علمی و فناوری

چیزی که در آینده نزدیک از نفت ارزشمندتر خواهد شد

چیزی که در آینده نزدیک از نفت ارزشمندتر خواهد شد

اغلب از نفت، زمین و مذهب به‌عنوان سه عامل مهم برای سیاست‌های جهانی و جنگ‌ها یاد می‌شود. حالا «پت گلسینگر»، رئیس اینتل ادعا کرده است که نیمه هادی‌ها نیز به این لیست اضافه خواهند شد و در پنج دهه آینده، اهمیت بیشتری نسبت به مکان ذخایر نفت خواهند داشت.

گلسینگر در گفت‌وگو با CNN در مجمع جهانی اقتصاد، خاطرنشان کرد که مکان ذخایر نفتی در ۵۰ سال گذشته ژئوپلیتیک را تعریف کرده است، اما در نیم قرن آینده یک عامل مهم‌تر وجود خواهد داشت. مدیرعامل شرکت توضیح داد: «اینکه زنجیره‌های تأمین فناوری کجا هستند و نیمه‌هادی‌ها کجا ساخته می‌شوند.»

سرمایه‌گذاری‌های اینتل روی نیمه هادی

اینتل علاوه بر کارخانه‌های خود در اورگان، نیومکزیکو و آریزونا، درحال ایجاد کارخانه جدیدی در اوهایو است و همچنین قصد دارد تا فعالیت‌های بین‌المللی خود را در کشورهایی ازجمله ایرلند، مالزی، آلمان و ایتالیا گسترده‌تر کند. این شرکت اعلام کرد که درحال سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری روی دو کارخانه آمریکایی و ۹۰ میلیارد دلار روی کارخانه‌های جدید اروپایی است.

گلسینگر می‌گوید که این سرمایه‌گذاری نه‌تنها به سود اینتل خواهد بود، بلکه برای «جهانی‌سازی حیاتی‌ترین منبع آینده جهان» نیز ضروری است.

کمبود نیمه هادی ناشی از همه‌گیری کرونا تقریباً بر هر محصولی که دارای یک تراشه است، ازجمله وسایل نقلیه تأثیر گذاشته. این امر باعث شده است تا ایالات متحده یک قانون ۲۸۰ میلیارد دلاری تحت عنوان Chips and Science Act تنظیم کند که ۵۲ میلیارد دلار از آن صرف کمک به سازندگان تراشه می‌شود. گلسینگر در این رابطه گفت:

«اگر از بحران کووید و این ماجراجویی چندساله‌ای که در آن بوده‌ایم، یک چیز یاد گرفته باشیم، این است که در زنجیره تأمین خود به انعطاف‌پذیری نیاز داریم.»

مدیرعامل اینتل می‌گوید که شرکت او و سایرین اکنون منتظر هستند تا وجوه حاصل از قانون تصویب‌شده، تزریق شود؛ چیزی که انتظار دارد در سال جاری اتفاق بیفتد.

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا