اخبار روز

چین ۲ شرکت بزرگ تسلیحات‌سازی آمریکا را تحریم کرد

چین ۲ شرکت بزرگ تسلیحات‌سازی آمریکا را تحریم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت چین اعلام کرد، شرکت تسلیحات سازی لاکهید مارتین و یک واحد از شرکت تسلیحات سازی “رِیتیون تکنولوژیز” آمریکا را به دلیل فروش تسلیحات به تایوان در “فهرست نهادهای غیرقابل اعتماد” قرار داده و هر گونه صادرات و واردات مربوط به آنها را ممنوع کرد.

این اقدامات در بحبوحه تشدید تنش بین پکن و واشنگتن در پی سرنگونی یک بالون جاسوسی چینی توسط ارتش آمریکا و یک روز پس از هشدار پکن در خصوص ” برخورد متقابل علیه نهادهای مربوطه در آمریکا که حاکمیت و امنیت چین را تضعیف می‌کند” صورت گرفته‌اند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت لاکهید مارتین و شرکت امور موشکی و دفاعی ریتیون، از شرکت‌های تابعه شرکت نظامی ریتیون تکنولوژیز از “مشارکت در فعالیت‌های واردات و صادرات مرتبط با چین” منع شده‌اند.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: “این تدابیر، نمادین و غیر ضروری هستند – ما این طور به آنها نگاه می‌کنیم.”

به نوشته رویترز، هیچ کدام از این دو شرکت محصولات نظامی به چین نمی‌فروشند. شرکت ریتیون تکنولوژیز موتورهای هواپیمای “پرات اند ویتنی” و همچنین تجهیزات فرود و کنترل را به صنایع هوانوردی تجاری چین می‌فروشد.

شرکت تسلیحات سازی لاکهید مارتین که به بیش از ۷۰ کشور دنیا محصولات صادر می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: “فروش محصولات نظامی به ارتش‌های خارجی جزو معاملات بین دولت‌ها است و ما با دولت آمریکا در خصوص فروش هرگونه محصولات نظامی به مشتریان بین‌المللی همکاری نزدیک داریم. شرکت لاکهید مارتین سفت و سخت به سیاست‌های دولت آمریکا در رابطه با انجام تجارت با دولت‌های خارجی پایبند است.”

شرکت لاکهید مارتین سازنده جت جنگنده اف-۲۲ رپتور است؛ این جنگنده چندی پیش با استفاده از موشک AIM-۹X Sidewinder ساخت شرکت ریتیون تکنولوژیز، یک بالون جاسوسی چینی را در آسمان نزدیک به سواحل کارولینای جنوبی سرنگون کرد.

پکن همچنین در راستای تحریم‌های اعلامی جدید خود، سرمایه‌گذاری بیشتر این شرکت‌ها را در چین و ورود مدیران ارشد آنها را به خاکش را ممنوع و مجوز اقامت کارکنان آنها در چین را لغو و جریمه‌هایی به میزان دو برابر مبلغ قرارداد فروش تسلیحات آنها به تایوان علیه آنها وضع کرد.

به نوشته رویترز، مشخص نیست، چین چگونه قصد اخذ این جریمه‌ها ‌که به گفته پکن باید ظرف ۱۵ روز پرداخت شوند را دارد.

در فوریه گذشته نیز، چین تحریم‌هایی علیه این دو شرکت به دلیل معاملات ۱۰۰ میلیون دلاری فروش تسلیحات به تایوان وضع کرد.

از سوی دیگر، چین پیش از آن هم حداقل در دو نوبت تحریم‌هایی را علیه لاکهید مارتین و ریتیون تکنولوژیز در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اعلام کرد، هرچند پکن توضیح نداد که آن تحریم‌ها شامل چه مواردی می‌شوند یا چگونه اعمال شده‌اند.

آمریکا به چین سلاح نمی‌فروشد. با این حال، آمریکا به موجب قانون سال ۱۹۷۹ روابط با تایوان متعهد شده ادوات دفاع شخصی را به تایوان بدهد و هرگونه فروش تسلیحات از سوی آمریکا به تایوان همواره خشم چین را برانگیخته است.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا