علمی و فناوری

«چشم مرکب چین»، بزرگترین شبکه رادار رصدی جهان

«چشم مرکب چین»، بزرگترین شبکه رادار رصدی جهان

هدف فاز دوم این پروژه با مساحت بیش از ۲۰ هکتار، ساخت ۲۵ رادار با محل عبور تشعشع آنتن ۳۰ متری تا سال ۲۰۲۵ است. پس از تکمیل، این پروژه قوی‌ترین عملکرد جامع در جهان را برای کاوش اعماق فضا، شبکه رادار اکتشافی، امکان شناسایی سیارک‌ها در ده‌ها میلیون کیلومتری را فراهم می‌کند و پشتیبانی مهمی برای دفاع چین در برابر جلوگیری از برخورد سیارک نزدیک به زمین و تحقیقات علمی سیاره‌ای فراهم خواهد کرد.

برخورد سیارک‌ها یکی از بزرگترین تهدیدها برای زمین است و رادار اکتشاف در اعماق فضا یک ابزار دفاعی مهم در برابر آن‌ها است. پروژه «چشم مرکب چین» به رهبری مؤسسه فناوری پکن، قصد دارد گسترده‌ترین شبکه رادار رصدی جهان را در چونگ کینگ بسازد.

ساخت این پروژه دارای سه فاز است. فاز اول، متشکل از چهار رادار با محل عبور تشعشع آنتن ۱۶ متری است که چین ساخت آن را در ماه دسامبر در منطقه جدید لیانگ‌جیانگ، چونگ کینگ به پایان رساند و اولین تصویر راداری زمینی سه‌بعدی چین از دهانه‌های ماه را ثبت کرد. انتظار می‌رود فاز سوم تعداد واحدهای رادار پروژه «چشم مرکب چین» را به بیش از ۱۰۰ واحد برساند.

پروفسور «ژنگ تائو» از مؤسسه فناوری پکن گفت: این پروژه را می‌توان به عنوان یک پیشرفت در فناوری رادار در نظر گرفت. چشم مرکب چین از چشم‌های کوچک بسیاری تشکیل شده است که با پردازش سیگنال‌ها از طریق سیستمش برای دستیابی به رصد از راه دور با هم کار می‌کنند. به طور مشابه، «چشم مرکب چین» شامل واحدهای راداری متعددی است که برای دستیابی به مشاهدات هم افزایی، شکستن محدودیت‌های قدرتی و امکان کاوش در اعماق فضا در فواصل دورتر، با هم کار می‌کنند.

هر واحد رادار «چشم مرکب چین» دارای محل عبور تشعشع آنتن، فرستنده و گیرنده مستقل است و از طریق پیوندهای توزیع همزمان و یک زیرسیستم الگوریتم کنترل هوشمند به یکدیگر متصل می‌شوند و رصد از راه دور با رادارهای محل عبور تشعشع آنتن کوچک را تحقق می‌بخشند.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا