اخبار روز

چین زنگ‌خطر رویارویی با آمریکا را به صدا درآورد

چین زنگ‌خطر رویارویی با آمریکا را به صدا درآورد

به گزارش برگزیده های ایران، چین گانگ، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پکن در حاشیه نشست سالانه پارلمان به خبرنگاران گفت: ایالات متحده به جای رقابت منصفانه درگیر سرکوب و مهار چین است و چنین رفتار تحریک‌آمیزی را نمی‌توان تحمل کرد.

او ادامه داد که ایالات متحده همیشه در مورد نظم جهانی مبتنی بر قانون صحبت می کند، اما خودش قوانین را رعایت نمی کند. وزیر امور خارجه چین همچنین خاطرنشان کرد: اگر ایالات متحده ترمز نکند و به سرعت در مسیر اشتباه ادامه دهد، هیچ گاردریلی نمی تواند از خروج از آن از ریل جلوگیری کند. چنین چیزی به درگیری و تقابل تبدیل می شود و عواقب فاجعه بار آن بر عهده کیست؟ او در ادامه گفت: رویکرد کنونی ایالات متحده در قبال چین، “یک قمار بی پروا” است که خطرات آن متوجه منافع اساسی دو ملت و حتی آینده بشریت است.گانگ اضافه کرد: ما قاطعانه با هر شکلی از هژمونیسم و سیاست قدرت مخالفیم. ما قاطعانه با ذهنیت جنگ سرد، رویارویی مبتنی بر اردوگاه و اقداماتی برای مهار توسعه سایر کشورها مخالفیم. او در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین محافظت خواهیم کرد. اظهارات وزیر امور خارجه پس از آن بیان شد که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در سخنرانی روز دوشنبه در جمع نمایندگانی که در جلسه سالانه پارلمان چین شرکت کردند، آنچه را “سرکوب چین” به رهبری ایالات متحده توصیف کرد، محکوم کرد. روابط بین پکن و واشنگتن در سال های اخیر به طور فزاینده ای متشنج شده است و اخیرا نیز اتفاقاتی به سردی روابط این دو کشور دامن زده است.

چین زنگ‌خطر رویارویی با آمریکا را به صدا درآورد

>>>بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه چین: آمریکا ترمز را بکشد!

چین : آمریکا باعث سمی شدن فضای تحقیقات درباره منشا کووید شده است

توصیه چین به ژاپن: به تلاش‌های آمریکا برای مهار پکن نپیوندید

ماجرای بالون های چینی برفراز آمریکا

ماه گذشته یک بالون چینی در حریم هوائی ایالات متحده دیده شد. نیروی هوائی ارتش ایالات متحده به دستور جو بایدن این بالون را در سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد و ادعا نمود این بالون برای هدف جاسوسی وارد حریم هوائی ایالات متحده شده است.مقامات آمریکا اعلام کردند که این بالون قادر به مکان یابی ارتباطات الکترونیکی است و تجهیزات جاسوسی که ربطی به هواشناسی ندارد در این بالون وجود داشته است.

این ادعائی بود که پکن به شدت آن را رد کرد. چین اصرار داشت که این بالون، یک بالون هواشناسی بود که از مسیر خارج شده و از آسمان آمریکا سردر آورده است. وزارت امور خارجه چین با صدور بیانیه ای در مورد این مساله اعلام کرد: بالن دیده شده بر فراز آمریکا که از چین پرواز کرده یک وسیله غیرنظامی برای انجام تحقیقات علمی است و به دلیل وزش باد، این بالن از مسیر خود منحرف شده است.

این حادثه تنش های موجود بین آمریکا و چین را شدت بخشید به نحوی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سفر دیپلماتیک خود به پکن را برای نشستی با محوریت طیفی از موضوعات روزبه تعویق بیندازد. همچنین از زمان سرنگونی بالون در ۴ فوریه، ایالات متحده شش نهاد چینی را که گفته است با برنامه های هوافضای پکن مرتبط هستند، تحریم کرده است.

اختلافات بر سر تایوان

یکی دیگر از موضوعاتی که اخیرا باعث افزایش تنش ها در روابط چین و آمریکا شده است، تایوان است. با حمله مسکو به اوکراین، آمریکا از این در هراس است که این رفتار روسیه می تواند به الگوئی برای چین جهت حمله به تایوان تبدیل شود. مجموعه ای از رفتارها در این بین موجب تیره شدن روابط پکن و واشنگتن بر سر این موضوع شده است. یکی از مهمترین تنش ها بین دو کشور در این رابطه مربوط به سفر نانسی پلوسی به تایوان می شود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مرداد سال جاری به تایوان سفر کرد. این اقدام او از جانب چین تهدیدی علیه تمامیت ارضی این کشور تلقی و واکنش های تندی را به همراه داشت.

پکن تایوان را بخشی از خاک چین می‌داند و هر اقدامی که به تایوان وجهه یک کشور مستقل بدهد به شدت با واکنش چین روبرو می‌شود. از نظر پکن دیدارهای مقامات بلندپایه کشورهای دیگر از جمله آمریکا با مقامات تایوان به‌نوعی مشروعیت دادن به تایوان به‌عنوان یک کشور مستقل است. یک روز بعد از دیدار نانسی پلوسی از جزیره تایوان، پکن رزمایش نظامی بی‌سابقه ای را در ۶ نقطه اطراف تایوان آغاز کرد. این مانور شامل شلیک موشک‌های بالستیک به سمت آب‌های اطراف تایوان، حرکت کشتی‌های جنگی چینی در تنگه تایوان و وارد شدن ده‌ها هواپیمای جنگی به حریم هوایی این جزیره بود.

پس از این رزمایش وزارت خارجه چین در بیانیه ای اعلام کرد که این اقدام بازدارنده جدی در برابر اقدامات تشدید کننده و منفی اخیر آمریکا در ارتباط با تایوان و هشداری جدی به نیروهای جدایی طلب است که به دنبال استقلال هستند. بر اساس آمار وزارت دفاع تایوان از زمان سفر پلوسی به تایوان ورود غیر مجاز هواپیماهای جنگی چین به حریم هوائی تایوان بسیار زیاد شده است به طوری که تنها از ۸ آگوست تا ۱۶ آگوست هرروز بین ۱۰ تا ۲۱ هواپیمای ارتش چین از خط میانه تایوان و چین عبور کرده‌اند.

همچنین در دی ماه امسال تایوان اعلام کرد ظرف ۲۴ ساعت، ۷۱ هواپیمای نیروی هوایی چین شامل جت های جنگنده و پهپاد وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شدند. ادعای ارضی چین نسبت به تایوان موضوع تازه ای نیست. در سال ۱۹۵۰ دولت کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد.

دولت تایوان از سوی کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد تا اینکه این دولت در سال ۱۹۷۱ از سازمان ملل اخراج و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند. از همان زمان ایالات‌متحده از سیاست چین واحد پیروی می‌کند. بر اساس این سیاست واشنگتن روابط رسمی با پکن دارد و نه تایوان؛ اما همچنین یک رابطه غیررسمی قوی نیز با جزیره تایوان دارد. در واقع آمریکا در ضمن اینکه تایوان را یک کشور مستقل نمی‌شناسد خواهان حفظ وضع موجود و جلوگیری از الحاق تایوان به خاک چین است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا