لرستان

کارآفرینی با وام‌ خانگی/ وقتی به سرمایه اندک هم می‌شود اشتغال‌زایی کرد

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان، نسرین صفربیرانوند، فاطمه اسماعیلی پور بانوی کارآفرین ساکن روستای سراب دارا از توابع بخش بیرانشهر است و از سال ۹۵ فعالیت خود را با صندوق خرد زنان روستایی آغاز کرده، او با گذشت پنج سال همچنان با روحیه به کار خود مشغول است.

با خانم اسماعیلی پور در یکی از نمایشگاه‌های که جهاد کشاورزی برگزارکرده بود آشنا شدم، در این نمایشگاه او بخشی از محصولات تولیدی خود و زنان روستایی از جمله زعفران و انواع گیاهان دارویی را با بسته بندی‌های خود عرضه کرد.

 

صندوق خرد و اشتغال و درآمدزایی

این بانوی کارآفرین می‌گوید: صندوق خرد زنان روستایی نقش مهمی در اشتغال همچنین رفع مشکلات و نیازهای بانوان روستایی دارد، به نظر می‌رسد توسعه صندوق‌های خرد نه تنها در روستاها بلکه در شهرها هم می‌تواند در ایجاد مشاغل خرد و خانگی تاثیرگذار باشد.

اسماعیلی‌پور با اشاره به اینکه از سال ۹۵ صندوق خرد زنان روستایی سراب دارا فعالیت خود را آغاز کرده، می‌افزاید: من فعالیت خود را با کاشت زعفران، گل محمدی، بسته‌بندی حبوبات شروع کردم، البته بانوان روستا پرورش مرغ بومی و دامداری را هم دنبال می‌کنند، البته هنگام برداشت زعفران و گل محمدی حدود بیست نفر به طور فصلی با ما همکاری می‌کنند.

وی صندوق خرد زنان روستایی را یکی از مواردی عنوان می‌کند که نقش مهمی در ایجاد اشتغال زنان روستایی دارد و می‌گوید: صندوق خرد زنان روستایی صندوقی است که با سرمایه اندک برای زنان روستا شغلی ایجاد می‌کند و باید از این ظرفیت در راستای درآمد بانوان روستایی استفاده کرد.

 

برنامه راه‌اندازی یک تولیدی

این بانوی کارآفرین که مسوول صندوق خرد زنان روستایی سراب دارا است، ادامه می‌دهد: بانوان روستایی تقریبا ٩ ماه از سال را در حوزه‌های مختلف مشغول هستند، اما در نظر داریم تولیدی پوشاک یا فیلترسازی ماشین را هم در روستا راه‌اندازی کنیم تا مابقی وقت را هم بیکار نباشیم.

اسماعیلی‌پور اضافه می‌کند: قراراست سال آینده پنج هزارمتر زعفران را به یک هکتار افزایش دهیم، زیرا زعفران سراب دارا هم به علت آب و هوا و هم خاک حاصلخیز از کیفیت مناسبی برخوردار است و حتی از زعفران خراسان هم مرغوب تر است به طوری که رضایت مشتریان را به دنبال داشته است، در هر نمایشگاهی هم که شرکت کردیم زعفران و گیاهان دارویی را خریداری می‌کردند.

او می‌گوید: درآمد حاصل از زعفران و دیگر محصولاتی که توسط بانوان روستایی تولید می‌شود مناسب است ، به عنوان نمونه سال گذشته از پنج هزارمتر زعفرانی که کشت کردیم ٣٠ میلیون تومان درآمد کسب کردیم که رقم مناسبی است.

توانمند سازی بانوان روستایی

این بانوی کارآفرین هدف از ایجاد و تشکیل صندوق خرد زنان روستایی را توانمند سازی زنان روستایی عنوان می‌کند و می‌گوید: حدود ۴ صندوق خرد زنان روستایی در سراب دارا فعالیت دارد که برای صد نفر از بانوان روستایی شغل و درآمدی ایجاد کرده است، سرمایه هر کدام از زنان روستا که در این صندوق عضو هستند حدود یک میلیون تومان و در مجموع ماهانه ۳۵ میلیون تومان آورده دارد.

اسماعیلی پور با اشاره به اینکه تعدادی از بانوان روستایی با یک سرمایه اندک پرورش مرغ بومی و دام را دنبال کرده‌اند، می‌گوید: این بانوان حتی با فروش تخم مرغ محلی هم می‌توانند درآمد مناسبی داشته باشند، یکی از بانوان چند وقت پیش با استفاده از سرمایه صندوق خرد زنان روستایی دو گوسفند خریداری کرد که الان چند برابر شده و به خوبی از پس خرج و مخارج زندگی خود و خانواده‌اش برمی‌آید.

 

وی می‌گوید: صندوق خرد روستایی نه تنها برای بانوان روستایی اشتغال و درآمد بانوان روستایی ایجاد کرده است، بلکه برای گره گشایی از مشکلات کوچک نیز بارها و بارها تاثیرگذار بوده است،بنابراین ما با فعالیت صندوق خرد زنان روستایی موافق هستیم و به این کار اصرار داریم.

این بانوی کارآفرین معتقد است: تشکیل صندوق خرد زنان روستایی با سرمایه اندک اما شور و اشتیاقی بین زنان روستایی ایجاد کرده، این صندوق حتی ایجاد دورهمی و صمیمیت بین زنان روستایی هم شده است، زیرا ماهی یکبار همه دور هم جمع و در خصوص موارد مختلف با هم بحث و تبادل نظر می‌کنند.

اسماعیلی پورمی‌گوید: با وجود مسوولیتی که این صندوق برای من ایجاد کرده اما وقتی می‌بینم چندین نفر با سرمایه اندک این صندوق مشکل‌شان حل می‌شود خوشحالی قابل وصفی در من ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از مسوولان تقاضای معافیت مالیاتی این صندوق را دارد و می‌گوید: با توجه به اینکه صندوق حساب مشترک ندارد و همه اقساط وآورده به کارت من واریز می‌شود انتظار ما این است که معافیت مالیاتی شامل حال ما شود، نکته دیگر اینکه روستا فاقد عابر بانک است همین امر باعث شده اهالی روستای برای یک انتفالی کوچک هم راهی بیرانشهر شوند.

انتهای پیام/  م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا