اخبار روز

چالش اشیای پرنده ناشناس برای آمریکا و کانادا

چالش اشیای پرنده ناشناس برای آمریکا و کانادا

به گزارش پایگاه خبری هیل، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: ما قطعا نمی‌دانیم که آیا آن‌ها ماهیت و توانایی تجسسی داشتند یا خیر اما نمی‌توانستیم آن‌ها را نادیده بگیریم و مجبور شدیم که محتاطانه عمل کنیم. درنتیجه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به ارتش این کشور دستور انهدام آن‌ها را داد.

وی تصریح کرد: آن‌ها بدون سرنشین بوده و توسط باد به حرکت درآمده بودند و با “بالون‌های جاسوسی چینی” تفاوت داشتند. البته ما حرکات آن‌ها را رصد و مشاهده کردیم که مانورهایی را در مکان‌های نظامی حساس ما انجام دادند. مقامات آمریکا هنوز به طور قطع این سه شی را ارزیابی نکرده‌اند و هنوز متوجه نشده‌اند که آیا تهدید مستقیمی برای مردم این کشور محسوب می‌شده یا خیر. اما به هر حال ارتش آمریکا با احتیاط چنین اقدامی را انجام داد.

کربی همچنین در ادامه تایید کرد که جمع‌آوری بقایای این سه شی که در مناطق دورافتاده سقوط کرده‌اند، طول خواهد کشید.

این سه شی ناشناس تقریبا یک هفته پس از انهدام “بالون‌های جاسوسی چین”، توسط ارتش آمریکا ساقط شدند. اولین شی ابتدا بر فراز آلاسکا، دومی در آسمان شمال کانادا و سومی بر فراز دریاچه هورون منهدم شد.

آستین: نمی‌دانیم سه شی پرنده اخیر چه بودند

در همین راستا لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا پس از فرود هواپیمایش در بروکسل با اشاره به الگوی پرواز این سه شی ناشناس به خبرنگاران گفت: ما نمی‌دانیم آیا آن‌ها واقعا به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بودند یا خیر اما به دلیل مسیری که در پیش گرفته بودند، می‌خواهیم مطمئن شویم که ما توانایی بررسی آن‌ها را داریم.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا مطمئن نیست که این سه شی اخیر چه بودند اما می‌دانیم که با “بالون‌های جاسوسی چینی” متفاوت بوده‌اند. آن‌ها احتمالا می‌توانستند “اهداف شرورانه‌ای” داشته باشند و همچنین ایالات متحده و کانادا در حال تلاش هستند تا ماهیت این شی‌های ناشناس را مشخص کنند.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به “بالون‌های جاسوسی چین” که پیش از این سه شی ناشناس منهدم شده بودند، گفت: این سه شی ناشناس بسیار متفاوت از آنچه پیشتر منهدم کردیم، بودند. ما دقیقا متوجه شدیم که آن‌ها بالون‌های تجسسی جمهوری خلق چین بودند. البته این سه شی ناشناس هیچ تهدید نظامی برای آمریکا ایجاد نکرده است.

ترودو: اشیای پرنده سرنگون شده با یکدیگر در ارتباط هستند

خبرگزاری رویترز از قول جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نوشت چهار شی پرنده‌ای که در روزهای اخیر در آمریکای شمالی سرنگون شدند با یکدیگر در ارتباط‌اند؛ هرچند ترودو به ارائه جزئیات بیشتری در این زمینه نپرداخت. 

نخست‌وزیر کانادا، که در جریان یک نشست خبری سخن می‌گفت، اظهاراتش را با این عبارت توضیح داد:«بدیهی است که [بین این اشیای پرنده] الگویی وجود داشته باشد. اینکه ما در هفته گذشته به‌صورت قابل توجهی این موضوع را می‌بینیم نشان‌دهنده علاقه و توجه نزدیک [به موضوع] است.»

نخست‌وزیر کانادا تاکید کرد که تلاش‌ها به‌منظور یافتن و بازیابی سومین شی سرنگون شده ادامه دارد، هرچند به‌گفته او سرمای ناشی از زمستان فرایند جستجوی متخصصان را کند کرده است. 

از سوی دیگر ترودو تاکید کرد یکی از موضوعاتی که در دیدار ماه آینده‌اش با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در میان خواهد گذاشت، به مساله اشیای پرنده‌ای مربوط می‌شود که در روزهای اخیر سرنگون شده‌اند. 

با وجود این گفته‌های ترودو، برخی منابع خبری نوشتند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، در آخرین اظهارنظر خود در مورد اشیای پرنده ساقط شده در حریم هوایی آمریکای شمالی، گفت هیچگونه بقایایی از این سه شی پرنده باقی نمانده است.

ترودو گفت نه نیروهای آمریکا و نه نیروهای کانادا در پی این نبودند که اعتبار سرنگون کردن این اشیای پرنده را به نام خود ثبت کنند، بلکه تمرکزشان بر رفع این «خطر جدی» بود.

قانونگذاران آمریکایی از بایدن توضیح می‌خواهند

پس از ماجرای بالون‌های چینی و رویت و انهدام سه شی پرنده اخیر بر فراز آمریکا و کانادا، قانونگذاران ایالات متحده با موجی از نگرانی‌ها مواجه شده‌اند.

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا گفت: رئیس‌جمهور یک توضیح مستقیم جلوی دوربین به مردم آمریکا بدهکار است تا درباره این سه شی ناشناس اظهار نظر کند و بگوید که چه اقداماتی را برای محافظت از حریم هوایی آمریکا انجام می‌دهد.

مارک روبیو، معاون رئیس کمیته اطلاعات کنگره آمریکا نیز ضمن اینکه از جو بایدن خواست تا خطاب به ملت آمریکا درباره این مسئله سخنرانی کند، افزود: فرماندهی دفاع هوا-فضای شمال آمریکا (NORAD) ۶۵ سال قدمت دارد. ما تا به حال هیچ چیزی را منهدم نکرده‌ایم اما در این هشت روز اخیر، چهار چیز ساقط کردیم. آمریکایی‌ها نیاز به توضیح مستقیمی از سوی رئیس‌جمهور دارند.

مارجوری تیلور گرین، نماینده جمهوری‌خواه جورجیا گفت: مردم می‌ترسند و چیزهای دیوانه‌کننده‌ای را که در اینترنت گفته می‌شود، باور می‌کنند. نوعی عدم شفافیت از سوی دولت بایدن وجود دارد و یک توضیح ساده به مردم این کشور بدهکار است.

همچنین قانونگذاران دموکرات میشیگان از جمله سناتور گری پیترز و دبی دینگل درخواست‌های مشابهی را مبنی بر انتشار اطلاعات بیشتر از سوی جو بایدن مطرح کردند.

جان تستر، سناتور دموکرات مونتانا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بایدن باید درخصوص این سه شی پرنده اخیر صحبت کند، گفت: این موضوع به خود رئیس‌جمهور بستگی دارد. اما امیدوارم اطلاعات بیشتری درباره اینکه چه می‌دانند، چه موقع از وجود آن شی‌ها مطلع شدند و چه برنامه‌هایی در پیش رو دارند، صحبت کند.

مارک وارنر، سناتور دموکرات ویرجینیا در این باره گفت: «بنده از اطلاعاتی که تاکنون توسط دولت بایدن ارائه شده، راضی نیستم» اما این درحالیست که تیم کاینه، سناتور دموکرات ویرجینیا اظهار کرد: «دولت بایدن تاکنون کار درستی انجام داده اما بنده در این خصوص سوالات زیادی دارم.» 

همچنین میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا سوالات مشابهی را پیرامون این قضیه مطرح کرد: در جهان چه می‌گذرد؟ آیا دولت بایدن به تازگی حساسیت‌های رادارهای ما را کاهش داده است؟ این چه نوع اشیایی هستند که ما برای اولین بار با آن‌ها مواجه می‌شویم؟ آیا آن‌ها پروژه‌های علمی “خوش‌خیم و بی‌خطری” هستند یا نه چیز “شرورانه‌ای” هستند که تمام این مدت از آن غافل شده‌ایم؟

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا