خراسان رضوی

پیک ششم کرونا به پشت دروازه‌های مشهد رسید/ پیک پنجم بدون فوتی در کادر درمان

سید جواد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در خصوص بیماری کرونا اظهار کرد: با توجه به افزایش مراجعه بیماران سرپایی به مراکز جامع سلامت منتخب و اورژانس بیمارستان‌ها با هشدار اولیه جهت ورود به موج جدید کرونا مواجه هستیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: وقتی افزایش مراجعان سرپایی وجود دارد، امکان  افزایش بستری‌ها  را به دنبال خواهد داشت اما امیدواریم که این افزایش گذرا بوده و شاهد ورود به موج جدید نباشیم.

وی افزود: آنچه ما را نگران کرده است عدم رعایت پروتکل‌ها و عادی انگاری از طرف عامه مردم است و از هر پیک که عبور می‌کنیم مردم نسبت به پروتکل‌ها کم‌توجه می‌شوند و دورهمی‌ها و تجمعاتشان را ادامه می‌دهند و ماسک نمی‌زنند.

واکسن عامل عبور آسان از پیک ششم کرونا

حسینی بیان کرد: واکسیناسیون حداکثری یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در صورت رسیدن به هدف مشخص‌شده (واکسیناسیون دو دز  ۸۰ درصد افراد جامعه)، امید است که یا وارد پیک ششم کرونا نشویم و اگر شدیم با کمترین بستری و مرگ‌ومیر از آن عبور کنیم.

وی اشاره کرد: مرگ‌ومیر در کشورهایی که واکسیناسیون آن‌ها کامل شده یا به حداکثر جمعیت رسیده است، بسیار کم شده است و این نشان‌دهنده آن است که واکسیناسیون مؤثر بوده است.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی گفت: در کشور ما در پیک‌های قبلی بیشترین مرگ‌ومیر در جمعیت بالای ۷۰ سال بوده است ولی در پیک پنجم چون واکسیناسیون جمعیت بالای ۷۰ سال به‌خوبی انجام شد مرگ‌ومیر در این گروه سنی نسبت به پیک‌های قبلی کمتر بوده است.

در پیک پنجم کرونا در کادر درمان فوتی نداشتیم

حسینی اضافه کرد: نکته جالب‌توجه این است چون واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان ما کامل شده بود، در پیک پنجم مرگ‌ومیر در میان کادر درمان نداشتیم و این نشان‌دهنده تأثیر مثبت واکسیناسیون است.

وی تأکید کرد: مردم باید به درجه‌ای از آگاهی برسند که متوجه باشند تا وقتی بیش از ۸۰ درصد جمعیت جامعه واکسیناسیون کامل نداشته باشند، نباید خیالشان راحت شود و باید حتماً پروتکل‌ها را رعایت کنند و ماسک بزنند و از دورهمی‌ها اجتناب کنند.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی بابیان اینکه ما محدودیت‌ها را با توجه به رنگ‌بندی‌ها اعمال می‌کنیم، اضافه کرد: در حال حاضر برخی محدودیت‌ها اعمال می‌شود و برای مجوز گردهمایی‌ها و تجمعات باید کارت واکسن و جمعیت محدود باشد و فاصله‌گذاری رعایت شود.

حسینی تصریح کرد: اگر وضعیت به نارنجی تبدیل شود به تجمعات حتی به‌صورت کنترل‌شده در فضای سربسته مجوز داده نمی‌شود و اگر وضعیت قرمز شود حتی در محیط سر بازهم اجازه تجمعات حتی با رعایت پروتکل‌ها داده نخواهد شد.

وی در رابطه با حضور دانش‌آموزان در مدارس عنوان کرد: واکسیناسیون در مدارس آغازشده و در حال انجام است و امکان بازگشایی مدارس با رعایت پروتکل‌های مربوطه و انجام واکسیناسیون مؤثر که توسط همکاران بررسی می‌شود وجود دارد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی ورود به پیک ششم را دارد

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که اصلاً وارد پیک بعدی نشویم ولی درهرصورت دانشگاه علوم پزشکی مهمات لازم برای پیشگیری و درمان را آماده کرده است.

حسینی بیان کرد: تا حدودی نه در تعداد و نه در تنوع، کمبود واکسن نداریم و مراکز واکسیناسیون هم زیاد شده و امکان دسترسی زمانی و مکانی برای عموم مردم فراهم‌شده است و در تمام مراکز خدمات جامع سلامت به‌جز مراکز منتخب کرونا و تمام پایگاه‌های سلامت واکسیناسیون انجام می‌شود.

 وی همچنین افزود: قرار است ایستگاه‌های مترو در مشهد با همکاری شهرداری به پایگاه‌های واکسیناسیون اضافه شوند و همچنین اتوبوس‌های سیار با مشارکت شهرداری و بسیج و بهداری شمال شرق در امر واکسیناسیون مشارکت دارند.

انتهای پیام/۷۰۰۷۲


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا