Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
چرا « احتمال انقراضش» ترسناک است؟ / فقط در ۲۰ سال: کرگدن ، پلنگ ابری و لاکپشت - خبرگزاری برگزیده های ایران
علمی و فناوری

چرا « احتمال انقراضش» ترسناک است؟ / فقط در ۲۰ سال: کرگدن ، پلنگ ابری و لاکپشت

چرا « احتمال انقراضش» ترسناک است؟ / فقط در ۲۰ سال: کرگدن ، پلنگ ابری و لاکپشت


دریافت ۶ MB

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، با مرگ «پیروز» باری دیگر ترس درباره انقراض یوز آسیایی قوت گرفت. اگرچه در سال های اخیر تعدادی از این گونه جانوری در حیات وحش ایران رصد شده اما اگر می خواهید بدانید چرا ترس از انقراض گونه های جانوری اهمیت دارد ، بیایید مروری کنیم بر فقط ۲۰ نمونه از گونه های ارزشمندی که منقرض شده اند. روزگاری که انسان چنین زمین را به تسخیر خود در نیاورده بود، پهنه جهان جولانگاه گونه‌های بسیاری از حیوانات رنگارنگ بود که به مرور زمان یکی یکی به صندوق عدم افتادند.

این تراژدی هنوز هم ادامه دارد و با اینکه تلاش‌های بسیاری برای حفظ گونه‌های کمیاب صورت می‌گیرد در همین قرن جدید هم هر سال گونه‌هایی برای همیشه با جهان خداحافظی می‌کنند.

یکی از گونه‌های در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی است که آخرین نمونه‌های آن در ایران به زندگی ادامه می‌دهند و با مرگ دلخراش پیروز یکی از آن‌ها کم شد.

به این بهانه به برخی از گونه‌های جانوری که در قرن جدید منقرض شده‌اند نگاهی انداخته‌ایم.

کرگدن سیاه غربی

چرا « احتمال انقراضش» ترسناک است؟ / فقط در ۲۰ سال: کرگدن ، پلنگ ابری و لاکپشت

یکی از زیرگونه‌های کرگدن که سال ۲۰۱۱ از میان رفت، کرگدن سیاه غربی بود. این گیاهخوار باشکوه روزگاری در تمام مناطق آفریقای سیاه پیدا می‌شد و در دشت‌های حاصلخیزش می‌چرید اما با شکار گسترده نسلش منقرض شد.

وزن کرگدن سیاه غربی به یک و نیم تن می‌رسید. شاخ کرگدن در برخی نقاط جهان و در برخی انواع طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همین باعث شکار گسترده و در نهایت انقراض این گونه شد.

لاک‌پشت جزیره پینتا

همانطور که از نامش پیداست ساکن جزیره پینتا در اکوادور بود و تا سال ۲۰۱۴ که برای همیشه از میان رفت نماد این جزیره محسوب می‌شد. مثل بیشتر لاک‌پشت‌ها گیاه‌خوار بود و بیشتر از کاکتوس و میوه‌های بومی تغذیه می‌کرد و البته بیشتر روز را هم در حال استراحت بود.

از پلنگ تا کرگدن / جانوران منقرض شده در ۲۰ سال گذشته! / عکس

پلنگ ابری فرمز

پلنگ ابری فرمز یکی از زیر گونه‌های خاص پلنگ ابری و ساکن جزیره تایوان بود که در ۲۰ سال گذشته برای همیشه به تاریخ پیوست. این شکارچی منقرض شده پس از خرس سیاه فرمز بزرگترین جانور گوشتخوار جزیره تایوان بود.

این جانور تا پیش از گسترش فعالیت‌های انسانی که به تخریب زیستگاهش انجامید در جنگل‌های انبوه تایوان زندگی می‌کرد اما سال ۲۰۱۳ پایانی بر حکمرانی این شکارچی بود و انقراضش در این سال رقم خورد.

از پلنگ تا کرگدن / جانوران منقرض شده در ۲۰ سال گذشته! / عکس

بر اساس گزارش اطلس، حیواناتی چون شیر کوهی شرقی و بز کوهی پیرنه نیز از جمله جانوران منقرض شده در قرن جاری هستند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا