اجتماعی

چرا مترو تهران باید در اولویت تغییر مدیریتی باشد

برگزیده های ایران- رشد شتابان آمار جمعیت و خودرو، حجم سرسام آور ترافیک و به تبع آن آلودگی نفس گیر در کلانشهر تهران، توسعه ناوگان مترو تهران را ضرورتی اجتناب ناپذیر کرده است؛ آمارها نشان می دهد که از سال ۸۴ تا ۹۶ ناوگان مترو تهران توسعه محسوسی پیدا کرد اما به یکباره و در ۴ سال گذشته روند توسعه(هلدینگ) به جز در تکمیل بخشی از خطوط و بهره برداری تعدادی ایستگاه متوقف شد به طوری که به اذعان خود مدیران وقت شهری حتی یک کیلومتر مترو هم در تهران احداث نشد.

البته در این مدت شرایط در شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه به خاطر کاهش سهم مترو از توسعه در مدیریت شهری وقت چندان تعریفی نداشت به گونه ای که نه تنها وعده دولت وقت برای ورود ۶۳۰ دستگاه واگن به ناوگان مترو محقق نشد بلکه واگن های موجود و در حال سرویس دهی که نیازمند اورهال بودند بازسازی نشدند و این شرکت در شرایط بیماری کرونا و به دلیل محدودیت ناوگان نتوانست ماموریت و مسئولیت خود را در فاصله گذاری اجتماعی به درستی ایفا کند.

شهرداری تهران در شرایطی دوره جدید فعالیت خود را در کلانشهر آغاز کرده که هنوز تعداد زیادی از ایستگاه هایی که در ادوار سوم و چهارم مدیریت شهری ساخته شده بود تکمیل نشده است؛ بنابراین به نظر می رسد که اولویت مدیریت شهری باید بازسازی و اورهال واگن های فرسوده باشد و در ضمن ایستگاههای ساخته شده در خطوط ۶ و ۷ مترو در دو دوره یاد شده را تکمیل و بهره برداری برساند.

مدیریت شهری تهران باید توجه داشته باشد که به هیچ عنوان نباید قبل از تکمیل، اتمام و بهره برداری خطوط و ایستگاههای مترو تهران، منابع مالی و احتمالاً منابع ناشی از فاینانس را درگیر خطوط جدید کند،  بالاخص خط ۱۰ مترو که به جز کلنگ زنی در دوره قبلی هیچ گونه اقدامی برای آن نشده و نیازمند مطالعه دقیق تر و اجرای آن در مراحل بعدی است.

با درک شرایط اقتصادی کشور و محدودیت منابع،‌ آنچه مهم است این که دولت برای جبران کاستی های ناشی از عملکردها در دوره پنجم مدیریت شهری در حوزه ساخت و توسعه ناوگان ریلی باید از شهرداری تهران برای بازسازی ناوگان و تامین واگن های ساخت داخل به منظور رسیدن به اهداف مدنظر در ۱۴۰۴ مجدانه حمایت کند.

ناگفته پیداست که هر چقدر دولت برای اجرای اولویت های مدیریت شهری در بازسازی و توسعه ناوگان، تکمیل و بهره برداری خطوط ایستگاهها دخالت کند به همان میزان مدیریت شهری خواهد توانست سریع تر وارد فاز توسعه خطوط جدید و افزایش شبکه در نقاط مختلف و توزیع عادلانه امکانات حمل و نقل عمومی و پاک کلانشهر شود.

این رضایت بخش نیست که سهم ناوگان مترو تهران از کلانشهر با روزانه ۱۸ میلیون سفر، فقط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سفر باشد و لذاست که باید برای افزایش سهم مترو، همه دستگاههای مسئول با تمام توان پشتیبان مدیریت شهری باشند.

این پیام خوشایندی به مردم نیست که شهرداری، تحول مدیریتی در مترو تهران(هلدینگ و بهره برداری) را به اولویت آخر خود در تغییرات موکول کند؛ اگر توسعه مترو اولویت شهرداری است که صدالبته همین خواهد بود، باید هر چه سریع تر این اتفاق رقم بخورد و این دو شرکت از روزمرگی فاصله بگیرند.

انتهای پیام


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا