علمی و فناوری

چه خبر از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک؟

چه خبر از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک؟

براساس گزارش وال استریت ژورنال، اسپیس ایکس پیش‌بینی کرده بود که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سال ۲۰۲۲ می‌تواند ۱۲ میلیارد دلار درآمد داشته باشد و مشترکان آن از مرز ۲۰ میلیون کاربر عبور می‌کند. اما اسناد مربوطه نشان می‌دهد سال گذشته میلادی درآمد اسپیس ایکس از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تنها ۱.۴ میلیارد دلار بوده و این شرکت حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد کمتری نسبت به آنچه پیش‌بینی کرده بود، به‌دست آورده است.

براساس اسناد مشاهده شده توسط وال استریت ژورنال، استارلینک یعنی سرویس اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس، سال گذشته میلادی ۱.۴ میلیارد دلار درآمد داشته است. طبق این گزارش، چنین رقم درآمدی حدود ۲۲۲ میلیون دلار از درآمد سال ۲۰۲۱ بیشتر است، اما کماکان ۱۱ میلیارد د لار کمتر از رقم پیش‌بینی شده اولیه است.

استارلینک در سال گذشته میلادی تنها ۱.۴ میلیارد دلار درآمد داشته است

گفتنی است گزارش وال استریت ژورنال دقیقاً در همان روزی منتشر می‌شود که «جاناتان هافلر»، مدیر اجرایی اسپیس ایکس در کنفرانسی اعلام کرد که این شرکت دیگر در تولید آنتن‌های ماهواره‌ای استارلینک دچار ضرر و زیان نمی‌شود و این پروسه برای آنها سودآوری خوبی دارد. اما مستندات مشاهده شده توسط وال استریت ژورنال، نشان می‌دهد که اسپیس ایکس نتوانسته به آرمان‌های مالی خود دست پیدا کند. باوجودی که این شرکت در سه ماهه اول ۲۰۲۳ موفق به کسب سود شد، اما درنهایت نتوانسته است به هدف‌گذاری‌ها و پیش‌بینی‌های قبلی برسد.

در سال ۲۰۱۵ و در جلسه مربوط به سرمایه‌گذاران، پیش‌بینی شده بود که استارلینک در سال ۲۰۲۲ به درآمد ۱۲ میلیارد دلاری و ۷ میلیارد سود عملیاتی دست پیدا می‌کند. اسپیس ایکس همچنین پیش‌بینی کرده بود که تا پایان سال ۲۰۲۲، تعداد مشترکین استارلینک از مرز ۲۰ میلیون کاربر عبور می‌کند. این در حالی است که تا پایان سال گذشته، استارلینک تنها حدود یک میلیون کاربر فعال داشت. تا ماه می ۲۰۲۳ این عدد به حدود ۱.۵ میلیون کاربر رسید.

در اکتبر ۲۰۲۲ نیز ایلان ماسک طی توییتی اعلام کرد استارلینک برای حفظ خدمات خود، رقمی درحدود ۲۰ میلیون دلار در ماه هزینه می‌کندو درنهایت باید دید در ادامه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس به چه سمت‌وسویی حرکت می‌کند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا