اخبار روز

چرا اردوغان تاریخ انتخابات را به جلو انداخت؟

چرا اردوغان تاریخ انتخابات را به جلو انداخت؟

رئیس جمهور ترکیه روز گذشته بر اساس اصل ۱۱۶ قانون اساسی این کشور، فرمان برگزاری انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری را در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) امضا کرد. فرمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه امروز در روزنامه رسمی این کشور منتشر شد و به این طریق روند دو ماهه برگزاری انتخابات در ترکیه آغاز شد.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش تارنمای خبری استار، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنگام امضای فرمان برگزاری انتخابات، مصادف شدن با تقویم امتحانی دانشگاه‌ها، تداخل با ایام برگزاری مراسم حج و حضور جمعی از مردم ترکیه در این آیین، تداخل با فصل آموزش در مدارس و نیز همزمانی با سفرهای تابستانی شهروندان را علت جلو کشیدن حدود یک ماهه تاریخ انتخابات در کشورش عنوان کرد و گفت: به همین علل، تاریخ انتخابات از ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ ( ۲۸ خردادماه ۱۴۰۲) به تاریخ ۱۴ مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) انتقال یافت.

اردوغان احزاب سیاسی ترکیه را به پرهیز از درگیری بی حاصل سیاسی، تبلیغات مبتنی بر دروغ و تهمت دعوت کرد و افزود که مردم درگیر فاجعه زلزله هستند و به همین علت، احزاب حامی وی بدون سرود و موسیقی انتخاباتی، به تبلیغات خواهند پرداخت.

به گزارش تارنمای استار، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: در صورتی که هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند نصف به اضافه یک رای مردم را کسب کنند و انتخابات به دور دوم بکشد، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ مِی ۲۰۲۳( ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

«احمد ینر» گفت: بر اساس قوانین و تقویم انتخاباتی ترکیه، کسانی که می‌خواهند برای ورود به مجلس نامزد شوند، باید در فرجه تاریخی ۱۶-۱۱ مارس(۲۰ الی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱) از پست خود استعفا کنند.

وی بیان کرد: نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری احزاب سیاسی در تاریخ ۲۳-۱۹ مارس(۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ الی ۳ فروردین ماه ۱۴۰۲) و کسانی که می‌خواهند با جمع‌آوری ۱۰۰ هزار امضا برای ریاست جمهوری نامزد شوند، نیز در تاریخ ۲۰ و ۱۹ مارس(۲۸ و ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۱) ثبت نام خواهند کرد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه افزود: فهرست اولیه نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ ۲۷، ۲۸ و یا ۲۹ مارس( ۷، ۸ و یا ۹ فروردین ماه ۱۴۰۲) در روزنامه رسمی منتشر خواهد شد و احزاب سیاسی، فهرست نامزدهای خود برای انتخابات پارلمانی را در تاریخ ۸، ۹ و یا ۱۰ آوریل (۱۹، ۲۰ و یا ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) به شورای عالی انتخابات ترکیه ارائه خواهند داد و فهرست قطعی نامزدهای مجلس نیز ۱۰ آوریل(۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲) از سوی این شورا منتشر خواهد شد.

وی اظهار کرد: قضات و دادستان‌ها، اعضای هیأت عالی قضایی، اعضای هیأت علمی مؤسسات آموزش عالی، اعضای شورای عالی آموزش و پرورش، اعضای شورای عالی رسانه‌ها، کارکنان دولتی در موسسات و سازمان‌های عمومی، شهرداران، افسران و درجه‌داران، اعضای هیات مدیره و ناظران بانک‌های عمومی اگر نامزد انتخابات پارلمانی باشند، باید در فرجه ۱۶-۱۱ مارس(۲۰ الی ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۱) استعفا کنند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

تاکنون اردوغان از سوی ائتلاف جمهور شامل حزب حاکم عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی شده و احزاب مخالف اردوغان شامل احزاب ائتلاف ملت که تحت عنوان میز ششگانه گردهم آمده‌اند، کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری خواه خلق را به عنوان نامزد نهایی اپوزیسیون و رقیب وی معرفی کرده‌اند.

با توجه به زمان کم باقی مانده تا انتخابات و صف آرایی موافقان و مخالفان دولت و حزب حاکم ترکیه، به نظر می رسد که انتخابات پیش رو با نامزدهای کم تعداد شکل برگزار خواهد شد و رقابت اصلی نیز بین اردوغان و قلیچداراوغلو خواهد بود.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا