Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
چالش سیب‌کاران مشگین شهری؛ از جولان دلالان تا کمبود صنایع تبدیلی+فیلم - خبرگزاری برگزیده های ایران
اردبیل

چالش سیب‌کاران مشگین شهری؛ از جولان دلالان تا کمبود صنایع تبدیلی+فیلم

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، استان اردبیل با توجه به قرارگیری در موقعیت خاص جغرافیایی و بهره‌مندی از آب و هوای مناسب و خاک حاصل‌خیز یکی از مستعدترین مناطق کشور در تولیدات کشاورزی بوده و با تولید نزدیک به ۴۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی به عنوان قطب تولید انواع میوه جات در کشور محسوب می‌شود.

سیب درختی یکی از محصولات باغی است که کشت آن در این استان بسیار رواج داشته و همه ساله شاهد برداشت این محصول از سطح باغات موجود در استان اردبیل هستیم. در این بین شهرستان مشگین شهر در استان اردبیل با دارا بودن ۷ هزار هکتار باغ سیب به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز در تولید این محصول در این استان است.

 

برداشت ۲۰۰ هزار تن سیب درختی از باغات مشگین شهر

عبدالله بنی هاشم، مدیر سازمان جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر با اشاره به برداشت سیب درختی از باغات شهرستان مشگین شهر اظهار کرد: از مجموع باغات ۷هزار هکتاری در شهرستان مشگین شهر، بیش از ۲۰۰هزار تن سیب درختی برداشت شد.

وی افزود: به‌طور متوسط، ۳۰ تن سیب درختی در هر هکتار برداشت شده که ۹ درصد این باغات مخصوص سیب قرمز لبنانی و مابقی، سیب شکی زرد طلایی و فرانسوی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین شهر بیان کرد: با توجه به سال پرباری میوه، اکثر باغداران سیب‌های خود را روانه بازار کردند.

 

صادرات سیب درختی به سایر کشورها

وی به صادرات محصول سیب مشگین شهر به کشورهای روسیه، ترکیه، هندوستان و عراق اشاره کرد و گفت: در ۶ سردخانه ۵هزار تنی موجود شهرستان، حدود ۱۵ هزار تن سیب نگهداری می‌شوند.

این حجم از تولیدات نشان از تاثیر بسیار زیاد کشاورزی در اقتصاد استان اردبیل و شهرستان مشگین شهر داشته و از این رو هر گونه خلل و یا توسعه در این بخش نقش تاثیرگذاری در معیشت و وضعیت اقتصادی مردم و استان اردبیل را داراست.

 

 

کمبود صنایع تبدیلی مشکلی دیرینه در استان اردبیل

یکی از مهم‌ترین دغدغه کشاورزان و باغداران، عدم وجود بازار فروش مناسب، دلالی و هم‌چنین کمبود صنایع تبدیلی در این استان و شهرستان مشگین شهر بوده که این موضوع همه ساله سبب ضرر و زیان هنگفت کشاورزان می‌شود.

این موضوع مورد تاکید مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر نیز بوده؛ وی با اشاره به ایجاد سورتینگ میوه در شهرک صنعتی مشگین شهر بیان کرد: با توجه به نبود صنایع تبدیلی در شهرستان مشگین شهر، ضایعات میوه به استان‌های دیگر منتقل می‌شود که در صورت ایجاد صنایع تبدیلی، علاوه بر امکان نگهداری بیشتر میوه‌های برداشتی و ضایعات، مشکل بیکاری نیز تاحدودی رفع می‌شود.

مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مشگین‌شهر گفت: تصمیمات خوبی برای ایجاد صنایع‌تبدیلی میوه در شهرستان مشگین‌شهر گرفته شده که امیدواریم با پیگیری نمایندگان و مسؤولان استانی و شهرستانی این مساله مهم رفع شود.

 

ایجاد صنایع تبدیلی سبب رونق کشاورزی و باغداری می‌شود

یکی از باغداران اردبیلی در خصوص کمبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل عنوان کرد: در حدود ۲۰سال است که در حوزه باغداری فعالیت دارم و در طی این مدت علاوه بر سودی که داشتم شاهد ضرر  و زیان‌های زیادی نیز شده‌ام به طوری که در برخی از سال‌ها که فروش کم است محصولاتمان که سیب درختی است به روی هم تلنبار شده و از بین می‌رود.

وی بیان کرد: در استان‌های دیگر شاهد این همه ضرر و زیان و از بین رفتن محصولات کشاورزی نیستیم، زیرا در جوار تولید محصولات، کارخانجاتی وجود دارد تا این محصولات را تبدیل به دیگر مواد غذایی از جمله کمپوت، آبمیوه و… کنند که متاسفانه استان اردبیل از وجود چنین امکاناتی به حد کافی برخوردار نیست.

این باغدار گفت: در برخی از سال‌ها در ایام برداشت میوه به خصوص در شهرستان مشگین شهر شاهد انباشت سیب به صورت گسترده در کنار باغ‌ها هستیم. چرا که بازار فروش درست و حسابی وجود نداشت و اگر در این شرایط صنایع تبدیلی مناسبی مرتبط وجود داشت هیچ یک از این مشکلات به وجود نمی آمد.

 

صنایع تبدیلی یکی از نیازهای اساسی امروزی بخش کشاورزی است

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اردبیل نیز اظهار کرد: محصولات کشاورزی بعد از فرآیند تولید، تبدیل به یک ماده خام برای کشاورزی می شود که اگر این ماده خام فرآیند صنعتی را در یک یا دو مرحله سپری کند، تبدیل به یک محصول با ارزش جهت عرضه به بازار می شود.

عیسی شاهی زارع در خصوص اهمیت صنایع تبدیلی بیان کرد: در جهان امروزی تبدیل محصولات کشاورزی به محصولات موازی و با ارزش یک اصل است که این موضوع سبب تولید ثروت مشروع و مضاعف می‌شود و همچنین از ضرر و زیان کشاورزان و از بین رفتن محصولات زراعی و باغی جلوگیری می کند.

شاهی زارع گفت: نبود صنایع تبدیلی در استان اردبیل یک عقب ماندگی مضاعف به ارث رسیده است که باید در ۲۰سال گذشته همزمان با دیگر استان‌ها در اردبیل نیز شاهد احداث صنایع تبدیلی بودیم، اما متاسفانه هیچ پیشرفت در حوزه صنایع تبدیلی نداشته‌ایم که جای دارد در ادامه توجه بیشتری به این حوزه شود.

 

به گزارش خبرگزاری یولن از اردبیل، با توجه به اینکه بخشی از تولیدات کشاورزی در نتیجه‌ی نبود صنعت و امکانات تبدیل و نگهداری ضایع می‌‍‌شود، صنایع فرآوری کشاورزی می‌تواند در راستای جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستائیان، بالا‌بردن بهره‌وری بخش کشاورزی با جلوگیری از خام فروشی محصولات تولیدی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی و نیز به عنوان جزئی از فرآیند توسعه روستایی ایفای نقش کنند.

از آنجایی‌که بخش عمده‌ای از تولید ناخالص استان از محل محصولات کشاورزی و صنایع وابسته به آن است باید حجم بیشتری از سرمایه‌گذاری‌ها را در حوزه کشاورزی و صنایع مرتبط با آن قرار داده شود تا این بخش در کنار سودآوری، زمینه اشتغال مضاعف و محرک را فراهم آورد و بخش کشاورزی با داشتن ظرفیت‌های بی‌نظیر و متنوع پیشران و رکن اساسی رونق تولید محسوب می‌شود بنابراین باید در این حوزه برنامه‌ریزی‌ها درست و هدفمند صورت گیرد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا