چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری ۱۸ موزه فعال دارد

چهارمحال و بختیاری ۱۸ موزه فعال دارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده استان چهارمحال وبختیاری به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی استان ، محمد اسلامی فارسانی روز شنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر تأکید کرد: از این تعداد ۱۲ موزه به‌صورت دولتی و پنج موزه از طریق بخش خصوصی و مشارکی فعالیت می‌کند

او افزود: در مجموعه تاریخی فرهنگ قلعه چالشتر شهرکرد شِش موزه دولتی شامل موزه‌های “کار و زندگی”، “آثار سنگ”، “صنعت”، “اتاق نقاشی” و “حمام” فعال و آثار این موزه‌ها متعلق به دوران مختلف تاریخی است.

اسلامی تصریح کرد: در موزه دولتی باستان‌شناسی شهرکرد (حمام پرهیزکار) آثاری از دوران پیش از تاریخ و دوران تاریخی به‌نمایش گذاشته شده است.

او یادآور شد: در قلعه دزک شهرستان کیار موزه‌های دولتی “پوشاک” و “سنگ” قرار دارد که شامل پوشش و لباس‌های مردان و زنان چهارمحال و بختیاری در دوران مختلف تاریخی است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در موزه دولتی مشروطه جونقان واقع در قلعه سردار اسعد بختیاری آثاری از دوران مشروطه و حضور بختیاری‌ها در این نهضت در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

او گفت: موزه دولتی دفاع‌مقدس چهارمحال و بختیاری بیانگر رشادت‌ها و ایثارگری‌های مردم چهارمحال و بختیاری در هشت سال جنگ تحمیلی است.

اسلامی تأکید کرد: موزه دولتی حیات‌وحش اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری آثاری شامل نمونه‌های جانوری و گیاهی استان را به نمایش گذاشته است.

او افزود: در موزه دولتی گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری دستاوردهای اداره‌کل آموزش و پرورش استان در معرض دید عموم قرار دارد.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: موزه های خصوصی و مشارکتی استان شامل موزه‌های “صنعت فرخ‌شهر”، “مردم‌شناسی فرخ‌شهر”، “مردم‌شناس پُل مصلی بروجن”، “مردم‌شناسی بهرامی بروجن” و “مردم‌شناسی طاهری بروجن” است.

او یادآور شد: آثار به‌نمایش درآمده در این موزه‌ها حکایت از فرهنگ و تمدن شهرهای فرخ‌شهر و بروجن در دوران مختلف تاریخ دارد.

اسلامی اضافه کرد: به‌منظور ارتقای وضعیت معرفی فرهنگ، تمدن و تاریخ چهارمحال و بختیاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آماده همکاری با تمامی دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، شرکت‌های دولتی و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی این استان برای ایجاد موزه در بناهای تاریخی، پیگیری صدور مجوزهای لازم و پرداخت تسهیلات مورد نیاز است.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا