ایلام

کارخانه شیر ایلام، زیر تیغ ورشکستگی/ اینجا هنوز هم کارگران از کار بیکار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، وضعیت تولید روز به روز در استان ایلام بدتر می‌شود، هنوز هم واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط بسیار نامطلوب به سر می‌برند و کارگران و دامداران هم در بیکاری و بی‌حقوقی غوطه‌ورند‌.

کارخانه شیر ایلام تعطیل شده چرا که یکی از دستگاه‌های اصلی این واحد تولیدی نیاز به تعمیرات داشته است، اما به علت اینکه مسوولان استانی برای تعمیر این دستگاه هیچ گونه همراهی با مدیرعامل کارخانه نکرده‌اند صاحب این واحد تولیدی آن را تعطیل کرده است.

بنابر اطلاعات دریافت شده این واحد تولیدی از خردادماه امسال به طور کامل تعطیل شده است؛ این کارخانه در طول سه سال گذشته تنها یک روز در هفته مبادرت به تولید دوغ کرده و در این مدت اسم کارخانه شیر را نیز یدک کشیده است. 

چند سالی است که بسیاری از کارخانه‌های مولد کشور در بخش‌های مختلف صنعتی به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد کشور بدجوری درگیر خواب زمستانی بوده و هیچ اثری از گرمای موتور چرخه اقتصادی در آنها دیده نمی‌شود؛ امری که انتقاد فراوان کارشناسان و اساتید اقتصادی کشور را به دنبال داشته و خواستار توجه جدی دولت و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای به سرانجام رساندن رونق اقتصادی در کشور هستند‌.

تعطیلی بخش‌هایی از صنعت و تولید دل‌های زیادی را غصه‌دار و ذهن‌های فراوانی را گرفتار تامین مخارج روزمره و دخل و خرج زندگی کرده است‌.

رکود، واردات بی‌رویه، قاچاق فراوان اجناسی که در داخل کشور نیز تولید می‌شود، بالابودن هزینه‌های تولید، نقدینگی بالا، کاهش قدرت خرید مردم و عدم حمایت و برنامه‌ریزی نادرست دولت در حمایت از بخش صنعت و تولید از عوامل مهم در تعطیلی کارخانه‌ها و بیکار شدن کارگران از سوی کارشناسان معرفی شده است.

۵۰ نفر از کار بیکار شده‌اند

محمد یکی از کارگران کارخانه شیر در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: این کارخانه بیش از ۲ سال است به دلایل مختلف تعطیل شده؛ هر چند در این مدت نیز مقطعی تولید داشته ولی در حال حاضر به طور کامل تعطیل است.

وی افزود: بیش از ۵۰ نفر از افرادی که در این کارخانه مشغول به کار بوده اند نیز الان بیکار هستند و فریادشان را کسی نمی‌شنود.

لزوم ورود دستگاه‌های نظارتی برای رفع مشکل کارخانه

علی یکی از شهروندان ایلامی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: با توجه به وضعیت اشتغال در کشور و نبود کار دولتی، اقتصاد و تولید در کارخانه‌ها باید بیش از پیش مورد اهمیت قرار گیرند.

وی گفت: تکلیف ۵۰ کارگر بیگناه چه می‌شود؟ چه کسی باید جوابگو باشد؟ در حال حاضر سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن شیر در استان تولید می‌شود و شغل بیشتر مردم از طریق دامداری است؛ پس دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه قضاییه باید به این موارد ورود جدی‌تری داشته باشند.

به کشورهای عراق و افغانستان صادرات داشتیم

تورج اسفندمند مدیر عامل کارخانه صنایع شیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این کارخانه تولید آزمایشی و تولید انبوه خود را در سال ۸۵ شروع کرده است و توانسته برای بیش از ۲۵ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند.

وی افزود: در ماه ۶۰ تن تولید داریم و حاصل آن صادرات محدود به کشورهای عراق و افغانستان است. 

مدیر عامل کارخانه شیر ایلام تصریح کرد: مهمترین مشکل پیشرو حوزه تولید گران بودن مواد اولیه و موضوع سرمایه در گردش است و به همین دلیل این کارخانه تعطیل شده است؛ این واحد تولیدی به علت همراهی نکردن مسوولان استانی در پرداخت تسهیلات برای تعمیر تعطیل شده است.

گفتنی است؛ سرمایه گذار یکی از دستگاه‌های اصلی کارخانه را از استان خارج کرده است این  در حالی که طبق قانون خروج ماشین آلات صنعتی از واحدهای تولیدی ممنوع است.

بدهی‌های معوق بانکی کارخانه به شبکه بانکی

رضا محمدرحیمی رئیس سازمان صمت استان نیز به فارس گفت: با توجه به بدهی‌های معوق بانکی این کارخانه به شبکه بانکی، در راستای حمایت و پشتیبانی از این واحد، با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان موضوع تعیین تکلیف بدهی این کارخانه، در کارگروه مذکور مطرح شده است.

وی افزود: با موافقت و مصوبه کارگروه و استفاده از قانون تسهیل تسویه بدهکاران به شبکه بانکی، این شرکت بدهی‌های خود را با اعمال بخشودگی‌های قانونی تسویه کرده و متعاقب آن به منظور رونق تولید این واحد و ادامه فعالیت آن در سال ۹۹ این کارخانه از محل تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه جهت دریافت مبلغ ۵۱ میلیارد ریال تسهیلات از سوی سازمان صمت به بانک عامل معرفی ‌شده است.

رئیس سازمان صمت ایلام تصریح کرد: با طرح این موضوع در جلسات کارگروه تسهیل مقرر شد که بخش عمده‌ای از شیر مورد نیاز این کارخانه از طریق واحد دامداری بنیاد مستعضفان واقع در شهرستان ایوان تامین شود.

وی یادآور شد: حل و فصل مسائل و مشکلات مربوط به تامین اجتماعی و امور مالیاتی شرکت نیز از جمله دیگر حمایت‌هایی است که از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان انجام گرفته است. 

طبق اطلاعات به دست آمده این دستگاه سهمیه استان است و نیاز است دستگاه‌های نظارتی به این مسئله ورود جدی داشته باشند.

در حال حاضر سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن شیر در استان ایلام تولید می‌شود؛ قطعاً فعالیت کارخانه شیر برای توسعه اقتصادی در استان بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۱۳


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا