسبات، سیاست‌گذاری‌‏های مقطعی در تامین مسکن مانند طرح اسکان ضربتی ۷۷، طرح استیجاری، طرح مسکن مهر، اجاره‌‏داری ۵ ساله و نیز طرح اقدام ملی مسکن باعث بلاتکلیفی دستگاه‏های اجرایی و مردم شده است.

از سوی دیگر نرخ بالای تسهیلات (۱۸%) تزریق مالی پروژه‌ها و روند احداث آن ها را دچار مشکل کرده است. همچنین تخصیص اراضی و نقشه‌های ساخت برخی پروژه‌ها هنوز قطعی نیست. سازمان ملی زمین و مسکن فاقد اراضی مناسب و کافی جهت اجرای طرح اقدام ملی مسکن در برخی از استان‌ها است.

علاوه بر این در بسیاری از استان‌ها هیچ گونه منابع مالی دولتی تخصیص نیافته است و هزینه ساخت، صرفاً از طریق آورده خود متقاضی و تسهیلات بانکی تامین شده است.

انتهای پیام/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا