اخبار تکنولوژی

چه فناوری‌هایی که در نمایشگاه “CES ۲۰۲۲” ارائه خواهد شد؟

نمایشگاه “CES ۲۰۲۲” که افراد بسیاری در سراسر جهان منتظر آن هستند، قرار است به زودی برگزار شود اما نمایشگاه امسال کمی متفاوت به نظر می‌رسد.

با توجه به این که نمایشگاه CES سال گذشته به دلیل شیوع کووید-۱۹ کاملا دیجیتالی برگزار شد، همه غرفه‌داران و شرکت‌کنندگان منتظر بازگشت به سالن‌های وسیع مرکز همایش لاس وگاس در سال ۲۰۲۲ بودند. امسال حتی ساختمان جدیدی وجود دارد که نوآوری‌های فهرست شده در حال گسترش غرفه‌دارانی مانند “جنرال موتورز”(General Motors)، “بی ام و”(BMW) و “هیوندای”(Hyundai) را به نمایش خواهد گذاشت. باید توجه داشت که یک مهمان ناخوانده نیز ظاهر شده که سویه “اُمیکرون” است.

با توجه به افزایش تعداد موارد ابتلا به اُمیکرون در هفته پیش از کریسمس، موارد لغو نیز افزایش یافت. همچنین این نمایشگاه به جای هشتم ژانویه، یک روز زودتر از موعد اصلی یعنی در هفتم ژانویه به پایان خواهد رسید.

در عرض چند روز، غول‌های بزرگ فناوری مانند “مایکروسافت”(Microsoft)، “آمازون”(Amazon)، “فیسبوک”(Facebook) و “گوگل”(Google) همگی کنار رفتند اما CES ۲۰۲۲ هنوز در حال آماده‌سازی برای برگزاری است. بیشتر غرفه‌داران باقی مانده‌اند و حتی بسیاری از شرکت‌هایی که غرفه‌های حضوری خود را لغو کرده‌اند، همچنان محصولات جدید را از راه دور به نمایش می‌گذارند.

در این گزارش، به بررسی محصولاتی می پردازیم که در نمایشگاه امسال قرار است رونمایی شوند.

محاسبات

نمایشگاه CES، سالانه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری برای حوزه محاسبات است. با توجه به این که “انویدیا”(Nvidia)، “اینتل”(Intel) و “ای‌ام‌دی”(AMD) همگی برای کنفرانس‌های مطبوعاتی جذابی آماده شده‌اند، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که نمایشگاه سال ۲۰۲۲ تفاوتی با نمایشگاه‌های سال‌های پیش نداشته باشد. شایعات زیادی در مورد عرضه‌ نسل‌های بعدی پردازنده‌ها و گرافیک‌های این سه شرکت بزرگ وجود دارد و علاقمندان منتظر به‌روزرسانی تراشه‌ها خواهند بود.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه "CES ۲۰۲۲" ارائه خواهند شد

به ویژه می‌توان به ورود پیش‌بینی‌شده اینتل به فضای گسسته GPU با فناوری “Arc Alchemist” اشاره کرد که در نهایت می‌تواند حرکتی را در انحصار دوگانه فروش وارد کند و گزینه‌های بیشتری را برای کسانی فراهم آورد که از ارتقای رایانه‌های شخصی خود در سال ۲۰۲۲ ناامید هستند.

همچنین انتظار می‌رود که تولیدکنندگان لپ‌تاپ نیز با قدرت کامل ظاهر شوند. معمولا دهها نوع لپ‌تاپ و لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی را می‌بینیم که در نمایشگاه CES معرفی می‌شوند و محصول شرکت‌هایی مانند “دل”(Dell)، “ایسوس”(Asus)، ” اِچ‌پی”(HP) و “لنوو”(Lenovo) یا سایر شرکت‌ها هستند و همگی با جدیدترین عناصر داخلی‌ و جذاب‌ترین طراحی‌ها به ‌روزرسانی شده‌اند.

ممکن است شاهد پیش‌نمایش چندین طرح آزمایشی دیگر در نمایشگاه CES امسال باشیم. فناوری‌هایی مانند نمایشگرهای تاشو، فناوری نسل بعدی پنل‌ها و مواردی از این دست، محصولاتی هستند که آنها را فقط می‌توان در نمایشگاه CES دید.

محصولات سمعی بصری

در نمایشگاه امسال، محصولات بیشتری از شرکت‌هایی مانند “ال‌جی”(LG)، “سامسونگ”(Samsung)، “سونی”(Sony) و “تی‌سی‌ال”(TCL) خواهیم دید که سیستم‌های خود را بیش از هر زمان دیگری پیش می‌برند و هدف‌شان این است که همه چیز را بهتر از همیشه در کنار یکدیگر به کار بگیرند. تلاش آنها می‌تواند تجربیات بهتری را برای کاربر نهایی به ارمغان بیاورد.

از جنبه فنی باید منتظر خبرهای بسیاری در مورد تلویزیون‌های “اُال‌ای‌دی نقطه کوانتومی”(QD-OLED) باشیم. این یک فناوری ترکیبی است که ظاهرا بهترین کیفیت تلویزیون‌های OLED را ارائه می‌دهد و روشنایی بهتر و کاهش خطر سوختن تصویر را در بر دارد.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه "CES ۲۰۲۲" ارائه خواهند شد

اگر این فناوری بتواند انتظارات را برآورده کند، ارزش بسیاری خواهد داشت زیرا روشنایی و سوختن تصویر تنها عرصه‌ای هستند که تلویزیون‌های QLED سنتی به واسطه آنها هنوز نسبت به OLED برتری دارند. فناوری QD-OLED، کیفیت تصویر را به تلویزیون‌های معمولی می‌افزاید اما از سوی دیگر می‌تواند برای صفحه نمایش رایانه‌ها نیز بسیار مهم باشد.

فناوری QD-OLED، به سازندگان نمایشگرها امکان می‌دهد تا از زیرپیکسل‌های سفید اضافی که تلویزیون‌های OLED سنتی برای بهبود روشنایی استفاده می‌کنند، بی‌نیاز شوند اما این امر در صفحه‌نمایش‌های کوچک‌تر، به قیمت از دست رفتن وضوح جزئیات کوچک تمام خواهد شد.

خانه هوشمند

نمایشگاه CES می‌تواند نقطه صفر محصولات هوشمند خانگی باشد. اگر این محصولات، متصل به اینترنت، نوآورانه و جالب باشند، احتمالا می‌توان آنها را در قسمتی از نمایشگاه دید. به نظر می‌رسد که در نمایشگاه امسال، تاکید ویژه‌ای بر دستگاه‌های متمرکز بر حریم خصوصی وجود دارد که از داده‌های کاربران محافظت می‌کنند و همچنین دستگاه‌هایی که به محافظت از خانه کاربران خود می‌پردازند.

چنین دستگاه‌هایی، بیشتر از همیشه تولید می‌شوند تا به محافظت بهتر از کاربر بپردازند؛ خواه به شکل شاترهای نصب‌شده روی لنزهای دوربین و خواه به صورت نویزی که مانع از گوش دادن افراد ناخوانده به دستیاران هوشمند می‌شوند.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه "CES ۲۰۲۲" ارائه خواهند شد

همچنین می‌توان انتظار داشت که مجموعه‌ای از جاروبرقی‌های رباتیک هوشمند و دستگاه‌های مراقبت از نوزاد ارائه شوند تا به والدین کمک کنند که هر شب چند دقیقه بیشتر بخوابند. همه شرکت‌های اصلی از جمله سامسونگ و ال‌جی، در این زمینه ظاهر می‌شوند.

بازی‌های ویدئویی

وقتی صحبت از بازی‌های ویدیویی به میان می‌آید، نمایشگاه CES معمولا مکان مناسبی برای تماشای محصولات مربوط به این حوزه است. این نمایشگاه مملو از لوازم جانبی رایانه‌های شخصی، از کیبورد گرفته تا هدست است.

امسال می‌توان انتظار بیشتری از نمایشگاه CES داشت اما احتمالا تاکید بر نمایشگرهایی که می‌توانند کنسول‌های نسل کنونی و جدیدترین مجموعه کارت‌های گرافیک را بهتر پشتیبانی کنند، بیشتر است. شرکت‌ها احتمالا امسال با قدرت کامل و به همراه نمایشگرهای مقرون‌به‌صرفه‌تری ظاهر می‌شوند که می‌توانند وضوح “۴کی” (۴K) را به میزان بالاتری به نمایش بگذارند.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه "CES ۲۰۲۲" ارائه خواهند شد

این همه چیزی نیست که امسال باید انتظار داشته باشیم. جهان بازی‌های ویدیویی در حال حاضر، غرق دریایی از نوآوری‌های فناوری است. انتظار می‌رود که در نمایشگاه امسال، شرکت‌هایی را ببینیم که از کنسول “استیم دک”(Steam Deck) به همراه رایانه‌های دستی استفاده می‌کنند. نمایشگاه‌های گذشته CES شاهد ارائه نسخه‌های ابتدایی این دستگاه‌ها بوده‌اند اما این بار می‌توانیم شاهد رقابت واقعی باشیم.

واژه‌هایی مانند “متاورس”(Metaverse) و “بلاکچین”(Blockchain) نیز در نمایشگاه امسال مطرح خواهند بود.

تلفن همراه

نمایشگاه CES هرگز یک رویداد بزرگ برای ارائه تلفن همراه نبوده است اما این بدان معنا نیست که فناوری‌های مورد علاقه دوستداران تلفن همراه اصلا در آن ارائه نمی‌شود. بزرگ‌ترین مورد در این زمینه، مدل “سامسونگ گلکسی اس ۲۱ FE” یا(Samsung Galaxy S۲۱ FE) است که در مورد آن بسیار صحبت شده و با تاخیر طولانی مواجه شده است. پس از نزدیک به یک سال تاخیر به دلیل کمبود تراشه، بالاخره عرضه این مدل مقرون به صرفه و محبوب سامسونگ، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد. مدل “S۲۰ FE” در سال گذشته، محبوبیت خود را به دلیل تعادل میان مقرون به صرفه بودن و ویژگی‌های برتر نشان داد و به نظر می‌رسد که این موارد برای S۲۱ FE نیز صادق باشند.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه "CES ۲۰۲۲" ارائه خواهند شد

همچنین، احتمالا شاهد رونمایی از تلفن‌های همراه جی۵ جدید شرکت‌هایی مانند تی‌سی‌ال، “اچ‌ام‌دی”(HMD) و شاید “موتورولا”(Motorola) خواهیم بود. خود این تلفن‌های همراه نسبت به تمایل عمومی برای دسترسی بیشتر به جی۵، کمتر برای مصرف‌کنندگان جالب‌ هستند.

پیشرفت بزرگ دیگری که در CES ۲۰۲۲ شاهد آن هستیم، شرکت‌های بیشتری هستند که لوازم جانبی شارژ “نیترید گالیوم”(GaN) خود را به نمایش می‌گذارند. شارژرهای نیترید گالیوم می‌توانند سرعت شارژ فوق‌العاده سریعی را ارائه دهند. شرکت‌هایی را در سراسر فضای فناوری تلفن همراه دیده‌ایم که این شارژرها را پذیرفته‌اند و در CES نیز انتظار داریم محصولات جدیدی را از شرکت‌های “انکر”(Anker)، “بلکین”(Belkin) و سایر نام‌های کمتر شناخته‌ شده ببینیم.

همچنین، امید است که شاهد پیشرفت‌های دیگری در فناوری صفحه نمایش تاشو باشیم که در محصولات شرکت‌هایی مانند “اوپو”(Oppo) دیده می‌شوند و گامی به سوی ارائه صفحه نمایش‌ راحت‌تر به شمار می‌روند.

خودروهای الکتریکی

خودروهای الکتریکی دیگر فقط یک تازگی برای شرکت‌های برجسته فناوری و دوست‌داران محیط‌ زیست به شمار نمی‌روند. هیوندای با مدل “Ioniq ۵”، “مرسدس”(Mercedes) با مدل “EQS” و “فورد”(Ford) با مدل “F-۱۵۰ Lightning”، خود را در این زمینه ثابت کرده‌اند. بنابراین در CES ۲۰۲۲ انتظار بیشتری وجود دارد.

فناوری‌هایی که در نمایشگاه "CES ۲۰۲۲" ارائه خواهند شد

شاید مهم‌تر از همه، جنرال موتورز باشد که قرار است از خودروی تمام الکتریکی خود موسوم به “سیلورادو”(Silverado) رونمایی کند. این خودرو، رقیبی آشکار برای F-۱۵۰ Lighting شرکت فورد و “R۱T” شرکت “ریویان”(Rivian) به شمار می‌رود و اگر شرکت “تسلا”(Tesla) بتواند یکی از این خودروها را بسازد، از “سایبرتراک”(Cybertruck) افسانه‌ای رونمایی خواهد کرد.

همچنین، احتمال می‌رود که شاهد ارائه نمونه‌های ابتدایی خودروهای جدید شرکت‌های “کرایسلر”(Chrysler)، هیوندای و تولد یک برند جدید ویژه خودروهای الکتریکی موسوم به “توگ”(TOGG) باشیم.

اگرچه هنوز باید انتظار تکامل بیشتری را داشته باشیم اما خودروهای خودران که یکی دیگر از پایه‌های اصلی نمایشگاه CES به شمار می‌روند نیز وارد بازار خواهند شد. ابرشرکت‌های حوزه فناوری مانند “کوالکام”(Qualcomm)، “اپتیو”(Aptiv) و انویدیا، اصلاحاتی را در مؤلفه‌ها و الگوریتم‌هایی به نمایش می‌گذارند که استفاده از فناوری خودران را ایمن‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر می‌کنند اما هنوز دقیقا در دسترس نیستند.

۴۶

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا