اجتماعی

چرا پرونده‌های کلاهبرداری بازار رمز ارزها به نتیجه نمی‌رسد؟

چرا پرونده‌های کلاهبرداری بازار رمز ارزها به نتیجه نمی‌رسد؟

– اخبار اجتماعی –

علیرضا طباطبایی هاشمی؛ وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران درباره روش‌های کلاهبرداری از طریق رمز ارزها اظهار کرد: یکی از مباحث بسیار مهم و پرونده‌های زیادی که طی چند سال اخیر به عنوان جرائم رایانه‌ای مطرح شده، موضوع کلاهبرداری‌هایی است که در فضای مجازی اتفاق میفتد.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری رمز ارز یکی از دسته‌های کلاهبرداری در فضای مجازی هست، گفت: یکی از ویژگی‌های رمز ارزها سخت بودن شناسایی مالک یک وَلِت (وَلِت همان کیف پول دیجیتال در دنیای کریپتو (به انگلیسی Crypto Wallet) ابزاری است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با شبکه‌های بلاکچین ارتباط برقرار کنند و برای ارسال و دریافت بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از آن‌ها استفاده کنند) است که پول برای آن واریز می‌شود.

این وکیل سایبری افزود: این چالش اساسی باعث می‌شود که بسیاری از پرونده‌های رمز ارزی به نتیجه نرسد؛ یعنی ما از طریق تتر، بیت‌کوین و … به خواسته شخص کلاهبردار ارز دیجیتالی را به ولت آن شخص واریز می‌کنیم، که از این روش نمیتوان ثابت کرد این رمز ارز به ولت شخص واریز شده است.

چرا کلاهبردار رمز ارزها می‌تواند از مجازات فرار کند؟

طباطبایی با بیان اینکه همین موضوع باعث فرار شخص کلاهبردار از مجازات می‌شود، گفت: شخص کلاهبردار به راحتی ادعا می‌کند که این وَلِت برای من نیست و اثبات آن اقدامی بسیار سخت است.

وکیل رمز ارزها بیان کرد: از آن‌جایی که ویژگی تراکنش‌های حوزه بلاک چین ‌و رمز ارزی به گونه‌ای است که امکان انتصاب یک وَلِت به شخصی دیگر به راحتی امکان‌پذیر نیست، پرونده با قرار منع تعقیب مختومه خواهد شد.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه باید روش‌های مورد استفاده این کلاهبرداران را بشناسیم و‌ بدانیم که به چه طریقی ممکن است قربانی شویم، گفت: یکی از روش‌های بسیار شایع پیام‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی از طریق برخی اشخاص با شماره‌های خارجی برای فرد ارسال می‌شود. به نظر می‌رسد این کلاهبرداران خارجی متوجه شده‌اند که می‌توان بسیاری از اشخاص را در کشور ما قربانی کنند و پول آن‌ها به سرقت برود.

“کلاهبردار بزرگ ارز دیجیتال” در پایتخت بازداشت شد

وی ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع می‌تواند تحریم‌هایی باشد که علیه کشور ما رخ می‌دهد، چراکه منجر می‌شود دستگاه قضایی ما نتواند موضوع را در کشورهای خارجی پیگیری کند ‌‌و نتیجه لازم برای مجازات شخص و‌ برگرداندن پول به حساب قربانی را به کار گیرد.

به گفته این وکیل سایبری، افراد در این روش با چهره موجه به صفحات هموطنان در فضای مجازی پیام‌هایی را ارسال می‌کنند و با تبلیغ، قصد مشارکت افراد را در سایت‌های مختلف دارند تا این پیشنهادها نظر مخاطب را جلب کند.

از این طریق کلاهبرداران بازار رمز ارزها را بشناسید

طباطبایی با بیان اینکه بسیاری از آن‌ها به زبان فارسی اقدام به ارسال پیام می‌کنند و متن پیام خود را از طریق مترجم به فارسی تبدیل می‌کنند، گفت: بسیاری از اشخاص به خاطر خارجی بودن، ظاهر موجه پروفایل فرد، شماره خارجی آن و… جذب می‌شوند و با وعده‌های دروغ کلاهبرداران مبلغی از سرمایه خود را تبدیل به رمز ارز و ارسال به وَلِت اشخاص می‌کنند.

وی بیان کرد: یک دسته دیگر از این کلاهبرداری‌ها توسط اشخاصی صورت می‌گیرد که در تلگرام کانالی را فعال و در آن ادعا می‌کنند که پشتیبانی یک ولت هستند و چون بسیاری از هموطنان کار با وَلِت را بلد نیستند، اقدام به برقراری ارتباط با این افراد می‌کنند که متاسفانه به ولت افراد دسترسی پیدا می‌کنند و این امر منجر به تخلیه وَلِت افراد می‌شود.

این وکیل سایبری گفت: در نهایت برخی افراد نیز تحت عنوان بازارگردانی قربانیان را جذب می‌کنند و نسبت به ترید (Trade) یا همان معامله‌گری یک مفهوم اقتصادی به معنای خرید و فروش کالا و خدمات است.) رمز ارز و … ادعا می‌کنند تا با کسب اعتماد مخاطب، یا وَلِت شخص را در اختیار میگیرند و یا کاری می‌کنند که فرد پول خود را از طریق رمز ارز به ولت کلاهبردار واریز کند تا کلاهبرداران برای مخاطب خرید و فروش رمز ارز و … انجام دهند.

وی گفت: برخی اوقات ظرف چند روز پول خوبی را هموطنان از طریق خرید و فروش و‌ مشاوره این افراد کسب می‌کنند، اما با گذشت چند روز پیامی برای آن‌ها ارسال می‌شود که تمامی پول خود را باخته‌اید و به خاطر یک معامله‌ پول شما از دست رفته است.

طباطبایی اضافه کرد: رسیدگی به پرونده‌های رمز ارز بسیار تخصصی است و نیاز به این دارد که تسلط کامل به حوزه بلاک‌چین (blockchain یکی از فناوری‌های جدید و به روز دنیا در زمینه ارزهای دیجیتال بوده که به معنای زنجیره‌ای از اطلاعات دیجیتالی است که درون بلاک‌هایی از یک زنجیره ذخیره می‌شود. در بلاک‌های یک بلاکچین اطلاعات مختلفی از جمله سوابق معاملات ذخیره شده که همین امر سبب در امان ماندن اطلاعات می‌شود) داشته باشید؛ چراکه امکان پیگیری و‌ ردیابی شخص کلاهبردار اگر وجود داشته باشد تنها توسط متخصصان حوزه بلاک‌چین انجام می‌شود که تسلط کافی به این حوزه و شناسایی و ردیابی داشته باشند.

نکاتی برای عدم مالباخته شدن در بازار رمز ارزها

این وکیل رمز ارزها افزود: توصیه می‌شود اگر هموطنان قصد انجام معاملات رمز ارزی دارند، با تسلط کامل بر دانش فناوری بلاک‌چین وارد این حوزه شوند و تمامی تراکنش‌های رمز ارزی خود را در صرافی‌های داخلی رسمی انجام دهند و یک کیف پول در صرافی ایرانی باز کنند.

وی ادامه داد: در فضای تلگرام به هیچ ‌عنوان نباید در مورد تراکنش‌های رمز ارزی مذاکره کرد، چراکه قابلیت حذف ۲ طرفه پیام‌ها باعث‌می‌شود که فرد نتواند توافقات، مذاکرات و … را بعد از کلاهبرداری اثبات کند و افراد را باید به سمت پیام‌رسان‌های داخلی هدایت کنید و اگر این شرایط فراهم نبود، در پیام‌رسان واتس‌آپ مراجعه کرد تا شماره تماس فرد را داشته باشید.

این وکیل سایبری گفت: در واتس‌آپ به شماره تلفن‌های خارجی نباید اعتماد کرد و اگر فردی با شماره تماس خارجی پیام داد، اقدام به همکاری نکنید.

طباطبایی با بیان اینکه با افراد باید در فضای پیام‌رسان‌های داخلی متن مذاکرات را ثبت کرد و تمامی تعهدها همانند یک قرارداد در این پیام‌رسان ثبت می‌شود و نباید به افراد به راحتی اعتماد کنید گفت: قبل از هرگونه اقدام کلاهبرداری باید با وکیل مشورت و هویت فرد را بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا