اخبار روز

کارشناسان صهیونیست: بازنده کابینه نتانیاهو شدیم/توافق تهران – ریاض شکست سنگین ماست

کارشناسان صهیونیست: بازنده کابینه نتانیاهو شدیم/توافق تهران – ریاض شکست سنگین ماست

به نقل از العربی ۲۱، تشدید وخامت اوضاع امنیتی در درون رژیم اشغالگر قدس، فرصتی ایجاد کرد تا کارشناسان این رژیم به بررسی عملکرد کابینه کنونی طی سه ماه گذشته بپردازند و گزارشی از ناکامی‌های آن و فهرستی از برنامه ها و وعده های انتخاباتیی محقق نشده را ارائه کنند.

آنها با توجه به اوضاع نابسامان داخلی این سوال را مطرح می کنند که آیا اساسا دیگر امکان تحقق این وعده ها و برنامه ها وجود دارد؟

نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی مجموعه ای وعده از جمله در حوزه اقتصاد، مبنی بر کاهش هزینه های زندگی و مسکن و همچنین تقویت امنیت شخصی را به رای دهندگان ارائه کرد اما ورود فوری کابینه وی به کودتای قضایی، خیلی زود همه این وعده ها را به حاشیه برد.

نرمش کابینه نتانیاهو در برابر مقاومت

«موران آزولای» خبرنگار روزنامه «یدیعوت آحرونوت» گفت: «اولین شکست کابینه در حوزه اقتصاد است که شاید برجسته ترین وعده انتخاباتی حزب لیکود با هزینه های چندین میلیارد دلاری بود. از جمله این وعده ها، آموزش رایگان برای کودکان خردسال و تسهیل در حوزه درآمدها و شرکت‌ها بود. کاهش و مسدود شدن مالیات بر دارایی، به مدت یک سال و بهبود قیمت مسکن با انتشار اوراق قرضه، از دیگر وعده های نتانیاهو بود که تا امروز هیچکدام عملی نشده است.

وی افزود: کابینه نتانیاهو در زمینه برخورد با مقاومت نیز، به دلیل نرمشی که به خرج داده، بشدت مورد انتقاد حتی در سطح وزرای کابینه قرار گرفته است. بسیاری از ناظران، این کابینه را به سستی در این زمینه و از جمله در خصوص آغاز نکردن عملیات موسوم به «دیوار دفاعی ۲» در کرانه باختری و تشکیل نشدن مرتب کابینه سیاسی امنیتی، آن هم در چنین شرایطی، متهم می کنند ، از این رو کابینه نتانیاهو بشدت تحت فشار قرار گرفته است.

آزولای اختلافات عمیق و بی اعتمادی مداوم بین «کوبی شتبای» رئیس پلیس و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را یکی از عوامل عدم تحقق بسیاری از وعده های انتخاباتی ذکر کرد، به گونه ای که این دو فرد بویژه بن گویر، بیش از آن که به فکر حل مشکلات باشند، دنبال رقابت با یکدیگر هستند.

این کارشناس صهیونیستی همچنین اذعان کرد که نتانیاهو در جریان انتخابات، بر ادامه روند عادی سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی و گرم شدن روابط با سایر کشورهای منطقه، مانور می داد اما از زمان شروع کودتای حقوقی و افزایش تنش های امنیتی، نه تنها این روند دنبال نشد، بلکه حتی عربستان سعودی روابط خود را با ایران تجدید کرد تا آسیب استراتژیک جدی به اسرائیل وارد شود.

کاهش توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی

«اسحاق هاتسیرا» نویسنده وب سایت کانال ۱۴ اسرائیل نیز تاکید کرد که «عملکرد ۱۰۰ روزه کابینه بسیار ناامیدکننده است و فاصله واقعیت های موجود با وعده های داده شده در همه حوزه های امنیتی، حقوقی، اقتصادی، رسانه و شهرک سازی ها هر روز بیشتر می شود، .. در همه بخش ها شاهد شکست های بزرگ برغم وعده های جنجالی هستیم.

وی عملکرد امنیتی ضعیف کابینه نتانیاهو را در مقایسه با کابینه های قبل مورد اشاره قرار دارد و اذعان کرد که توان بازدارندگی این رژیم نسبت به قبل بسیار کاهش یافته است.

به گفته هاتسیرا، احساس غالب «اسرائیلی ها» این است که شدت پاسخ‌های کابینه به مقاومت در غزه در مقایسه با کابینه قبلی بسیار ضعیف است و هر روز که از خواب برمی خیزیم، شاهد شلیک راکت های مقاومت هستیم، بدون آن که پاسخی به آنها داده شود، بنابر این افول توان بازدارندگی اسرائیل در حال تشدید است.

این کارشناس صهیونیست به آنچه تهدید هسته‌ای ایران، خواند اشاره و اذعان کرد که در این پرونده نیز اسرائیل در حال عقب‌نشینی است.

همه باختیم و تاوان دادیم

وی گفت که اگرچه ایران همیشه اولویت اصلی نتانیاهو بوده و حتی در دوره کنونی نیز از تهدید تهران دست برنداشته اما توافق ناراحت کننده این کشور با عربستان شکستی سنگین بود که تکمیل کننده شکست های همه جانبه در همه حوزه ها شد.

به گفته وی، مسیر قانونی که طراحان اصلاح اختیارات دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی پیش گرفتند، بسیار غرورآمیز و احمقانه بود. مخالفان نیز کمک کردند که شرایط وارد هرج و مرج شود. صدها هزار نفر به خیابان ها آمدند و برای رساندن سخنان خود به گوش تصمیم گیران، به خشونت و بستن جاده ها و آتش زدن و درگیری با پلیس نیز دست زدند و شرایطی ایجاد شد که هیچ برنده ای نداشت.

هاتسیرا اضافه کرد: همه باختیم و تاوان آن را پرداخت کردیم. اکنون ما در وضعیت بسیاری بدتری نسبت به قبل از تشکیل این کابینه قرار داریم.

۳۱۰۳۱۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا