اخبار روز

چراغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با افتتاحیه روشن شد + فیلم

چراغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با افتتاحیه روشن شد + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، آخرین باری که جشنواره فیلم فجر افتتاحیه داشت به چند سال قبل برمی‌گردد و حالا در چهل و دومین دوره جشنواره این دورهمیِ مهم قبل از شروعِ رقابتِ فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، نگاه نو و پویانمایی امشب در تالار وحدت برگزار شد. 

خبری که مجتبی امینی دبیر جشنواره در جریان نشست خبری این‌طور اعلام کرد: جشنواره چند سال افتتاحیه نداشت و با توجه به همدلی که بین مخاطبان سینما و خانواده سینمای وجود دارد امسال با یک افتتاحیه منسجم در تالار وحدت جشنواره را شروع می‌کنیم. 

در افتتاحیه امسال همچون سنوات قبل بزرگداشت ۴ پیشکسوت از جمله محمد‌رضا علی‌قلی، پرویز شیخ‌طادی در حوزه کارگردانی و خانم فریبا کوثری و ابولفضل پورعرب در حوزه بازیگری برگزار شد. 

از جمله افراد حاضر در تالار وحدت می‌توان به بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی «آغوش باز»، فریبا کوثری، فریبا نادری، علی اوجی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «تابستان همان سال»، هومن حاجی عبدالهی، پرویز شیخ طادی، محمدرضا علیقلی، سعید الهی، داوران بخش فیلم کوتاه و مستند، مدیران سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

علاوه براین، جمعیت بسیار زیادی خود را به تالار وحدت رسانده‌اند که با توجه به ازدحام جمعیت به نظر می‌رسد بسیاری از آنها مجبوراند این مراسم را به صورت ایستاده تماشا کنند.

سوار بر قطار ۴۱ساله «جشنواره فیلم فجر»/ گریه، خنده، فریاد و حسرت برای سیمرغ‌هایی که پر کشیدند! + فیلم

در نهایت این مراسم پس از تاخیر حدودا یک ساعتی آغاز شد و اجرای آن محمد سلوکی را برعهده دارد. افتتاحیه با یک مراسم ویژه که چهل و دو سیمرغ در آن به نمایش درآمدند رسما آغاز شد.

در ابتدای مراسم مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر برای خیر مقدم به حاضرین پشت تریبون حاضر شد و گفت: بهانه این گردهمایی، سینمای شریف انقلاب اسلامی است؛ سینمایی که با پیروزی انقلاب متولد شد و امروز برای آن اینجا هستیم. سینمایی که مطالبه‌گر است و همچون سرو به جلو می‌رود و دنبال سیاه‌نمایی نیست.

وی افزود: امسال شاهد ضیافتی پرشور با آثاری متنوع کمدی، خانوادگی و بکر و غبطه برانگیز هستیم. ‌در بخش بین‌الملل از ۷۰ کشور میهمان داریم. آنها که امشب در کنارشان هستیم و در این ۱۰ روز کنارشان خواهیم بود، خانواده شریف سینمای ایران هستند. خوشبختانه برای سینماگران سالن‌هایی را اختصاص دادیم که این نشان از اهمیت دولت و جشنواره به هنرمندان است تا فارغ از سینمای رسانه، خانه‌ای مستقل برای تماشای فیلم داشته باشند. 

امینی خاطرنشان کرد: آثار سینمای کمدی که رونق را به سینما را داده، در جشنواره امسال حضور دارند و دیگر جایشان در جشنواره خالی نیست. به افتتاحیه فکر کردیم تا کنار هم جشن آغاز دورهمی سینمایی را با هم برگزار کنیم و از یک عمر فعالیت ۴ هنرمند بزرگ تجلیل کنیم.
وی به چشم‌انداز سینما اشاره کرد و گفت: خیلی خوشحالم روزهای روشنی را در سینما با حضور پدیده‌هایی که امسال آنها را در سینمای ایران خواهید دید، می‌بینیم.

محمد سلوکی با مقدمه‌ای به سراغ آیتمی برای یادبود هنرمندانی رفت که به دیار باقی شتافتند؛ خصوصا هنرمندانی که امسال از میان ما رفتند.
اهدای جوایز با بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران آغاز شد. 

سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر به امید میرزایی برای فیلم‌های فسیل و تصور رسید.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر نیز به محمد تقی‌پور برای فیلم فسیل اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین عکس را محمد بدرلو برای مجموعه عکس‌های فیلم سه کام حبس گرفت.

در ادامه این مراسم، ابوالفضل پورعرب بعد از پخش آیتمی روی صحنه حاضر شد تا بزرگداشت او برگزار شود. سیدضیا هاشمی و محمدحسین فرح‌بخش از تهیه‌کنندگان قدیمی سینما او را همراهی کردند.

 

.

 

پورعرب گفت: بسیار خرسندم از اینکه یک سال دیگر در خدمت شما هستم. شما کسانی که خالق فیلم‌هایی هستید که زندگی ما است. حرف‌های سال گذشته خودم را تکرار می‌کنم؛ اشتباهاتی کردیم و کسانی که جوان‌اند و اشتباه کردند را ببخشید. برای بزرگداشت اینجا هستم و از همه بزرگان سینما و دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم.

جوایز با برگزیدگان بخش مسابقه فیلم کوتاه داستانی ادامه پیدا کرد.

دیپلم افتخار به فیلم کوتاه «یوفا» به کارگردانی سیدحمید حسینی و سیدمهدی حسینی رسید که حضور نداشتند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی را فیلم کوتاه «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده‌فرد به خانه برد.

او پس از گرفتن این سیمرغ پشت تریبون حاضر شد و گفت: اگر انجمن سینمای جوان نبود، فیلم شریف ساخته نمی‌شد. این خواهش را از مسئولین دارم که به جامعه فیلم کوتاه بها بدهند که سینمای جوانانه و شکوفایی داشته باشیم.

در حاشیه این جایزه البته محمد سلوکی به پایان نیمه اول بازی ایران و سوریه در جام ملت‌های آسیا اشاره کرد که یک بر صفر ایران پیش است و این خبر با تشویق حاضرین روبرو شد.

 

.

شیخ طادی: جشنواره فیلم فجر به دور از سیاست‌زدگی مسیر خود را ادامه می‌دهد + فیلم

در بخش دیگری از این مراسم، احسان یاسین از استعدادهای عصر جدید روی صحنه حاضر شد و قطعه حبیبی قلبی را برای یادبود شهدای غزه اجرا کرد.

اهدای جوایز با برگزیدگان بخش فیلم مستند بلند ادامه پیدا کرد و دیپلم افتخار این بخش به فیلم مستند بلند آخرین کوسه نهنگ به کارگردانی رامتین بالف رسید.

سیمرغ بلورین بهترین مستند نیز به فیلم قوی‌دل به کارگردانی علی فراهانی صدر اهدا شد.

او پس از دریافت این سیمرغ تاکید کرد: مهمترین مسئله‌ای که برای مستند در جشنواره فجر وجود دارد این است که در بخش داستانی اکران شود. از فیلمسازان داستانی‌ دعوت می‌کنم که اگر می‌خواهند بیشتر با مشکلات مردم و آسیب‌های اجتماعی آشنا شوند، به تماشای مستند بنشینند.

مظاهری یکی از داوران بخش مستند جشنواره فجر به این نکته اشاره کرد که آنهایی که انتخاب شدند یا نشدند حرف مردم را می‌زدند. در دفاع از ساخت مستندهای امروز باید بگویم که مستند سرآمد فیلمسازی کشور است و حرف‌های تازه و پژوهشگرانه را مطرح می‌کند. قدر آنها را بدانید و حمایتشان کنید.

در بخش دیگری از این مراسم، پرویز شیخ طادی به پاس یک عمر فعالیت تقدیر شد که او به این نکته اشاره کرد: تشکر می‌کنم که برای اهالی سینما شرایط مناسب‌تر و شایسته‌تری را انتخاب کردند.

او تاکید کرد: جشنواره همچنان با این شکوه برگزار می‌شود خیلی خرسندیم و تیم جوان‌اند که این موضوع را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم همین‌طور باشکوه به این مسیر ادامه دهند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد در این بخش پشت تریبون حاضر شد و گفت: خوشحالم بعد از چند سال برای فیلم فجر افتتاحیه برگزار می‌کنیم که اتفاق مبارکی است. یک جشن ملی و انقلاب اسلامی؛ انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که همه اقشار مختلف در آن حضور داشتند و از این جهت بی‌نظیر است. مردم ایران در طول این ۴۵ سال بر آرمان‌های بزرگ عدالت، استقلال و آزادی ایستادند.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حفظ و صیانت از هویت ملی جز جدایی‌ناپذیر ملت ایران است. خوشحالم سینمای ایران با امید و امیدآفرینی به چهل و دومین فجر آمده و فیلم‌های امسال با این ویژگی‌ها شناخته می‌شوند.

مروری بر ۲۲ فیلم جشنواره فجر چهل‌ و دوم

وی افزود: ما از همه مناسک‌های دینی و ملی‌مان صیانت می‌کنیم و سینما مهمترین ابزار برای همه این داشته‌های غرورآفرین است. حیا، پاکدامنی و پوشش، افتخارات لاینفک ملت ایران است. در آخرین پیمایش فرهنگ و ارتباطات، مشخص شد که ۸۵ درصد مردم حامی عفت و پوشش‌اند و این موضوع باعث افتخار است. من برای همه بانوان عزیز سرزمین‌مان آرزوی سلامتی دارم.

پخش ویدئویی از یادبود شهدای حمله تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان، بخش دیگری از مراسم افتتاحیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر بود.

آخرین بزرگداشت به محمدرضا علی‌قلی یکی از آهنگسازان و موسیقی‌دانان بزرگ عرصه ساخت موسیقی فیلم‌های ماندگار سینمای ایران اختصاص داشت. 

او پس از تقدیر این نکته را مطرح کرد: من خیلی نمی‌توانم حرف بزنم و روی صحنه بروم. من همیشه فکر می‌کردم خود من چیزی نیستم و اگر چیزی از من بماند موسیقی است و من بیشتر شنیدنی‌ام تا دیدنی. یاد بگیریم آرزو برای صلح داشته باشیم.

در بخش پایانی نیز گروه ارکستر ملی ایران اجرا کردند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا