علمی و فناوری

چین در یک قدمی رسیدن به اینترنت ۶G

چین در یک قدمی رسیدن به اینترنت ۶G

سوییچ نوری گذر سیگنال های نوری از یک مکان به مکان دیگر بدون تبدیل آن به سیگنال های الکتریکی است. این فرایند گامی لازم در فناوری معاصر به حساب می آید.

فرایند مذکور در شبکه های ارتباطی بسیار حیاتی است و تضمین می کند که اطلاعات فقط به کاربران مورد نظر می رسد. خواه برقراری یک تماس با استفاده از برج مخابراتی یا خواه ارسال محتوا با سرعت بالا در ارتباط پهنای باند باشد، سوییچ نوری تضمین می کند داده صحیح منتقل می شود.

بیشتر بخوانید:‌

  • اختراع یک سیستم پهپادی متفاوت در ژاپن

  • انسان‌هایی که در سیاره سرخ دیده شدند/ عکس

  • خودروی چینی ۳۴ میلیارد تومانی/ از این لوکس‌تر نمی‌شود/ عکس

فناوری های معاصر سوییچ را با تبدیل سیگنال های نوری به الکتریکی انجام می دهند و آنها را طی گذر از شبکه فیبر نوری به سیگنال های نوری برمی گرداند. محققان شیان راهی برای میانبر زدن کل این فرایند و انجام سوییچ ها با استفاده از دستگاه یافته اند که مانند یک آینه عمل می کند.

این ابزار که محققان از آن به عنوان فناوری سوییچ نوری فضایی یاد می کنند، در ماه آگوست سال جاری میلادی همراه یک موشک Y۷ به فضا ارسال شد. این نخستین باری است که چنین دستگاهی روی یک ماهواره آزمایش شد.

دستگاه سیگنال های نوری از یک نقطه به دیگر را بدون نیاز به تبدیل به سیگنال های الکتریکی گذراند. این تجهیزات به زمین بازگردانده و بررسی شد. محققان متوجه شدند اطلاعات تصویر دستنخورده و داده ها طی انتقال گم نشده اند.

طبق پژوهش های پیشین دستگاه، ظرفیت سوییچ ۴۰ گیگابیت به ازای هر ثانیه را دارند که بسیار فراتر از فناوری نوین است. با این وجود محققان این پروژه درباره دستاوردشان اظهار نظری نکرده اند، بنابراین مشخص نیست قابلیت مذکور در فضا همین اندازه بوده است یا خیر.

تحولات در حوزه های فناوری مانند ابررایانش و ارتباطات موبایل ۶G به معنای آن است که سیستم های انتقال اطلاعات باید بتوانند مقدار زیادی داده را جابه جا کنند.

روش سوییچ فوتون-الکترون-فوتون به زودی به نقطه عطف ارتباطات تبدیل می شود. محققان نیز سعی دارند از روش اپتیکی برای انتقال قابلیت های بالا و هزینه های واحدهای سوییچ استفاده کنند.

درحالیکه مشتریان در نقاط مختلف جهان مشغول فعالیت هستند، شبکه‌های ارتباطی نیز از وضعیت زمینی به شبکه‌های سه‌بعدی در حال تغییر هستند و خوشه های ماهواره‌ای نقاط صعب العبور جهان را پوشش می‌دهند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا