اردبیل

چند نرخی کردن ارز سبب ایجاد رانت و فساد شد/ لزوم حذف هوشمندانه ارز ۴۲۰۰ تومانی

محمد حسن‌زاده صبح امروز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری یولن در اردبیل اظهار کرد: تجربه قبلی اقتصاد ایران و سایر کشورها که سیاست چند نرخی و وجود ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنار نرخ ارز آزاد را داشته‌اند، همواره نشانگر آن بوده که این سیاست به اهداف خود نرسیده و سبب ایجاد رانت و فساد شده است.

وی افزود: سیاست دستوری به هیچ عنوان در اقتصاد و تعیین نرخ برای ارز کارساز نبوده و به همین دلیل سیاست گذشته در چند نرخی کردن ارز از اساس یک کار اشتباه بود که باعث ایجاد فساد شد، بی آنکه به اهداف خود رسیده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: اهدافی همانند ارزان شدن کالاهای اساسی و رفاه مردم به هیچ عنوان با این سیاست به نتیجه‌ای نرسید چرا که تحقق این امر نیازمند نظارت‌های فوق‌العاده وسیع است که عملا اجرای آن سطح از نظارت امکان پذیر نیست.

حسن زاده با اشاره به لزوم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد: بدون شک برای بهبود اوضاع و وضعیت اقتصاد ایران، نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی باید بدون هیچ‌گونه تعارفی حذف شود و دولت می‌تواند از کانال‌های دیگر برای حمایت از مردم در جهت تامین کالاهای اساسی استفاده کند.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل ادامه داد: از آنجایی‌که سیاست چند نرخی در طول این مدت نتوانست به اهداف خود برسد، لذا اصولا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید تاثیر منفی در اقتصاد داشته باشد اما روند اجرای حذف آن باید کاملا به صورت هوشمندانه انجام گیرد.

حسن زاده با اشاره به راهکارهای موجود برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بیان کرد: در حال حاضر شرایط عادی بر اقتصاد کشور حاکم نیست، لذا راهکارهای پیشنهادی برای این شرایط متفاوت‌تر است. در شرایط عادی شاید پرداخت یارانه نقدی به مردم بهترین راهکار باشد اما در شرایط فعلی که در جنگ اقتصادی هستیم ممکن است سیستم کوپنی یا کارت‌های اعتباری مناسب‌تر باشد.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین موضوعی که باید در نظر گرفت این است که هر سیاستی که اتخاذ شود باید یک سیاست کوتاه مدت باشد و سیاست‌گذار بداند که این یک وضعیت کوتاه مدت است و باید در بلند مدت دستکاری در سیستم قیمت‌ها قطع شود، چرا که دستکاری در سیستم قیمت‌ها اثر منفی در اقتصاد دارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر قرار باشد که روند تورمی ادامه‌دار باشد، احتمالا به غیر از سالهای ابتدایی اجرای این سیاست در سال‌های بعدی اثرات تورمی آن، اثرات اولیه را از بین ببرد، پس بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید برای یک بازه بلند مدت راهکارهای بلند مدت همچون کنترل تورم در دستور کار باشد.

وی در خصوص آثار این اقدام در بازار ارز گفت: اصولا به لحاظ منطقی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نباید تاثیر خاصی در بازار ارز داشته باشد اما اگر تاثیری هم بگذارد، اثر منفی ندارد و ممکن است حتی اثر مثبتی داشته باشد، چون که تقاضای ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافته و دولت میزان پرداختی کمتری خواهد داشت و در صورت تغییر نیز تغییر رو به پایین امکان دارد اما قابل توجه نخواهد بود.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا