کهگیلویه و بویراحمد

چاه‌هایی که آب از جان زمین می‌کشند

به گزارش برگزیده های ایران از کهگیلویه، زنگ خطر سقوط آب‌های زیرزمینی و تشنگی زمین به خاطر برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی و کاهش نزولات جوی به صدار درآمده است.

زمین این مادر طبیعت که عهده‌دار رفع تشنگی زندگان است اما غم به یغما رفتن آب‌ از سفره‌های اعماقش صدای ناله‌اش را بلند کرده و فریادرس می‌طلبد.

خاک تشنه و دردهای ناشی از کم بارشی این سال‌ها زخم زمین را عمیق‌تر کرده است طوری که در دشت‌های بی‌آب زمین دهان باز کرده و تشنگی‌اش را فریاد می‌زند.

دشت‌های وسیع کهگیلویه در مجاورت رودخانه‌های جاری سال‌هاست مصداق بارز «آب در کوزه و تشنه لبان» بوده و کشاورزان را بهس مت حفر چاه‌ها برای کشیدن آب از جان زمین سوق داده است.

موضوعی که به کرار از تریبون مطالبه‌گری نماز جمعه هم مطرح شد اما آنچه بی‌خیال از این قضیه می‌گذرد آب‌های روانی است که در بی‌تفاوتی ذهن ملول مسؤولان شهرستان و استان روانه دیگر استان‌ها شده و به کشاورزی آنها رونق می‌بخشد.

 

با توجه به کاهش میزان نزولات جوی سال آبی گذشته نسبت به سال‌های قبلی در میانگین بلندمدت به دلیل کاهش میزان بارندگی‌ها با خشکسالی مواجه بودیم لزوم برنامه‌ریزی و صیانت، مراقبت و مدیریت منابع آب شرب و کشاورزی بیش از گذشته احساس می شود.

این موضوعی است که متولیان امور آب در جلسات رفع تکلیفی بیان می‌دارند اما راهکار عملی برای مقابله با این تهدید تاکنون وجود نداشته است.

 

رئیس اداره امور آب کهگیلویه می‌گوید: ۷۷۵ چاه مجاز در بخش کشاورزی، صنعت و شرب در شهرستان وجود دارد.

هادی خاضعی اضافه کرد: ۳۰۶ حلقه چاه غیرمجاز نیز در این سه بخش یاد شده فعالیت دارند.

خاضعی با اشاره به اینکه از ۱۹ کارخانه شن و ماسه در شهرستان ۹ کارخانه غیر فعال و یکی غیر مجاز است، بیان داشت: برای آگاهی بخشی  و سوق دادن مردم برای صرفه جویی در مصرف آب، باید فرهنگ صحیح مصرف آموزش داده شود و نیز برای استفاده صحیح از آب چاه‌های کشاورزی جهت جلوگیری از تخلفات منابع آبی استفاده از کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه‌های صورت گیرد.

این مسؤول راهکارهای صرفه جویی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی را شامل سوق دادن کشاورزان به روش آبیاری مدرن،نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های دارای پروانه کشاورزی، رعایت الگوی کشت(جلوگیری از کشت محصولات با مصرف آبی بالا و کشت محصولات با نیاز ابی کم) اعلام کرد.

وی گفت که باید با تشویق و ترغیب کشاورزان برای اجرای این طرح‌ها با توجه به تسهیلات دولت در این زمینه همت کرد.

این مسوول مدیریت صحیح منابع آب  را ضروری دانست و افزود: برای صیانت از این منابع ارزشمند باید با نگاه منطقی مشکلات را حل کنیم،نحوه صحیح مصرف آب را به شهروندان یاد دهیم و خصوصا در کشاورزی که از اولویت‌ها است باید مسوولین ذیربط در مدیریت بهینه آب، فواید نصب کنتور هوشمند را برای کشاورزان و مردم را اطلاع رسانی کنند.

رئیس پیشین آبفای کهگیلویه هم در یک نشست ستاد مدیریت بحران گفته بود«افت ۳۰ متری ناشی از کمبود بارندگی چاه‌های تأمین آب شرب شهرستان را تهدید می‌کند.»

خدادوست با اشاره به اینکه به غیر از مجتمع آبرسانی حومه غربی آب سایر مناطق شهرستان به وسیله چاه‌ها تأمین می‌شودف افزود: این در حالی است که اگر تنها دو حلقه چاه با مشکل مواجه شود نیمی از شهر دهدشت بی‌آب خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر طرح آبرسانی از سد کوثر تسریع نشود در آینده نزدیک بحران ناشی از فقر منابع آب کهگیلویه را فرا خواهد گرفت.

این مسؤول با اشاره به اینکه حقابه شهرستان از سد کوثر کامل تخصیص نشده است، اضافه کرد: در حالی که در نامه‌نگاری‌ها میزان حقابه از سد کوثر ۶۰ لیتر در ثاینه تعیین شده بود اما در حال حاضر تنها ۳۵ لیتر در ثانیه برداشت می‌شود.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا